tisdag 10 november 2015

Da´n före da´n för linsbyte på vänster öga.


Jag känner mig lite tvungen att följa upp förra veckans inlägg om mitt linsbyte. Vem vet, det kanske finns någon som funderar på samma operation som har nytta av mina erfarenheter?

Så länge jag kan minnas har jag haft nästan fullgod syn på höger öga och väldigt, väldigt dålig syn på vänster. Det har gjort att hjärnan utsett mitt högra öga till Ledare och fråntagit det vänstra alla möjligheter att framföra en egen synpunkt.

Förra onsdagen fick vänsterögat äntligen sin chans och gissa om det tog det. Resultatet blev ungefär det samma som när Löfven äntligen fick chansen att styra Sverige.

På operationsdagen och hela torsdagen var det som att leva i ett fyrverkeri. Det är inte klokt så många ljuspunkter det finns i ett hem, och varenda en av dem var omgiven av en gloria av något som liknade ett mellanting mellan ..
 
.. en lampa i fiberoptik ..

..  och en fyrverkerikaskad.

Cirka en halvmeter i diameter på stora lampor och något mindre på små. Samtliga överlappade varandra och lade sig som ett filter över det som jag egentligen ville se.

 Höger öga kapitulerade och undertecknade en överenskommelse som innebar att vänsterögat fick överta regeringsmakten enväldigt.

Själv hoppades jag att allt skulle återgå till det normala bara pupillen slutade se ut som ett stort svart kulhål mitt i högerögat. Vilket den gjorde på fredagsmorgonen .. men då var det för sent.

Vänsterögat gillade makten och vägrade att backa tillbaka och högerögat kände sig vilset och ur balans, vilket gjorde att det egentligen inte blev så mycket sett eller gjort. Jag kände mig obalanserad och lite yr och inte blev det bättre av att alla lodräta saker, som lyktstolpar, fönsterkarmar eller trafikskyltar fick konstiga vinklar åt vänster och höger som inte gick över förrän jag var alldeles intill dem.

Jag skickade Maken till optikern som tog bort glaset på höger sida av glasögonen .. som jag ändå inte kunde använda .. och ersatte det med vanligt glas.

Vänsterögat blev överlyckligt, högerögat måttligt roat .. överenskommelsen knakade i fogarna men fungerade nöjaktigt, tyckte jag.

Ända tills vi besökte Coop för att handla på söndagen. Det var ett misstag, trots att så gott som alla besvär och  ljusfenomen var borta. Ett köptempel är en vanvettigt upplyst historia som inte har den minsta likhet med ett hem och i detta ljushelvete tappade jag nästan balansen när vänsterögat dirigerade och högerögat följde med så gott det gick.

Jag fick panik. Tänk om jag begått mitt livs misstag? Tänk om det var så här resten av mitt liv skulle se ut?

Jag passade på att köpa ett par snygga solglasögon hos optikern, för säkerhets skull.

I dag har jag varit på återbesök. Jag har perfekt syn på höger öga och alla störningar som jag upplever beror helt och hållet på att hjärnan accepterar vänsterns oförmåga att hantera den nya ordningen. Så det är lätt att känna motivation inför morgondagens operation som förhoppningsvis ska återställa ordningen.

Så om förra tisdagens ångest låg på ungefär 155 på en skala mellan 1-10 .. är jag betydligt lugnare i dag. Cirka 55 ungefär!

5 kommentarer:

  1. Allt kommer säkert att gå bra!

    Jag undrar dock lite varför du op högerögat också. Varför gör man det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I mitt fall berodde det på att jag plötsligt såg sämre, vilket visade sig vara en tidig upplevelse av grå starr, vilket i sin tur ledde till detta dubbla linsbyte.

      Jag kan konstatera att världen blev betydligt vitare efteråt. :-=

      Radera
  2. Håller tummarna att allt går bra idag! Och att du snart återfår normal perceptionsförmåga :-)

    SvaraRadera
  3. Hoppas att allt gick bra!

    SvaraRadera
  4. Bortsett från en huvudvärk från helvetet så gick allt bra. Men första dygnet sov jag bort .. med en ispåse på huvudet. ;-)

    SvaraRadera