torsdag 21 november 2013

Att sälja ut sin heder.


En gång under mitt mest intensiva tonårsuppror lyckades jag manövrera in mig i en större katastrof som jag inte kunde ta mig ur av egen kraft. Att vända mig till min spröda, känsliga mamma var det inte tal om så då återstod bara min hetlevrade, oberäknelige pappa.

Jag förberedde mig på en rejäl utskällning men hoppades samtidigt på att han kunde skaka fram en lösning som hjälpte mig att komma ur den fallgrop som jag grävt alldeles själv.

Och så blev han inte ens arg? Jag blev nästan chockad.

Han sa .. det är omöjligt att gå genom livet utan att begå misstag, jag gjorde åtskilliga själv i din ålder. MEN man gör dem bara EN gång och lär sig något av dem. I dag fixar vi det .. men kom aldrig, aldrig och be mig om hjälp med samma misstag en gång till.

För det finns bara en sak som du måste vara rädd om .. och det är ditt namn. Fläckar du ner det för mycket och för ofta så blir det en tung börda att släpa på genom livet. Det går aldrig att tvätta sig helt ren om man solkar ner sig för mycket.

Jag kan inte påminna mig att vi varken tidigare eller senare i livet talade om något så personligt .. men just det här kommer jag fortfarande ihåg.

När Stefan Löfven tillträdde som partiledare för Socialdemokraterna hade han ett respekterat namn som han dessutom fick förgyllt vid utnämningen.

Så länge som han var tyst och såg trygg och förtroendeingivande ut på bild höll förgyllningen glansen .. men så fick han medhjälpare och rådgivare som putsade så intensivt och energiskt på debattinlägg, tal och framträdanden att till och med förgyllningen av namnet flagade.

I dag är hans namn synonymt för maktlystnad för mig. Makt till varje pris och oavsett vad det kostar landet. Stefan Löfven SKA vinna valet .. kosta vad det kosta vill.

Egentligen så bryr jag mig inte om de 150 kr i månaden som de som ligger över den så kallade brytpunkten tjänar, men jag bryr mig om regelverk och överenskommelser. De har uppkommit av en orsak och när det gäller ekonomi så ska man fibbla så lite som möjligt med bokföringen och regelverket, det kan få långtgående negativa konsekvenser har jag lärt mig.

En budget är färdriktningsvisaren till den ekonomi som anses vara bäst för landet och det finns ingen som helst anledning att misstro regeringens förmåga att handskas med landets ekonomi hittills .. snarare tvärtom. Orsaken till oppositionens lilla protestaktion och regelbrott är bara en maktdemonstration och har inget alls med vad som är bra för Sverige att göra.

Stefan Löfven sitter i direktsänd TV och får ett tips från Jimmie Åkesson om hur han ska kunna ställa till så stor oreda som möjligt för regeringen med hjälp av Sverigedemokraterna.

Som av en händelse ändrar då den samlade oppositionen sina planer så att de passar det parti som de ABSOLUT INTE samarbetar med och säger hycklande och förvånat att .. vi kan väl inte rå för om Sverigedemokraterna röstar på VÅRT förslag??

DET tycker jag är att sälja ut sin heder och sitt namn.

Och inte blir det bättre när jag ser .. i ett nyhetsinslag i tv .. hur sossar och sverigedemokrater smiter in i ett sammanträdesrum och drar för gardinerna.

VI samarbetar INTE med Sverigedemokraterna! Vi kan väl inte hjälpa att de röstar på VÅRT förslag??

Man ska vara rädd om sitt namn.

Den seger som oppositionen kanske jublar över senare i dag kanske visar sig vara en pyrrhusseger* i morgon.

Jag personligen är fullständigt övertygad om att Stefan Löfven och hans sossekompisar inte kommer att kunna motstå Jimmie Åkesson och hans gottepåse med 10% av väljarkåren om det bara är den som står i vägen för ABSOLUT MAKT!! Det går ju alltid att köpa ett avlatsbrev med texten .. vi kan väl inte hjälpa om de vill vara med oss??

Det börjar bli för många repor i Stefan Löfvens namn för att jag ska kunna lita på vad han säger .. även om han kanske inte gjort dem själv.

Men, som min pappa sa ... det går aldrig att tvätta sig helt ren om man solkar ner sig för mycket.



*En pyrrhusseger är en dyrköpt seger, en seger med stora egna förluster. Innebörden i uttrycket kan även vara att resultatet av "segern" visar sig leda till en förlust längre fram. Uttrycket härrör från Pyrrhus, som efter ett framgångsrikt slag mot romarna år 280 f.Kr. skall ha yttrat: "En sådan seger till, och jag är förlorad."

DN, DN, DN, SvD, SvD,

4 kommentarer:

  1. Javars, men jag tycker du tillmäter svulstiga utfästelser alldeles för stor betydelse. Vad hade du väntat dig? Självklart är alla högtravande försäkringar bara ett uttryck för frustration, besvikelse och ilska av att tappa kontrollen. När det är skarpt läge och man förstår att SD är i riksdagen för att stanna, troligen med 10-15%, då anpassar man sig. Allt annat är orealistiskt. På många sätt är det farligt men tröskeln är passerad. Nu gäller det att vara realistiska.

    Efter valet nästa år kommer det här att vara en jämförelsevis osynlig bagatell. Då börjar den verkliga kohandeln.

    jämtatösen

    SvaraRadera
  2. De som såg programmet Sommarpratarna där Löfven deltog kunde konstatera att där satt en partiledare för S med ett tillkämpat leende som inte klarade att delta i samtalet. L blev helt marginaliserad, tillförde ingenting och såg ut som han helst ville försvinna. Vad hade han där att göra? Barndomens vedermödor är avklarade för 511-gången. Vad nytt? Snart har L suttit sig igenom alla soffprogram i TV. Paradis Hotell nästa? Har S spinngubbar inget omdöme?

    SvaraRadera
  3. jämtatösen .. kohandel och köpslående är väl själva förutsättningen för politiken så den upprörs jag knappast över. Men hyckleriet stör mig obeskrivligt.

    Det förslag som är uppe till omröstning i dag är undertecknat av en representant för Sverigedemokraterna .. men ändå så kallas det för ett rödgrönt förslag?? Dessutom så har de mage att uttrycka sig i stil med .. "vi kan väl inte hjälpa att de röstar på VÅRT förslag"?

    "Vårt" förslag?? .. undertecknat av alla fyra oppositionspartierna??

    SvaraRadera
  4. Hela Sosseritet lukar sur gammal hossa, som man säger på skånska.

    SvaraRadera