fredag 27 november 2015

För första gången i mitt liv ..


 .. har jag i dag kört bil utan glasögon.

Det kändes nästan olagligt, rent av kriminellt. Jag har nog aldrig kört så laglydigt och försiktigt tidigare. Med förståndet förstår jag att jag nu ser bättre än jag gjorde med glasögon tidigare, men någonstans hörs en röst som säger att det inte är sant .. eftersom jag inte har glasögonen på mig.

Utan glasögon ser jag inte tillräckligt bra .. så är det och så har det alltid varit.

De saknas i ansiktet på något konstigt sätt? Det känns som om jag ser sämre utan och om jag sätter på mig bågar som saknar glas .. som jag har gott om i min glasögonbågssamling ..så känns det genast som om jag ser bättre än någonsin?

På något sätt verkar det som om Miljöpartiet känner på samma sätt. Utan partiets gröna glasögon, som gör att visionen om icke-våldsförsvar och öppna gränser upplevs som rimlig och möjlig, känner de det som om de famlar i en okänd värld.

De saknar sina ideologiska glasögon och måste därför genast samla sig runt kravet på nya .. även om de inte gör att bilden av verkligheten förändras till något bättre. Huvudsaken är att det KÄNNS som tidigare när allt var som det alltid varit.


SvD, DN, Expr.,

11 kommentarer:

  1. Grattis!
    Ja, gällande glasögonen...

    SvaraRadera
  2. Grattis till din nya klarsynthet!

    Men gällande parallellen till MP tror jag att du hoppas på för mycket.

    :-)

    V

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt hopp är att de går vilse i sin egen dimma och vandrar ur regeringen och svensk politik sjungande kampsånger om en bättre värld befolkad av miljarders jättejättejättegoda människor .. ;-)

      Radera
  3. Till skillnad från miljöpartister har du i alla fall verklighetsförankring så för dig kommer det gå bra.
    Grattis till en lyckad operation!

    SvaraRadera
  4. Kusinen fråm landet27/11/15 22:04

    Signaturen ua uttrycker min åsikt helt perfekt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tacj .. båda två. Det kommer nog att ta ett bra tag innan jag vänjer mig vid det här. Bara att se mig själv i spegeln är en upplevelse med full syn. Kanske inte den mest positiva upplevelsen .. men det under lättar när jag använder eyeliner .. :-)

      Radera
    2. TACK .. ska det vara, men den Makalöse ligger och sover på min stol så jag får stå och skriva. Vad gör man inte för sin katt?

      Radera
    3. Kusinen från landet27/11/15 23:21

      Eyeliner... DET var det många år sedan jag kunde använda! Med ögon som inte bara ser dimmigt, utan också envisas med att rinna, är det något som kan totalt glömmas!

      Radera
  5. Grattis! Och jag tror att SD kommer att dela sig, med tidigare SDU och de mer vettiga politikerna pa en sida och Mattias K med flera pa den andra. Det blir det enda rimliga ur demokratisynpunkt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du .. det kanske är det som behövs för att få lite ordning i leden. Jag är så otroligt okunnig när det gäller personerna i ledningen, men är inte Jimmie Åkesson och Mattias K så gott som oskiljaktiga?

      Radera
  6. Älskade Any det är dags att du inser det vi andra insett för länge sedan - du är perfekt utan några tillägg!

    SvaraRadera