söndag 29 juni 2014

Jakten på Makten .. i Aftonbladet.


Jag viker ner mig och gör en veckas uppehåll i min alldeles egna bojkott av Aftonbladet. Det går bara inte att motstå frestelsen att läsa den tidningens rapportering från Almedalen med alla nyproducerade sanningar och domedagsprofetior.

Det är egentligen ett Herrans underverk att Socialdemokraterna håller sig kvar på ca 30% i opinionsmätningarna när de mest synliga valarbetarna kommer från Aftonbladets redaktion?

I dag har inte Almedalshysterin tagit fart än, men jag ser rubriken på Natalia Kazmierskas  krönika .. "Dåliga flickor kan aldrig tvätta bort sitt förflutna" och undrar ..

.. Vad är en "dålig" flicka???

Tydligen så är Sofia Hellqvist .. prins Carl Philips blivande brud .. sedd som en dålig flicka, eftersom hon har poserat i herrtidningar iklädd endast bikini och boaorm?

I HERR(!)-tidningar!!! I en tid då det helt saknas "herrar"?

Det är i alla fall något som Natalia Kazimierska ständigt(?) blir påmind om i sina mail och oftast av royalistiska äldre damer som förmodligen aldrig ägt en bikini .. eller en boaorm. Dock är det oklart om de äger någon annan form av boa och vad de i så fall använder den till?

Bara min gränslösa fantasi försöker sätta gränser när jag tänker på det!

Genom att rapportera om dessa damers åsikter lyckas AB:s krönikör än en gång .. för vilken gång i ordningen?? .. slå fast att Sofia Hellqvist har en suspekt bakgrund för att hon vid ett dokumenterat tillfälle varit iklädd bikini och visat att hon inte är rädd för ormar. Vem vet .. hon kanske är djurvän och har berört andra djur??!! Skylt sig med en HUND när hon badade toppless?? 

Att vissa flickor utpekas som dåliga beror sällan på deras handlingar utan på omgivningens behov av en hackordning. Hade prinsessan Victorias tillkommande fastnat på bild i en olämplig kombination av bikini och orm i en DAM-tidning så hade nog han också blivit utnämnd till "dålig pojke" av Aftonbladet ... som inte tvekade ett ögonblick när det gällde den "dåliga pojken" som prinsessan Madeleine tidigare var förlovad med.

Ingen kan påstå annat än att våra kvällstidningar verkligen ansträngde sig när de letade efter lik i Daniels garderob .. men så fort som ringen satt på prinsessans finger så blev han älskad av alla .. vilket bör ge Sofia en vink om livet efter bröllopet.

"Dåliga människor" fick vi också se på bild i Expressen när de hängde ut fullständigt vanliga svenskar som slängt ur sig kommentarer på sajten Axpixlat eller valt ett politiskt alternativ att sponsra som var så "dåligt" ur redaktionens perspektiv att tidningen såg till att de miste jobbet och därmed förmågan att sponsra något alls i fortsättningen.

Så jag tror att Aftonbladets krönikör bör tänka ett varv till .. skiten som "dåliga" flickor påstås vara tvungna att tvätta bort, kommer oftast från hennes egen yrkeskår, även om hennes krönika är formulerad som en försvarsinlaga för Sofia Hellqvist.

Själv har jag bilder på mig själv i mindre smickrande sammanhang. Även i bikini och tillsammans med mer eller mindre "dåliga" pojkar. Förmodligen skulle de här bilderna inte vara till fördel för mig om jag gick in i politiken .. men jag spar dem, skäms inte alls, utan är tvärtom glad för att ha något uppiggande att minnas när demensen utplånar närminnet och skickat mig tillbaka till den tiden.

Bikini och orm ... pffft ... liiiite mer behövs det nog för att få en flicka att känna sig dålig och i behov av storrengöring.

Men snart kommer det nya chanser för AB:s journalister .. Almedalen vimlar av politiker som ska skildras som "dåliga pojkar och flickor" .. med eller utan romantiskt rosa fluff.

Om det kommer att bli lika farsartat och underhållande i år som under alla andra år så vill jag inte missa det.


Btw .. kl 14:46 ... jag hade en gång en hund som nattetid, eller vid andra tillfällen när chansen bjöds, åt upp alla tillgängliga begagnade trosor h*n kunde finna. Gjorde det mig till en "dålig" flicka utan trosor eller h*n till en "dålig" hund utan uppfostran?? (Möjligen bör frågan ställas till Magdalena Ribbing??)

SvD,

4 kommentarer:

  1. För en gångs skull tycker jag Natalia har en poäng i vad hon skriver. Samtidigt som du har alldeles rätt i: "Att vissa flickor utpekas som dåliga beror sällan på deras handlingar utan på omgivningens behov av en hackordning."

    Jag har då och då läst Svensk Damtidning på nätet efter att jag första gången hört talas om det s.k Sofiahatet på nätet och det är som att läsa Flashbacks värsta trådar sammanslagna till en. Varje gång Sofia nämns i en artikel forsar det fram kommentarer i hundratal om hur fruktansvärt det är att som svensk kvinna se en...en... en...UTVIKNINGSBRUD (och säkert något mycket värre *visk visk*), tas emot i kungliga kretsar. Hennes nakenhet får tanterna på Östermalm och Djursholm att skrika i falsett om det upprörande i bilderna. Man kan faktiskt se de högröda halsarna när man läser. Det är ganska chockerande att se "dålig flicka"-begreppet göra comeback från 50-talet.

    Och visst handlar detta om hackordning. Jag kan slå vad om att många av tanterna är förgrymmade över att här har de gått och varit ordentliga flickor och gjort allt man ska som överklassflicka: utbildat sig, arbetat, aldrig haft roligt utan hållit en "fin" fasad, gift sig lämpligt uppåt med en man som inte ens hjälper till med disken och vad har de haft för det undrar de nu. Nu när de ser en SÅDAN DÄR flicka segla förbi och in i kungliga gemak. Bitterheten vet inga gränser, det är ialf så jag tolkar inläggen på SvenskDam av - antagligen - samma personer som upprörda mailar tidningsredaktionerna.

    Så helt är det i det fallet inte medias fel även om de hjälper till genom att alltid dra fram Sofias bakgrund. Men tanterna skulle aldrig glömma ändå, de håller reda på varenda utländsk artikel som har skrivit minsta rad om glamourmodellen som ska bli prinsessa. Bilderna sparas frenetiskt för att kunna slungas fram vid alla tillfällen.
    Jag vet inte vad man ska säga om detta riktigt, men friskt verkar det inte alltid.

    Och nog är det väl konstigt att denna nygamla moral om dåliga flickor lever sida vid sida med dokusåpakändisar som har sex i TV:s direktsändning och där feminister gapar om "fittpyssel". Jag känner mig sett ett UFO :-(

    SvaraRadera
  2. Första gången som det skrevs om Sofia Hellqvist som en "dålig" flicka så hade Natalia Kazimierskas krönika varit viktig och värdefull. Men hur många år sedan är det bilderna togs?? Boaormen är förmodligen avliden vid det här laget .. och som du säger, värre saker än en bikini finnas att hitta med ett musklick(!?) ;-)

    Det är media som piskar igång moralpaniken, som gör Linda Rosing/Thelenius till en slampa och Carolina Gynning till kulturarbetare.

    Vi ska vara stolta över våra kroppar som vi ska skämmas över om någon råkar se dem och ve oss om de hamnar på bild i någon blaska där HERRAR kan dräggla på dem medan vi själva visar våra orakade armhålor på nätet för att visa hur jämställda vi är och så går vi med i F! för att frälsa de "dåliga" flickorna så att de riktigt förstår vilka värdelösa liv de går omkring och trivs med.

    Natalias krönika är för gammal. Den borde ha skrivits INNAN förlovningsringen hamnade på Sofias finger.

    Vad som händer nu är att Aftonbladet försöker tvätta bort sitt förflutna när det gäller den blivande kungligheten.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker Natalia borde ägna lika många spaltmeter åt könsstympade flickebarn istället.

    Då hade hon kanske kunnat bli intressant.

    Men nu. Ursäkta, men vem fan bryr sig?

    V

    SvaraRadera
  4. @V. Jag bryr mig! Många som kommer att titta på bröllopet bryr sig! Alla i rojalistiska föreningen bryr sig! Konstig fråga faktiskt. Även om jag inser att det inte är en fråga utan en Kungörelse eller ett Tillkännagivande ;-)

    Any. Jag håller med om att det är en krönika som är sent på det. Nu är det dags för bladen att låta Sofias förflutna vara och låta henne få vara den hon är idag. Någon måtta får det vara på att få äta upp sina ungdomsbravader. Om det hade varit någonting med Svenskdam hade man ändrat kommentarsinställningar och blockat folk som envisas med att dra upp gamla foton hela tiden, men vad gör inte en tidning för att inte missa ett endaste klick.

    SvaraRadera