fredag 6 november 2015

Sanning eller konsekvens ..


Jag är lite av ett kontrollfreak. Jag tror inte på det som jag inte kan kontrollera, satsar aldrig på högrisk eller spel, lovar inte mer än jag kan hålla och tror aldrig på någon som påstår sig sitta inne med den enda och rätta SANNINGEN .. eftersom jag är fullt övertygad om att det finns lika många sanningar som det finns människor.

Det betyder inte att jag är snål eller överdrivet sparsam. Nöjen, resor eller shopping är till exempel något där jag redan från början vet att konsekvensen blir att jag kastar bort mina pengar .. bara för att få glädje för stunden. Det är ett val jag gör och det enda jag behöver se till är att jag får maximal utdelning av upplevelsen.

Jag är alltså inget ämne till en Miljöpartist. I Miljöpartiets värld verkar upplevelsen vara både målet och grundtanken och konsekvenserna enbart olyckliga omständigheter som beror på att inte alla andra bekänner sig till det miljöpartistiska tankesättet. Om jag har uppfattat det politiska budskapet rätt?

Magda Rasmusson är migrationspolitisk talesperson för Miljöpartiet, som har räknat fram en möjlighet att få fram 15 000 nya boendeplatser för asylsökande. Vilket med detta nya, genialiska system skulle ge en kostnadsbesparing på en miljard kronor.

Ett "tredje alternativ" .. efter anläggningsboende eller eget boende (ebo) .. där privatpersoner skulle kunna få 2 000 kronor per inneboende och månad om de tar emot asylsökande i sina hem. Då skulle kostnaden för mat ligga utanför och bekostas på samma sätt som vid ebo-boenden i dag. Det vill säga av "hyresgästen" själv.

Magda Rasmusson säger att .. undersökningar visar att var tredje svensk kan tänka sig att hyra ut en boendeplats till asylsökande, och det är utan ersättning. Alla de kommer så klart inte kunna göra det eller göra det, men vi märker att det finns ett stort intresse och vet att många kommuner får samtal dagligen, men det saknas ett system för att möjliggöra det.

Det är en sanning som Miljöpartiet har kommit fram till.

Några andra sanningar som Miljöpartiet inte tar hänsyn till är att ..

.. de som driver anläggningsboenden får ca 11000 kr per boende och månad inklusive mat och övriga kostnader. Vilket gör att privatpersonens 2000 kr känns en aning futtigt .. med tanke på att detta kanske visar sig vara en livslång lösning för den asylsökande.

Dessutom så bor redan tiotusentals asylsökande människor på falska adresser samtidigt som de lever på en dagersättning som ser ut som följer ..

71 kr/dag för vuxna ensamstående ... ca 2.200 kr i månaden.
61 kr/dag och person för vuxna som delar hushållskostnader
37 kr/dag för barn 0–3 år
43 kr/dag för barn 4–10 år
50 kr/dag för barn 11–17 år (från och med tredje barnet halveras dagersättningen).
Förutom mat ska dagersättningen också räcka till kläder och skor, sjukvård och medicin, tandvård, hygienartiklar, andra förbrukningsvaror och fritidsaktiviteter.

De falska adresserna, som de asylsökande måste uppge för att få dagersättning, är inte gratis, men en lönande inkomstkälla för den som har en lägenhet att "hyra ut" till mindre lyckligt lottade medmänniskor.

Om vi nu funderar lite på konsekvenserna av Miljöpartiets "tredje alternativ" så ser i alla fall jag en varningslampa som lyser tydligare än den vinst som den migrationspolitiska talespersonen talar sig varm för.

Med Miljöpartiets "tredje alternativ" behöver inte de bostadslösa asylsökandena längre betala för falska adresser. De som har bostäder, som på pappret kan härbärgera ca 10-15 personer, kommer att stå i kö för att kassera in 2000 kr per inneboende och månad .. utan att ens behöva öppna dörren för någon okänd.

Vinsten blir att den asylsökande får behålla de hundralappar h*n tidigare behövde betala för att använda samma adress.

Visst märks det att jag inte är Miljöpartist?

Jag har en hemsk inställning till mina medmänniskor, eller hur?

Men jag blir sällan lurad .. vilket är mer än man kan säga om svenska myndigheter.

Sanning eller konsekvens, är en lek som går ut på att en person frågar en annan om h*n väljer "sanning eller konsekvens".
Om personen väljer "sanning" så måste h*n svara helt ärligt på en fråga.
Väljs "konsekvens" så måste h*n istället utföra något, vilket kan bli någonting pinsamt eller jobbigt.
När svarande har utfört sin uppgift eller svarat på frågan blir h*n i sin tur frågeställare och så fortsätter leken tills deltagarna har tröttnat.


Sanning ELLER konsekvens är lika ovanligt som sanning OCH konsekvens i politiken. Särskilt i den regering som vi har i dag .. där ingen varken svarar på frågor, utför det de lovat eller tar konsekvenserna av fattade beslut.



2 kommentarer:

  1. Läste ett förtydligande på annat ställe skrivet av en annan MupP och han sade att fick man ihop 15 000 platser skulle det kunna ge en miljard i inbesparing. Så ... kostar det dryga 67 000 kr/månaden idag per asylsökande?

    Som så många andra som redan sagt det. Om varje en som röstade på MP tog in en så är problemet med 'korttidsboende' löst (sedan kommer ju resten av problemen)

    SvaraRadera
  2. Jag utgår ifrån att kontrollerna av utbetalningarna kommer att vara minimala - det är ju kränkande att misstro människor.

    Kommer bli kul när tio människor spökskriver sig i samma lägenhet, och alla tar emot bidrag för nio inneboende.

    SvaraRadera