onsdag 2 juli 2014

Åsa Romson har talat?


Miljöpartiets språkrör höll Almedalens hittills kortaste tal, och enligt min uppfattning också det innehållslösaste?

I likhet med Stefan Löfven så har Miljöpartiet blivit ett i första hand FEMINISTISKT parti! Faktiskt ännu mer feministiskt än Socialdemokraterna eftersom de har en halv kvinnlig partiledare mer än sossarna.

Det som jag tyckte var bra var att hon talade om de svårigheter som de unga hade att möta i dag .. lite sämre tyckte jag om att hon enbart fokuserade på flickorna som offer. Det fanns forskning som hon hänvisade till utan att ge en hint om vilken forskning eller forskare det handlade om .. men det kanske inte är så viktigt.

Åsa Romson verkar har fått talträning och taaalade lååångsamt och tyyydligt till skillnad mot tidigare då hon ökade allteftersom, både i hastighet och tonhöjd. Jag vet inte vad som är att föredra faktiskt. Efter 10 minuter så började jag i alla fall att tappa fokus och blev mer intresserad av att det tydligen fanns lediga platser bland de fåtaliga sittplatserna?

Sedan talade hon om Forskarna .. rent allmänt .. som fastslagit .. bortom alla tvivel .. att vi har nästan exakt en mandatperiod .. som av en händelse .. på oss att rädda världen från en miljökatastrof.

Sedan är det för sent! Sverige har ett tungt uppdrag som vilar på Miljöpartiets axlar.

Här börjar jag tänka på att av fyra partiledare hittills så har alla fyra kallat lyssnarna .. VÄNNER?? Undrar om de adresserar sin egen publik eller väljarna eller partivännerna .. eller de andra politikerna.

Förmodligen de andra politikerna. För sedan plockade Åsa fram en tröja som var PRECIS lik den tröja som Fredrik Reinfeldt hade haft när han talade om miljö? Hon hängde den så att han kunde ha den i morgon.

Så blev det miljö igen .. vilket i och för sig är angeläget .. men det kom ingen förklaring till hur Miljöpartiet tänker när de tycker att det är för dyrt att hålla landsbygden med välfärd och sedan talar om att utnyttja landets resurser .. skogen, marken och naturkrafterna.

Åsa Romson menar det hon säger, det märks .. men ibland är det väldigt svårt att förstå vad hon menar?

Det finns också ett problem med vita, svenska mäns behov av att dagligen vräka i sig kött i relation till sudanesiska kvinnors skördar?? Det blev lite konstigt här, för jag vet inte riktigt vad som händer när vita, svenska kvinnor vräker i sig en daglig köttbit? Händer det något hemskt någon annanstans då .. i så fall var .. och varför ska inte vi ta ansvar för det vi också?

Min man och jag äter till exempel samma mat varje dag ... kör lika många mil med bilen .. och släpper förmodligen ut lika mycket koldioxid? Måste jag känna mig som en misslyckad kvinna då?

Plötsligt avbryter sig Åsa Romson och kollar tiden? Hon berättar att det finns så mycket roligt i Almedalen .. lovar att inte tala så länge för att de andra politiska samtalen är de som är viktigast?

Men vi då? Vi som INTE är i Almedalen? Är hon inte medveten om att det hon just då håller på med är VÅRT politiska samtal med Miljöpartiet?

Eller? För här börjar till och med språkröret bli lite ofokuserat och när kameran sveper över publiker ser det ut som om Mikael Damberg har somnat.

Och sedan är det slut??

Halv åtta?? Ett så lååååångt tal på bara en halvtimme?

Inga konkreta förslag? Inga ekonomiska klarlägganden? Bara slut??

Publiken YLAR??

Så blir det en halvtimmes pratande om journalistikens partiskhet eller objektivitet eller verklighetsbild eller ..??

Klockan åtta blev det dags för SVT:s Kristina Hedbergs lyckostund. Kvittrande, fnittrande skrattande och varmt välkomnande lämnade hon ingen tvekan om vilket alternativ som kommer att få hennes röst den 14:e september.


Det är gulligt .. och känns nästan privat .. att se hur det offentligt säger klick mellan en journalist och en politiker i ett debattprogram.


7 kommentarer:

  1. In kommer Åsa i något som liknar en prästerlig skrud. Tar ton och så tänker man, JA, nu ska hon äntligen bli tydlig med MPs politik och hur den ska finansieras. Men inte då! Det har uppenbarligen blivit omodernt att låta väljarna få veta vad man vill med sin politik och hur den kan drabba mig personligen. Hur f-n ska jag då få veta vilket parti jag ska rösta på om jag t.ex. velar mellan S och MP.

    SvaraRadera
  2. Jag blir mer och mer övertygad om att en röst på Alliansen är för Sveriges väl och ve. Tror inte att jag orkar med fler nya politiska versioner. Min kassa tål faktiskt inte fler övertoner! D.v.s. om jag ska överleva, och även om jag gör det så gör inte majoriteten av Sveriges befolkning det! Jag är djupt oroad över FI, Miljöpartiet och övriga kommunister!/Gunilla

    SvaraRadera
  3. Det var det snurrigaste jag hört.

    SvaraRadera
  4. Precis mina åsikter också. Hon är oerhört svår att förstå sig på. Otydligheterna framförs babbligt och ofokuserat. Man kan ana en välvillig godhet som ambition någonstans. Men den har väl trots allt alla politiker på något sätt någonstans. Om man bara orkar leta efter den. Här blir det obegripligt jobbigt att få ihop någon sammanhängande logik och verklighetsbeskrivning som känns alternativt trovärdig överhuvudtaget.

    MP skulle verkligen behöva bli mer av penningförvaltare. Tvingas redovisa i reda siffror allting som de pratar om. Det ersätter man nu istället med hänvisning till forskare. Visioner kan det kallas om man vill vara snäll. Tyvärr har de värsta despoterna i historien också varit väldigt visionära. Vad mig anbelangar så känns det inte särskilt angeläget.

    Bättre att justera bristerna som finns redan nu, än att skapa helt nya förutsättningar för helt nya myriader av hittills obekanta brister och försämringar.

    Britt I.

    Och börjar det inte bli påfrestande med alla skrikande twitter-babys eller vad det är som tjuter fram krystad entusiasm i bakgrunden vid varje flumdumhet som sägs?

    SvaraRadera
  5. Hahahaha..exakt. Jag väntade bara en långt ner i halsen kyss tillslut mellan de tu =)

    "Åsa Romson menar det hon säger, det märks .. men ibland är det väldigt svårt att förstå vad hon menar?

    Det finns också ett problem med vita, svenska mäns behov av att dagligen vräka i sig kött i relation till sudanesiska kvinnors skördar?? Det blev lite konstigt här, för jag vet inte riktigt vad som händer när vita, svenska kvinnor vräker i sig en daglig köttbit? Händer det något hemskt någon annanstans då .. i så fall var .. och varför ska inte vi ta ansvar för det vi också?"

    så rätt

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Gick in och kikade lite på talet på SVT play, jag tolkar det på följande sätt:

    1. Hon behöver gå en utbildning hur man uttrycker sig i klartext. För det hon säger är inte bara obegripligt stundtals, det är helt snurrigt. Hennes och partiets ståndpunkt tenderar till att bli helt förvirrat.

    2. Hon och MP har en fullständigt vidrig människosyn som nu sipprar fram, antagligen p.g.a. att man vill ta röster från Fi (Som jag inte alls hade blivit förvånade om de sagt samma saker)

    Det märkliga är att om man byter ut vita heterosexuella män (fokus på sexuell läggning och hudfärg, gärna ålder också som krydda på det hela) mot vad som helst annat så blir det bara helt fel. Pröva själv att sätta in kvinnor, judar, muslimer, homosexuella, rödhåriga, allergiker eller vad som helst.

    Fanns ett parti i Tyskland på 30-talet som också la skulden för alla problem på en grupp i samhället. Med facit i hand kanske man inte ska gå samma väg.....

    SvaraRadera