onsdag 4 juni 2014

Jag kanske måste be om ursäkt ..


 .. för den "nationalistiska" bildberättelsen från min landsvägspromenad häromdagen?

Aningslöst och helt oavsiktligt tvingade jag på er så gott som hela midsommarkransens alla blomster utan en tanke på  ... ?? ... ja? .. ?? .. vad det nu är jag bör tänka på när jag i framtiden undviker att sätta en nationalistisk midsommarkrans på min obehagligt vita uppenbarelse, som i ensam majoritet traskar omkring i den svenska spenaten?

Jag skulle i och för sig kunna ta med en representant från en annan kultur nästa gång .. men då får det bli under vapenhot för jag känner ingen som vill kalla sig "rasifierad". Vilket skapar problem för mig, när jag vill undvika att bli kallad rasist??

Jag säger att det är osolidariskt. Mitt kulturella alibi säger att det bryr h*n sig inte om eftersom det bara är kulturpersonligheter som delar upp människor i färg och ras.

Kakan Hermansson är ju en .. känd??? .. Kulturpersonlighet .. en stridbar feminist, som delar ut "käftsmällar" till höger och höger och därför får hon tala i P1:s sommarprogram. "Jag vill fan läxa upp folk nu när jag får chansen" .. säger hon.

Jag bävar!!

I år gömmer vi .. för säkerhets skull .. midsommarstången bakom garaget så att ingen av de semesterfirande miljöpartisterna, feministerna eller kulturpersonligheterna ska känna sig kränkt när hen myllrar ut i naturen!

Får vi hissa flaggan på nationaldagen, förresten? Är inte det lite "sjukt svenskt"?

Kan man överhuvudtaget ha en NATIONALDAG??

Är det någon mer än jag som tycker det börjar bli lite komplicerat att bara finnas till?

Hos Häxan Mexan kan jag läsa 15 saker som jag inte visste om Kulturpersonligheten Hermansson. Bland annat att hon bara läser böcker skrivna av kvinnor.

Så olika det kan vara?

Jag läser alla författare jag kan hitta för att vidga min värld .. och hon läser bara utvalda författarinnor för att begränsa sin?

Jag inser att jag saknar de naturliga förutsättningarna för att bli en Kulturpersonlighet som får tala till Folket i Radio!


14 kommentarer:

  1. Skönt att se att någon redan skrivit det jag tänkte när jag läste om hennes utspel. Blir väldig, väldigt trött på Sverige ibland.

    SvaraRadera
  2. Jaså Kakan ska läxa upp folk; Ha ännu en med storhetsvansinne.Och att vidga sina vyer vet hon nog inte så mycket om.Nej henne ska jag inte lyssna på,bättre att låta henne falla i glömska.

    SvaraRadera
  3. Jag läste om kakan och bara skrattade. Det har blivit så absurt att jag inte vet hur man ska reagera längre. Men ett ord som kommer för mig när jag läser om vår "elit" är tragedi. Raka motsatsen till mitt skratt alltså. Det som utspelar sig inför våra ögon är en tragedi av så stora mått att jag inte borde skratta, ändå gör jag det.

    SvaraRadera
  4. Peter Nicklasson4/6/14 11:26

    Tonläget blir allt sjukare, jag blir inte ens förvånad över vilka idioter som får ordet i offentligheten längre.
    Den här Kakan är ett freak, men det vimlar av dem.

    Fast jag ber er att läsa detta:
    http://www.helahalsingland.se/halsingland/hudiksvall/tjanar-miljoner-pa-bostader-at-flyktingar
    Artikeln är skriven av en annars mycket PK-aktig tidning.
    Det handlar om ETT exempel på tidernas största miljardrån av skattemedel - vinsterna i (invandrings)välfärden.
    Inget parti diskuterar denna övervinst eller det vansinniga slöseriet. Var är Vänsterpartiets Jonas? Var är alla partier som finansierar sina reformer "krona för krona"? Och var är "Sandvikenekonomerna" som gör bidrag till inkomst, och statliga kostnader till kommunala vinster?
    Räkna på detta hotells vinster: fyra ägare till ett tidigare konkurshotat glesbygdshotell kammar hem en ca 16-17 miljoner per ÅR i nettovinst.
    Dessutom fick de 8 miljoner till i hemligt skadestånd från Migrationsverket då Migrationsverket till råga på allt gynnat andra skojare i branschen! Läs artikeln och bli förhoppningsvis förbannad över hur galet man hanterar våra skatter!

    SvaraRadera
  5. Hade ingen aning om men denna Kakan var men såg hennes sura inlägg på nyheterna. Man blir ju både häpen och full i skratt.

    SvaraRadera
  6. Trollan: Visst blir man? Trött alltså. Varför måste allting alltid vara så jävla tramsigt i det här landet? Varför anses det vara meriterande att vara en komplett idiot när medietjänster tillsätts? Suck.

    SvaraRadera
  7. Jag försökte visa vänstern på deras självgodhet och vad deras brinnande önskan att vara den goda egentligen medför. Att deras resonemang ang vithetsnroemn i sig är att vara eletistisk och självgod. Att de med sitt resonemang om att de har privilegier som vit på samma gång säger att de tror att den vita rasen är överlägsen i hela världens ögon.

    Det gick så där. Indoktereringen sitter hårt att alla vill vara vita och att de överallt ses som normen. De kunde enligt mig lika gärna vara kolonisatörerna på 1700-talet.
    Varning för halv-lång text.

    http://elaineeksvard.se/blog/2014/06/03/plotsligt-langtar-jag-till-mitt-raka-har/

    SvaraRadera
  8. Ps: Kakan är precis just en sådan vänsterperson som skulle behöva en känga från mig ang hennes självgodhet och vad den leder till. Ordet vithetsnorm i sig är rasism.

    SvaraRadera
  9. Kakan Hermansson borde ta sitt ansvar och träda tillbaka till förmån för en rasifierad person. Förutsatt att hon menar allvar med att ras är det viktigaste hos en offentlig person, alltså.

    SvaraRadera
  10. @Hmm. Jag har läst och skrattat. Där tog du dig vatten över huvudet :-) Tänk att det alltid blir total kortslutning hos vissa när någon inte stämmer in i kören.
    Det du säger där har jag tänkt många gånger och ser som ganska självklart, men jag har helt gett upp att diskutera med människor som använder begrepp som vithetsnorm, rasifierad, strukturellt förtryck, intersektionalitet m.m. Helt lönlöst och tar energi till ingen nytta.
    Lite samma sak som du är inne på har jag tänkt om tanken att alla som invandrat till Sverige vill kallas svenskar (som naturligtvis är det finaste man kan vara i hela världen). Chocken brukar vara stor när någon invänder mot att kallas svensk och vill fortsätta vara spanjor, serb eller kenyan bosatt i Sverige. Vilken arrogans det visar på att tro att alla vill vara en själv.

    SvaraRadera
  11. Malin: Åh vad sköt det är med någon förstår en.Tack! Jag höll på att slå huvudet i väggen ett tag i ren frustration.

    Tänkt samma som du ang det nya ordet nysvesnkar. Suck. Och så alla som tror att det bästa som finn är att komma till ett mörkt regnigt land fullt med snö där vi sitter ensamma inne i våra lådor och tittar på våra burkar. Ingen som mycket hellre skulle vilja bo soligt i ett land där man umgås och där man fått hjälp till fred. Alla vill nog leva i väst. Fast inte vi i väst då. Vill vill ju helst emigrera till att varmt land med långsammare rytm,
    Ja denna dubbelmoral :-)

    SvaraRadera
  12. Kakan var ju med i tv-programmet Jills veranda. Vid ett tillfälle så säger Jill lite förvånat rätt ut i luften: "Hon(Kakan alltså)talar hela tiden om att hon är lesbisk. Det måste tydligen vara viktigt för henna att berätta om det?" Det var en sådan där aningslös, naturlig kommentar som bara fick mig att le stort.....:-)

    SvaraRadera
  13. Det är väl som Alice Teodorescu skrev efter att hon blivit rätt äckligt påhoppad av Alexandra Pascalidou i radion (inte ordagrant citerat): De som påstår att de är färgblinda är oftast de som lägger mest vikt vid hudfärg och etnicitet.

    Samma sak gäller Kakan i hennes lilla insnöade värld.

    SvaraRadera
  14. Apropå Pascalidou, någon mer egotrippad (och korkad?) person får man leta efter:

    http://blog.svd.se/ledarbloggen/2014/04/02/opartiska-pascalidou-i-farten/

    SvaraRadera