fredag 4 september 2015

När passerar du den gräns ..

.. som innebär att du kan hitta en journalist med vidhängande fotograf i trädgården? Hur många läsare behövs det för att du ska utses till en "makthavare", som av "allmänintresse" förtjänar att hängas ut på kvällstidningarnas webbsidor och bli twitters nya hat- och hånobjekt?

Vad är riskfritt att ha en öppen åsikt om och vad kan slå tillbaka och skada personer i din närhet?

Det är frågor som jag brottas med .. och det kanske är ett icke-problem som det ser ut i världen i dag, men något som jag ändå måste förhålla mig till i framtiden.

Pseudonymen "Julia Caesar" var en helt okänd skribent för alla utom för en liten krets. Hur liten eller hur stor krets eller hur många krönikor hon skrivit, det vet jag inte, men själv har jag funderat öppet, naivt och aningslöst om ditt och datt på den här bloggen sedan 2010 och publicerat 2 512 mer eller mindre genomtänkta alster. Vilket gör att jag skrivit drygt 500 bloggposter per år.

Gör det mig till en makthavare?

Kan det vid akut nyhetstorka eller vid en illa genomtänkt formulering kvalificera mig som "nyhet av allmänintresse"?

Och .. eftersom jag också skriver under pseudonym .. hur gör jag då?

Det stora problemet är egentligen inte mitt. Hittar jag en journalist/fotograf smygande här ute i spenaten så finns det ju egentligen bara två alternativ. Antingen hänger jag ut mig själv och min egen livsberättelse, komplett med sjukdomshistorik och hälsodeklaration, berättar min egen sanning med foto, matvanor och egenheter så snabbt att den hinner bli läst innan den vinklade bilden publiceras .. eller så raderar jag varenda rad jag någonsin skrivit, tar ut skilsmässa och lämnar landet.

Det första alternativet är värdelöst och urtråkigt för er och det andra inte särskilt roligt för mig.

Men det jag är mest rädd för är inte att offentligt behöva stå för det jag har skrivit .. det har jag inga som helst problem med .. utan den effekt det skulle få för mina närstående.

När media får berätta sin egen berättelse om en enskild person öppnar de samtidigt dörren för dem som då anser sig ha rätten att se vederbörande som fritt villebråd. När journalisten lämnat rabatten så kanske det finns andra som ser den som en tillåten krigszon ... om artikeln är tillräckligt hätsk och hämndlysten.

Jag vill inte på något sätt jämföra mig själv med de stora elefanterna, men i dag är, bland många andra, "Julia Caesar", Marcus Birro och Marika Formgren människor som det är fullt tillåtet att hata, attackera och ta heder och ära av och risken finns att även små och ointressanta människor blir användbara som nyhetsmaterial när de stora bytena är nedlagda.

Medias anlitande av Researchgruppen för att kunna identifiera och publicera bilder och fördömande texter när det gäller privatpersoner som aningslöst .. och lätt berusade? .. snubblar över gränsen till allmänintresse och uthängningen av "Julia Caesar" tyder på det.

I mitt sökande efter nya nyhetskällor, läser jag om hur den Socialdemokratiskaveckotidningen Ny Tid inleder en ”inspektion” av tidningen Göteborgs-Posten, eftersom den är skarpt kritisk till hur Göteborgs-Postens ledarsida förändrats under Alice Teodorescu.

Inspektionen” går tydligen till på följande vis .. Vi tar fram vår ideologiska kompass och ser vart det barkar åt. Sedan gör vi en inspektionsrapport där vi tittar på hur den politiska kursen är, har de några oredligheter i sina källor, kan de sin kommunala förvaltning, har de samröre med tveksamma organisationer och personer? Det behövs en socialdemokratisk daglig röst som gör att Göteborgs-Postens ledarsida inte står oemotsagd, säger Ny Tids chefredaktör Johan Flanke.

Det går alltså inte att bemöta det som står i Göteborgs-Posten utan att först väga det mot en socialdemokratisk ideologisk kompass, besluta om den politiska kursen är rätt och sedan bryta ner det i en inspektionsrapport som då ska .... ??

Serveras som något Alice Teodorescu ska tvingas äta upp, föras inför domstol för eller avskedas på grund av?

Det verkar vara livsfarligt att ha en åsikt i dag. Frågan är om det ens är hälsosamt att publicera sina undringar, funderingar eller tankar?

Det är något jag måste fundera mer på.


12 kommentarer:

  1. Blir intressant om de rår på den briljanta Teodorescou! Väsnterblaskorna åmar sig som daggmaskar i solen nu.

    SvaraRadera
  2. Jag är och har alltid varit och är en glödande antinazist och antikommunist.
    De är fruktansvärt att se att Sverige nu börjar närma sig en kombination av dessa hemska system inklusive islam med sin "värdegrund". Det är tydligt att hela Europa ska brytas ned. Vem ligger bakom detta?
    Civilingenjör och son till en odalbonde Bo Adolfsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Vem ligger bakom detta?" är en fråga, som ingen inom politiken eller media ställer sig, åtminstone offentligt. Själv anser jag att man finner svaret, om man vidgar frågeställningen:

      Vem äger media? Vilken ideologi är förhärskande idag? Vad har den ideologien för ursprung? Vart siktar den ideologien? Vilka styr EU? Vilka var de, som lade grunden till EU? Vart siktade med EU?

      Om du söker svaren på dessa frågor, så får du också svar på "Vem ligger bakom detta?".

      Radera
  3. Jag börjar bli riktigt rädd, känns som om åsiktssnaran långsamt, långsamt dras åt så vi inte ska hinna reagera innan det är för sent. Är det verkligen ett Sovjet 2.0 vi är på väg mot där den som tycker "fel" kallas dissident och sätts i fängelse? Idag tycks det räcka med att hängas ut, hånas, uteslutas ur olika sammanhang och eventuellt bli av med jobbet, men imorgon?

    SvaraRadera
  4. Vad du än gör: ge inte upp!
    MSM krymper
    Ja, upplagemässigt...
    Mentalt är de ju sedan länge kollapsade!

    SvaraRadera
  5. Självfallet ska du ha din rätt att publicera dina undringar, funderingar och tankar. Följande är faktiskt grundlagsskyddat i Sverige: yttrandefrihet, åsiktsfrihet, föreningsfrihet och tryckfrihet. Detta är dock något som vissa tidningar uppenbarligen inte har en aning om och i spetsen på dessa ligger bl.a. Ny Tid //tompas11

    SvaraRadera
  6. Att debatten polariseras och radikaliseras är att tecken på att endera sidan håller på att förlora så frukta ej morgondagen, för det är dom som står för sanningen som segrar till slut och det är inte de hatande i msm!

    SvaraRadera
  7. Fantastiskt bra sammanfattning över denna skandal o dess konsekvenser.

    SvaraRadera
  8. Detta var väl syftet med uthängningen och karaktärsmordet av JC, att tysta och styra det offentliga samtalet i önskad riktning.

    Metoden med social stigmatisering är mycket framgångsrik och användes flitigt av bl a Stasi. Lika barn leka bäst.

    SvaraRadera
  9. Hade man istället för att röja Julia Ceasars identitet valt att bemöta åsikterna med kloka sanningsenliga argument och därmed visat att bloggaren var en stolle hade hon troligen tappat läsare och fallit i glömska.
    Nu, när hon hängts ut på detta sätt som av den sämsta lynchmobb, gissar jag att hon troligen hade en del bra och mycket obekväma observationer i sina artiklar. För några dagar sedan visste inte att den bloggen fanns men nu kommer jag läsa några av hennes inlägg och bilda mig en egen uppfattning.
    För själva skeendet - att börja fäktas med en äldre, ensam, eventuellt sjuk dam, när man själv har hela Bonnierkoncernen i ryggen, finns bara ett ord; ynkedom.

    För din del vet jag inte vad jag ska säga. Jag är glad att du skriver men har full förståelse för om du skulle sluta. Slutar du har media lyckats driva pendeln ännu längre mot ändläget vilket förstås får konsekvenser när pendels slår tillbaka.

    SvaraRadera
  10. Med Orrenius verkar det till stor del varit ett missförstånd som ledde till känslan av förföljelse.

    http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/niklas-orrenius-om-motet-med-julia-caesar/

    SvaraRadera
  11. Rätt till åsikter och att yttra sig har vi påstås det.Men det skadar inte att läsa på lite om internetsäkerhet.Den berömda researchgruppen,Medias eget Stasi,är inte så avancerade som det påstås.Men godtrogna och okunniga användare som lämnar spår att följa efter sig är tacksamma offer för inkvisitionen.
    Aschberg och Piskatus borde granskas.Aschbergs tv-produktioner kan bojkottas.
    Men läs först på om intenetsäkerhet.Så svårt är det inte.

    SvaraRadera