torsdag 19 maj 2016

Vi har i alla fall lyckats marknadsföra svensk välfärd!


Jag ramlade nästan ur soffan i går när jag följde TV4-nyheternas reportage om falska arbetstillstånd som gick att köpa för den som kunde få fram 100-150 000 kr. Eller rättare sagt .. när jag hörde Helena Gisséns svar på följande fråga ..

"Varför är människor beredda att ta stora lån för en oviss framtid här?"

"Kommer man från ett land med hög arbetslöshet och fattigdom så är det inte så konstigt att man till vilket pris som helst vill söka sig ett bättre liv".

Så långt var det väl inget nytt, men  ..

"Och sen ska man veta att Sverige marknadsför sig hårt för att locka arbetskraftsinvandrare. På många svenska ambassaders hemsidor runt om i världen så finns det en rubrik "Work in Sweden" där Sverige tipsar om alla bidrag och generösa socialförsäkringsförmåner som man kan få om man registrerar sig hos Försäkringskassan. Den här informationen motiveras med att annars blir folk avskräckta av våra höga skatter."



Jag har ingen aning om varför jag genast började tänka på filmen "Vi hade i alla fall tur med vädret" .. men medge att det finns vissa likheter.

I filmen är det inget som fungerar, alla är missnöjda och alla högt ställda planer misslyckas. De lyckas inte med mycket, men har i alla fall tur med vädret.

Just nu är det inte mycket som fungerar, många är missnöjda, oroade och kanske till och med rädda när de ser hur samhället förändras. Vi har inte lyckats med mycket, men vi har i alla fall lyckats med att marknadsföra svensk välfärd.

Det är väl förmodligen det som kallas för Den (nya) Svenska Modellen?


SvD, Expr.,


2 kommentarer:

  1. Vi har inte ens tur med vädret..3 månader som nästan är ok.

    SvaraRadera
  2. Sverige: ett land med hög permanent massarbetslöshet sedan decennier & väldigt få s.k. enkla jobb. Intressant att se hur dessa "grundfakta" numera ignoreras & istället har bytts ut mot önskedrömmar & hyperpolitiserade fantasier. Ett rikigt retoriskt luftslott byggs. Vem ska bo i det?

    SvaraRadera