onsdag 4 november 2015

Ett enögt blogginlägg om byte av lins i ögonen.


Jag aldrig någonsin varit så fullständigt skräckslagen, rädd, panikslagen och flyktbenägen som jag varit den sista veckan. Varje vaken sekund har jag varit tvungen att förhålla mig till att någon .. just i dag .. skulle krossa linsen i mitt högra öga, suga ut det som blev över och pilla dit en konstgjord lins i stället.

Vem, med sitt fulla förstånd i behåll, åker frivilligt iväg, traskar frivilligt in på en ögonklinik och lägger sig, lika frivilligt i en stol för att utsätta sig för det?

Ända in i det sista var jag beredd att springa ut från operationsrummet, skrikande som en hysterisk 5-åring ... JAG VILL INTE!!

Men jag gjorde inte det .. och nu är det för sent. Nu sitter jag här och försöker komma ihåg vad som hände?

För under den här veckan har jag googlat, letat och önskat att någon annan hade beskrivit det som jag nu vet.

I hela mitt liv har jag behövt glasögon på långt håll. Det är inte alltid jag tyckt att det varit värt besväret, men de har alltid funnits där. Däremot så har jag haft väldigt dimmiga begrepp om VARFÖR jag behövt dem? Synfel .. har jag tänkt och förknippat detta allmänt hållna "synfel" med bokstavstavlan hos optikern. "Dessutom" var jag astigmatisk så jag inte kunde ha linser? Vad det nu innebar? Brytningsfel .. sa en del, så då tog jag för givet att det handlade om synfel + astigmatism? Eller om astigmatism var samma sak som brytningsfel?

Eller nåt? Vem bryr sig när det bara är att byta glas .. och glasögon .. när det känns som det behövs?

De senaste åren har jag också fått ett allt större behov av läsglasögon, vilket inte direkt gjort livet lättare.

I januari var det dags att byta glasögon igen, det kände jag tydligt. Men den här gången gick det inte att åtgärda med starkare glas .. det blev så att säga krig mellan ögonen och hjärnan som är domare i sammanhanget lämnade walkover och gav upp.

Du får förmodligen lov att byta lins .. sa min optiker .. och jag bröt ihop. Inte ögonen!! Vad som helst, skär var som helst, ta bort vad som helst .. men inte ögonen!!

Mina ögon är mina arbetsverktyg. Min inspirationskälla .. och egentligen hela livet för mig. Att föreställa sig ett liv utan färg, kontraster och form är en omöjlighet. Bara tanken på att riskera synen för att se bättre var så absurd att jag värjde mig och låtsades som om att allt var som det skulle.

Vilket det inte var .. eller så har Trafikverket satsat på nya skyltar med ytterst finstilt text?

Klockan 11 i dag gjorde jag det jag ALDRIG i livet skulle kunna förmå mig till att göra. Visserligen under protest och starkt ifrågasättande, men ändå.

Nu sitter jag här .. enögd och lätt påverkad av lugnande medel .. och skriver, det är inte så illa med tanke på att det i skrivande stund bara är drygt 2,5 timme sedan jag opererades.

Så här var det ..

Efter att ha anmält min ankomst och betalat rejält för nöjet ..  förde Maken  mig med varsam hand upp till väntrummet utanför operationsrummen och lyssnade på alla starka argument .. för tusende gången .. för att jag egentligen borde låta bli.

En sköterska uppenbarade sig och jag bad .. för andra eller tredje gången .. om något lugnande och hon pekade på en kvinna som satt och läste och sa .. prata med henne så känns det nog bättre.

Det visade sig att det var patienten före mig som satt och fikade och vilade en stund? Det syntes INGENTING på henne? Inga blodutgjutelser i ögat, inget lidande, ingen ögonlapp .. bara en kraftigt förstorad svart pupill?

Hon var till och med GLAD? ... och läste en tidning?

Något lättare i steget gick jag efter sköterskan och fick mina lugnande droppar, blev tvättad i ansiktet .. skönt .. ikläddes blå mössa .. modell ful .. och blå rock .. nåja .. och eskorterades in till något som såg ut som en tandläkarstol.

Över mig breddes en blå duk i ett rutat material med en vit rektangel (?) som placerades över höger öga. Efter kraftig, men varsam, handpåläggning visade det sig att rektangeln limmade fast sig som ett plåster över ögat som sedan inte gick att stänga. I detta "plåster" fanns tydligen en öppning att operera genom?

Så upplevde jag det under skynket .. möjligen såg det helt annorlunda ut för dem som var utanför?

De tvättade och droppade och bedövade och jag vet inte hur men ingenting var obehagligt eller gjorde ont .. och så dök det plötsligt upp tre sockerbitsstora rektanglar i synfältet och det var min uppgift att hålla reda på dem.

Olika färger gled omkring, en skugga av ett(?) litet grodyngel simmade hit och dit och .. HALLELUJA .. så fick jag en religiös upplevelse med ett starkt ljus som strömmade ner ur en fantastiskt blå himmel omgivet av flytande molnslöjor i rosa, lila och vitt.

Jag antar att det är så världen ser ut utan lins .. vilket inte var sååå illa om jag hade nöjt mig med en enda bild i livet.

Och . tjippkillevipp .. så satt den nya linsen där och sedan var det jag som satt och drack kaffe och försökte fatta vad som hänt? Hela processen tog en halvtimme varav 10 minuter var operation!

Det obehagligaste som hände var när "plåstret" försvann med ett ryck.

Livet är suddigt just nu .. åtminstone på höger sida. Maken fick göra en brandkårsutryckning till optikern för att byta högra glaset i glasögonen till fönsterglas, så att jag kan gå ut med hunden som vanligt.

Men i övrig så är det bara att vänta på att pupillen ska bli normal, den gröna KÖR-markeringen ska slockna, den röda pionen vissna och de rosa molnen ska lätta.

Men ingenting gjorde ont, det gick väldigt fort och förhoppningsvis blir resultatet bättre än det var innan.  

Nästa vecka är det dags för det andra ögat. Jag ska bjuda på ett värdigare framträdande då har jag tänkt.

Så här långt skrev jag direkt vid hemkomsten, men efter att ha varit ute med hunden och ätit middag tog euforin och effekten av det lugnande medlet slut och jag slog ihop totalt och somnade på soffan.

Men .. för den som är intresserad så gjordes linsbytet på Stockholms Ögonklinik och linsen som sattes in är en relativt ny lins .. Tecnis Symfony IOL .. som förhoppningsvis ska ge högkvalitativ synförmåga i alla ljusförhållanden, från nära till långt avstånd och allt däremellan.


10 kommentarer:

  1. Hoppas det blir bra imorgon när ögat hämtat sig.
    Jag skulle precis som du vara skräckslagen om någon skulle skära i ögat, tänk om de darrar på handen (hu), fast jag antar att det är apparater (laser?) som sköter det där mha datorer och de darrar ju tack och lov inte på handen ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom jag är en katastrofmänniska så har jag redan panik vid tanken på att det kanske inte blir bättre än så här!!

      Så morgondagen blir spännande ..

      Radera
    2. Hoppas på en rapport om att det blev bra, håller tummarna!

      Radera
  2. Du fick väl någon salva att dutta i ögat. Håller på själv att spara ihop till en operation mot min närsynthet. Ett öga i taget. 30 år med kontaktlinser syns på ögonvitorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två sorters ögondroppar två gånger per dag i tre veckor. Det binder verkligen Maken vid hemmet, och mig, eftersom jag inte kan göra det själv på ett tag. Lite gulligt, faktiskt. :-)

      Radera
    2. Min mamma fick någon halkig salva och ögondroppar när hon fick en ny lins p.g.a. starr. Jag lärde mig snabbt att sätta in linserna utan spegel så ögondroppar är enkelt. Jag vet att en del har svårt att träffa rätt men övning ger färdighet.

      Radera
  3. Grattis till vad jag hoppas blir ett enklare liv!

    SvaraRadera
  4. Grattis! gjorde detsamma för 5 år sen fortfarande bra både på långt och nära håll. lite skumma halofenomen runt ljuspunker ett tag men det försvann snart.

    SvaraRadera
  5. För drygt ett år sedan var jag helt övertygad om att jag var tvungen att genomgå en starroperation. Jag hade samtliga symptom. Men när jag kom till optikern så fick jag veta att fibromyalgin, som jag har, påverkar även mina ögon. På det viset att ögonmusklerna blir för trötta om jag slarvar med glasögonen. Så nu har jag tre olika att hålla reda på för att hela tiden ögonmusklerna inte ska tröttas ut. Så jag förstår din rädsla att man skulle göra något åt linsen. Jag var också där ett tag, Hedern åt optikern som hade kunskap om sjukdomar som inte enbart är kopplat till ögat och synen. Skönt att höra att det inte är så dramatiskt ifall man skulle råka ut för det.

    SvaraRadera
  6. Gratulerar, Any! Känner igen mig själv i din beskrivning. Men mitt liv blev ljusare efter operationen, badkaret och köksluckorna blev kritvita! //Gunilla

    SvaraRadera