fredag 28 september 2012

Den Makalöse Maurice, ..


.. är en bok av Terry Pratchett som jag inte visste att den fanns, förrän jag hittade den av en ren slump.

Det är en bok om en katt och hans kultiverade gnagare som, tillsammans med "en flöjtspelande grabb med dum uppsyn", reser runt och åstadkommer sin egen råttinvasion i olika städer och sedan tar furstligt betalt för att låta råttfångaren och hans flöjt befria staden från råttplågan.

Genialiskt .. säger min egen lilla Katt och kräver högläsning ur boken, och gärna ett idolporträtt av Maurice över matskålen.

En av de kultiverade gnagarna får betänkligheter redan på sidan 7 och undrar om det verkligen inte är o-etiskt att livnära sig på lurendrejeri .. och då yttrar den Makalöse Maurice orden som jag tror att jag ska odödliggöra på ett korsstygnsbroderi .. någon gång när jag får tid .. och sätta upp .. någonstans där det blir plats.

"Lurendrejeri är precis vad människor ägnar sig åt. De är så förtjusta i att ständigt lura varandra att de väljer regeringar som gör det åt dem."

Är det inte rent lysande formulerat?

Jojo .. det ska vara en katt som förklarar den mänskliga dumheten för människan .. säger mitt eget Geni. Du har aldrig funderat över hur det kommer sig att alla vettiga författare har katt?

Nej det har jag faktiskt inte. Hur kommer det sig?

KATTEN skriver naturligtvis böckerna!! .. hånler min egen lilla besserwisser.

Men för att återgå till den Makalöse Maurice så beskriver han sitt upplägg på ett sätt som gör att jag faktiskt förstår en hel del som jag inte förstått förut när det gäller politik, medias samspel med politikerna, myndigheternas märkliga förmåga att bli som självspelande pianon som spelar en helt annan melodi än den som var beställd ... och diverse antal märkliga påståenden, händelser, utfästelser, varningar och sk drev som gärna ökar i antal ju närmare ett val vi kommer.

Vi ger dem valuta för pengarna.

Men vi tar ju deras pengar?

Det är makt-havarnas pengar, grabben. Och vad gör makthavare med pengar?

???

De avlönar militärer. De krigar. Faktum är att vi nog har förhindrat en massa krig genom att ta pengarna från dem så att de inte kan göra någon skada.

Men en del städer såg rätt fattiga ut?

Det är väl precis sådana ställen som borde slippa krig eller hur?

Men ....

Vi ger dem valuta för pengarna. De får en förskräcklig råttinvasion, de betalar en råttfångare, råttorna följer med grabben ut ur stan och vips är råttplågan över, alla är glada för att ingen pinkar i mjölet längre, regeringen blir omvald av en tacksam befolkning, allmän glädjeyra över allt. Väl använda pengar i mitt tycke".

Läs på du .. säger Katten. Nu när du äntligen har hittat en bok som innehåller något vettigt så är det mycket möjligt att du lär dig något! Se bara vilken vishet du uppnått redan innan sidan 18.

Låt den Makalöse Maurice och hans kultiverade gnagare bilda regering så är du av med alla dina problem i fortsättningen .. fortsätter hon och stirrar uppfordrande på kylskåpet.

Det känns nästan lite obehagligt och illavarslande på något sätt??? Jag undrar hur den här boken slutar egentligen??

DN,

4 kommentarer:

  1. Ilar till bibblan genast i morgon - kan annars vara en cellsam läsning.(Din syster i anden)

    SvaraRadera
  2. Granny .. jag säger bara två saker, cellskräck och .. du har mail!! (cellskapssyster med andnöd :-o)

    SvaraRadera
  3. Elvis nickar instämmande och säger att det var väl det han visste.

    SvaraRadera