lördag 28 juni 2014

Jakten på Makten ... i procent??


Så var det dags för ytterligare en Almedalsvecka och jag sitter här och verkligen känner efter om jag inte grämer mig liiiiiite i alla fall för att jag inte åker dit i år?

Men .. nej, inte den allra minsta lilla sugenhet uppstår när jag tänker tillbaka på Visbys trånga gator med dess myller av enögda försäljare av diverse budskap. Det mest positiva under förra året var resorna med "Vraket", hit och dit på de övriga Gotlandsvägarna, alla trevliga gotlänningar som höll sig undan och det roliga/röriga/ostrukturerade Granntants-samboskapet.

Men det tror jag att jag hellre återupplever tillsammans samma Tant på en annan plats och med en andrahandsrapportering EFTER Almedalsveckan.

I år och i dag har förresten Svenskarnas Parti fått tillstånd att tala? Varför, undrar jag? De är väl inget riksdagsparti?

Men det är å andra sidan inte F! heller?

Fast de får ingen egen dag som SP .. utan får nöja sig med samma dag som SD?? Men Slöso, Martin Borgs, som inte företräder några andra än väljarna i jakten på slöseriet på skattemedel får å andra sidan inte tala alls?

Något annat som sätter myror i huvudet på mig är DN7Ipsos opinionsmätning?

Av 2.241 slumpmässigt utvalda svenska medborgare vill ..

49,8 % välja det Röda Blocket

35,6 % väljer Alliansen

9,6 % tycker att Sverigedemokraterna förtjänar deras förtroende

3,7 % välkomnar F! in i regeringen tillsammans med dem som de snott rösterna från.

1,3 % röstar på andra partier.

14,4 % kan inte, eller vill inte, tala om vilket parti eller block som kommer att få deras röst.

Skillnaden mellan blocken blir då 14,2 %.

???

49,8 + 35,6 + 9,6 + 3,7 +1,3 + 14,4 = 114,4 %?????

Varför räknas de övrigas svar som 100 % av 2241 personers svar när 14,4 % inte lämnat något svar????

Alltså .. jag är jättedåligt på att läsa opinionssiffror? För mig går det här inte ihop? Dessutom så finns det en felmarginal på ca 3 % som gör att de här siffrorna egentligen inte förändrar sig nämnvärt mellan mätningarna som säger att blockskillnaden ökar till 14,2 %??

Vilket som av en händelse är samma procentandel som de som inte vill delta? Nu borde jag göra en intelligent uträkning och komma fram till något snillrikt .. men foliehatten har ramlat ner över ögonen så jag får avvakta Granntantens kommande rapporter från Almedalsveckan.

Politikerveckan som kommer att räta ut alla frågetecken och GARANTERA en röd regering i höst?

Ja, med tanke på de resultat som eleverna som nu går på gymnasiet och högskolorna verkar prestera så tror jag att det är fullt möjligt. Men som en centerledare en gång sa .. man ska inte sälja skinnet förrän björnen är skjuten.

Jag har svårt att tro att majoriteten av väljarkåren väljer att försämra sin ekonomi och höja sina kostnader så till den milda grad bara för nöjet att få se Löfven/Fridolin/Sjöstedt och Schyman dra det enda ekonomiska vinstkortet för de kommande 4 åren? 

I en minoritetsregering som förmodligen kommer att vara totalberoende av Jimmy Åkessons välvilja?



DN, DN, DN, DNExpr., Expr., SvD, SvD, SvD, SvD, SvD,

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Nog skulle det varit roligt att ha dig å granntanten på gotland och kollat in den "bra andan"

    http://www.expressen.se/nyheter/val2014/almedalen/nu-rustar-polisen-infor-motdemonstrationer/

    SvaraRadera