fredag 20 november 2015

Ett naivt folk?


Jag har väl gjort mer genomtänkta val än de jag gjorde i går. För det första åkte jag tåg för första .. och sista .. gången sedan jag tog körkort, för det andra gick resan till Stockholms Central och för det tredje var målet för storstadsbesöket Sveriges Riksdag.

Samtidigt som Sverige uppgraderade terrorhotsnivån från en trea till en fyra på en femgradig skala och förstärkte bevakningen på särskilt utsatta mål. Till exempel Stockholms Central och Sveriges Riksdag!

Jag var laddad minst sagt. För mitt inre öga såg jag k-pistbeväpnade poliser på Centralen och utanför Riksdagen, vilket gav en falsk trygghet, upptäckte jag när jag kom fram .. i tid .. och inte såg skymten av en polis på Centralen. Trots att jag strosade omkring och väntade på dagens sällskap. Däremot så vimlade det av borttappade barn som stod i klungor och väntade på att bli omhändertagna. Oklart av vilka?

Utanför riksdagshuset var det kö i regnet, några tappra vakter .. utan synliga vapen .. som slussade in de fuktiga besökarna genom något som såg ut, och fungerade, som en vanlig flygplatskontroll. Det tog sin lilla tid och gav inte mycket utdelning bland kostymer, kavajer och dräkter.

Polissirenerna hördes över hela stan, men i övrigt var allt som vanligt.


Men nu vet jag var man kan äta en fantastisk lunch, med ett lika fantastiskt salladsbord inklusive läckert välsmakande bröd,  till ett överkomligt pris .. om man bara kommer in.


Och jag vet också att det är förenat med vissa risker att sitta i en bänk i riksdagens första kammare. Stolarna är nämligen inte uppfällbara som på en teater, utan glider fram och tillbaka beroende på hur stor sittyta som behövs. Detta innebär att den som sitter bakom  .. dvs jag .. och utnyttjar fotstödet med utsträckta ben, kan drabbas av en obehaglig överraskning när den framförsittande bestämmer sig för att skjuta bak sin sits för att kunna ta en bensträckare.

Tack och lov för att jag inte är längre än 1,67! De som är mer välväxta måste få rejäla blåmärken eller andra skador på benen om den framförvarande reser sig för ett upprört genmäle .. eller nå´t?

Men det är klart .. när möblemanget var nytt ansågs nog 1,67 vara normallängd .. eller kanske till och med långt?

Att komma hem visade sig vara mindre behagligt. Bevakningen var fortfarande lika osynlig som det tåg som jag hade tänkt att åka med. Någon eller några som ansåg sig ha rätt till försörjning på skattebetalarnas bekostnad hade ägnat sig åt att stjäla kopparkabel på järnvägen så att jag kom hem betydligt senare än förväntat.

Den väntetiden gick åt till att ta del av Stefan Löfvens oväntade framträdande i offentligheten och jag blev nästan tacksam över att jag fick något som satte fart på blodomloppet i kylan på perrongen.

VI .. svenska folket .. har varit naiva! "Vi" har inte haft en aning .. inte förstått .. varit för godtrogna .. haft för höga förväntningar/ideal och för dålig kunskap om att det finns onda människor utanför våra goda gränser. Verkligheten har sprungit ifrån "oss"!

Vilka VI?.. var min första tanke. Varje tänkande människa med minsta intresse för samhällsfrågor har häpnat och förundrats över politikernas feghet, okunnighet och oförmåga under många år nu.

VI?? Det kändes som en personlig förolämpning som inte blev mindre av att alla misstag och all handlingsförlamning skylldes på alla tidigare regeringar efter Olof Palme .. typ. Löfven och hans regering hade minsann sett luckorna i systemet och länge funderat över diverse utredningar i ämnet.

Men NU ska "vi" inte vara naiva längre. NU händer det minsann saker! NU ska naiviteten utredas, eventuella åtgärder utredas och samtal ska föras med övriga partier vilket i sin tur .. förhoppningsvis .. kommer att resultera i nya idéer och förslag som kan utredas i hopp om att "vi" ska finna en lösning på de problem som "vi" inte förmått lösa hittills.

Maken hade fixat en taxi som stod och väntade på mig. Chauffören kokade av upprördhet .. av samma skäl som gjort att jag inte förvandlats till en djupfryst samhällsmedborgare. Efter att ha skruvat upp värmen och sätesvärmaren på max, utbrast h*n ..

.. våra svenska politiker har spelat roulette med försvaret, skolan, vården, omsorgen och polisen som insats. Nu har vi förlorat allt .. och de skyller på oss. Fy f*n!!

Och det var väl en bra sammanfattning, antar jag. För det kommer faktiskt aldrig mer att kunna bli som det varit tidigare, även om samtliga partier lovar aldrig så mycket.

Det ska bli intressant att se vad som händer när den stora befolkningsgruppen, som i likhet med den som lever med en alkoholist .. h*n är ju snäll när h*n är nykter! .. tror att "det ska vända" eller "bli bättre", inser att våra politiker spelat bort det som en gång var stommen i drömmen om det svenska folkhemmet?




7 kommentarer:

  1. Det ska bli intressant att se vad som händer när den stora befolkningsgruppen, som i likhet med den som lever med en alkoholist .. h*n är ju snäll när h*n är nykter! .. tror att "det ska vända" eller "bli bättre", inser att våra politiker spelat bort det som en gång var stommen i drömmen om det svenska folkhemmet?

    De enda paralleller jag kan se är Japan och Tyskland under WW2 där en liten klick med folkets goda minne störtade länderna fullständigt i fördärvet.
    Tror dock inte vi kan hoppas på en Marshall plan eller någon Mac Arthur-typ.
    Kan man tänka sig ett folkligt upprop där man ber Norge-Danmark och Finland ta på sig en förmyndarroll?
    Jag skulle skriva på direkt.

    SvaraRadera
  2. Nja, om jag inte hörde alldeles fel sa han att "Sverige" har varit naivt. Och om jag uppfattade honom rätt så menade han med Sverige alla utom nuvarande regering som tagit tag i sakerna från "dag 1".

    Och vad gäller samtal med övriga partier, så var det vänsterpartiet och de borgerliga han menade, inte sverigedemokraterna. Vänsterpartiet som ju för övrigt har en lång tradition av demokratiskt synsätt och alltid har tagit kraftigt avstånd från utomparlamentariska metoder, inte sant?

    OBS! Ironivarning.

    V

    SvaraRadera
  3. Hej.

    Du är som alltid väldigt snäll och diplomatisk i din beskrivning av de som styr detta land. Det i sig är värt beröm. Själv är jag mer benägen att uttrycka mig som taxichauffören (Stockholms taxichaffisar, de som har körningar till och från riksdagen och relaterade verksamheter, har alltid varit en god källa) och vill även här framhålla att 'naiv' inte stavas 'idiot'.

    Vem vet om det blir fler fria val? Vi har ju sett att det inte finns några demokrater i sjuklövern numera. AKB ville ju tom diskutera tvingande lag för att styra hur kammaren röstar. Vad händer om man upptäcker att folket börjar kräva kommunala folkomröstningar? Vad händer när tjänstemän i kommunerna börjar vägra? Kom ihåg att vi inte har en civil författning avsedd att skapa medborgarinflytande, utan en som är framvuxen ur monarkins tradition av att utöva kontrollerande makt över folket. Sådant sitter djupt. Den som har små barn bör planera för emigration, särskilt utanför EU.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    SvaraRadera
    Svar
    1. "snäll och " diplomatisk" .. det är väl snarare så att jag inte vill ge mer skit än vad jag är villig att ta emot .. ;-)

      Sedan har vi ju faktiskt åsikts- och yttrandefrihet vilket .. enligt mig .. innebär att vi åtminstone måste försöka respektera andras åsikter även om de känns bottenlöst enfaldiga.

      I övrigt har jag umgåtts med samma tankar som du. Vi är ju ändå det omyndigförklarade folket .. vilket bevisas i alla kontakter med politiker. Jag har alldeles nyss mött några oväntat korkade tankegångar från lika oväntat håll!

      Återkommer om det när förvåningen lagt sig .. ;-)

      Radera
  4. När jag läser din klargörande sammanfattning av läget känner jag mig oändligt sorgsen över hur det blivit. Vart tog alla vuxna politiker vägen (som t.ex. Bohman, Fälldin, Carlsson m.fl.) och varifrån kom alla blöjbarn som leker politik ifrån???

    SvaraRadera
  5. Det är inte folket som är naivt. Jo förresten det finns faktiskt invånare som är förskräckligt naiva och det finns en kader journalister som är förskräckligt naiva för att inte tala om politikerna... Men Any, du tillhör inte de naivas skara och det ska du cred för. Tack för alla dina kloka och välgrundade synpunkter! :) //tompas11

    SvaraRadera
  6. Erkänner min naivititet tills för fem år sedan. Det var ramaskriet från SDs intåg i riksdagen som fick mig att undra "vad fan håller våra politiker/journalister på med?" och kollade siffror själv. Och blev förskräckt.

    Idag är jag ... ja uppgiven, över hur lågt politiker/journalister kunnat sjunka. Visst en liten bättring ses, men ack vad vi förlorat tid. Och nu är det rätt kört för decennier framöver, även om gränserna skulle stängas omedelbums för asylinvandring.

    SvaraRadera