måndag 3 maj 2010

Är JAG förmögen????

Jag har suttit framför den rödgröna budgetpresentationen och försökt fatta vad de talar om. Jag var väldigt ambitiös och utrustade mig med papper och penna för att få klarhet i hur alla satsningar skulle finansieras och nu har jag två hela A4-ark fulla med kostnader och är inte mycket klokare???

Klart är i alla fall att de RIKA som skulle betala hela biddevitten inte bidrar med så värst mycket. Av regeringens skattesänkningar på 71 miljarder får de rika finna sig i att bli av med drygt 2 miljarder?

Men sen då?? "Skatt som riktar sig mot gruppen förmögna" .. vad är det???

Om jag har ett hus och verkligen ansträngt mig för att hålla det lågt belånat för att få en låg boendekostnad anpassad till min lön .. är jag förmögen då?? Om jag sparat och snålat för att ha en god buffert för oförutsedda utgifter och möjlighet till att förverkliga drömmar jag haft genom livet .. är jag förmögen då??

När jag arbetar, har bil, kanske till och med har en utbildning som ger utdelning som betalar studielånen och ger lite vinst därutöver .. ska jag straffbeskattas för det??

Och hur ska skatten på konsumtion .. som Maria Wetterstrand talade som varmt om .. se ut??

Får vi ha fritidshus, båt, villa och är det någon idé att försöka vara skuldfri??

Kommer jag att bli en förmögen människa efter höstens val???

Jag kan inte räkna ut det själv .. det fanns ingen möjlighet. Andra sitter säkert och sliter med det just nu .. så det är bara att vänta och se??

5 kommentarer:

  1. Klockrent tänkt utav dig! Budgeten går ut på följande: jag ger dig 10 kr med ena handen och tar en hundring med andra handen, men hundringen talar jag naturligtvis ej om att jag ska ta. Gömmer hundringen i en massa avgifter o skattehöjningar.

    SvaraRadera
  2. Är i precis samma sits. Kanske ska jag vara tacksam över att vårt hus än inte är värderat till över 4 mille och hoppas att värdet på hus i Stockholm ska gå ner istället för upp.

    Jag har jobbat och slitit hela mitt liv, men det var ju dumt av mig.

    /Maddie

    SvaraRadera
  3. Vi kanske får tänka om och bränna tillgångarna på intensivt festande tills vi kan utnyttja pensionärsrabatterna???

    SvaraRadera
  4. Jag satt framför tv med papper och penna och är lika frågande , Robin Hood Östros sa att allt redan är finansierat och klart utom de stora infrastruktursatsningarna (de kan säkert trollas bort med en folkomröstning).Tips till MP - jag förväntar mig att små missar i planeringen rättas till: var nyss på toaletten(hemma) och funderade på om inte en P-mätare kunde anslutas till wcstolen för en miljöavgift? Absolut ingen skitsak tycker jag om man skall pressa allt ur oss medborgare.
    Förövrigt anser jag att det som presenterades var fyndigt presenterat i sagoform och i övrigt så återanvändes tobleronepolitiken och blev McDonaldspolitik när Östros fick välja - för övrigt mycket sorgligt om man granskar upplägget,löngnerna och matematiska kunskaper hos de berörda ekonomerna. Jag mår dåligt som Kapitalist=moderat. Det enda som ringer i mina öron är VEM BETALAR? Staten är ju vi och vi får de politiker vi förtjänar. Jag har nog varit en ond människa i något annat liv.

    SvaraRadera
  5. Det här var ett perfekt inlägg, som påvisar röd/grönas inställning. En inställning som tycks vara utformad efter jantelagen. Det har ingen som helst betydelse, att någon kämpat, slitit eller sparat.

    Pengarna ska gå till grannen som valt den enklare vägen.

    Tack så mycket för stödet igår. Du är en pärla! :)

    SvaraRadera