torsdag 5 juni 2014

VARNING ... nationalism!


Här kommer en sk "bildbomb" .. som med lite fantasi kanske kan symbolisera en midsommarkrans .. som med lite god vilja kan föra tankarna till nationalism och utanförskap .. vilket i sin tur kan få läsaren att tycka att det är "sjukt" svenska bilder som inte bör få publiceras .. eller hur det nu är?

 Blåregn (?) .. är imponerande vackert när det växer helt okontrollerat, som det gör bakom vårt garage. Men egentligen så är det ett riktigt ogräs när det ger sig iväg efter husväggen.
 Den här vackra, vita rosbusken fick vi som ett litet skott av paret som vi köpte vår ved av förut. Som gengåva fick de en planta av en magnifik rosa rosbuske som härstammar från ett skott som jag stal från en plats som jag besökte i arbetet. En av de få kriminella handlingar som jag begått i livet.
 Lila bondsyrener .. finns det något som påminner mer om skolavslutningar och midsommar? Varje år plockar jag in en bukett och varje år konstaterar jag sorgset att de verkligen inte trivs i vas inomhus.
 Jag vet inte vad det här är för blommor? Men de växer lika okontrollerat som blåregnet och kräver ständig tillsyn för att inte bre ut sig överallt och kväva all annan växtlighet. Under en tid då jag inte mådde så bra så invaderade de här blommorna och kirskålen hela stenpartiet utanför köksfönstret och ..
 .. det var ett herrans under att de här fina små, "svarta" violerna överlevde under den frodigheten?
 I vårt stenparti planterade jag också smultron efter murkanten. Men det visade sig vara jordgubbar i stället, vilket i och för sig inte är helt fel, men betydligt lättåtkomligare för skatorna som bor alldeles för nära. Det är INTE estetiskt tilltalande med ett nät över plantorna ... så vi offrar jordgubbsnjutningen för skönheten, nu när det hela är upprensat igen. Men någon enstaka gång kan vi också njuta av en dold, närproducerad och ekologisk jordgubbe.
 Vita syrener fanns förr bara i de välbeställdas trädgårdar. Jag känner verkligen behov av hatt, lång vit klänning och parasoll .. samt hembiträde .. när jag kommer i närheten av vår lyxiga, alldeles egna, vita syren.
 Jag vet inte hur många år jag försökt så ut tusenskönor i vår trädgård? Grannens gräsmatta är till min gröna avund alldeles full av dem. Förra året ledsnade jag helt och slängde ut de inköpta fröna under vårt fågelmatsträd .. alltid kunde de väl mätta någon?

Och .. se så det blev???
Den här trollhasseln fanns redan när vi flyttade hit och blommorna kommer från lökar som jag köpte på en trädgårdsmässa utan att veta vad det var. Men visst är det fint ändå?

Det här är mitt Sverige .. men det finns nog lika många upplevelser av vårt land som det finns människor misstänker jag?

"Jag har sett Sverige bli unikt på fel sätt" .. skriver till exempel Borzoo Tavakoli som kom hit 1988 då kostnaderna för vår välfärd hade nått Lyxfälle-nivå. Jag håller helt och hållet med honom .. den var fantastisk, men hade vi fortsatt på den linjen fram till den ekonomiska kris som följde så hade livet sett mycket annorlunda ut för de flesta av oss.

Det samma gäller privatiseringarna. Jag instämmer helt med dem som klagar på hur de infördes och hur sorgligt okunnigt regelverket utformades .. men utan de privata  investeringarna och valmöjligheterna i välfärden hade mycket varit annorlunda, och inte på något bra sätt.

Det enda som jag upprörs över i Borzoo Tavakolis debattartikel är påståendet att vi i Sverige .. "väger de gamlas blöjor för att se om de har kissat ner sig tillräckligt mycket för att få en ny."

Det är en vandringssägen av samma kaliber som "råttan i pizzan" som siktar in på en helt annan samhällsgrupp. Ett lågvattenmärke i svensk kvällstidningsjournalistik.

Vi borde kunna hålla oss för goda för att använda sådan argument.

Jag har också sett Sverige förändras på fel sätt. Från att ha varit ett land där kulturen berikade HELA befolkningen så har svensk kultur förvandlas från skapande, kreativ, framåtblickande upptäckarglädje till något som bäst kan kallas kultik eller politur. Det vill säga något likriktat, snålt, ängsligt, bakåtsträvande och åsiktsreglerat.

För i det Sverige som jag minns så behövde ingen känna sig ängslig över att fira midsommar med en krans i håret eller skämmas för sin "svenskhet".

Med det sagt så går jag ut och njuter av blomsterprakten i min egen trädgård mitt i den natur och den miljö där det fortfarande kan produceras "hälsosam, miljövänlig, närproducerad mat" och där det finns ett annat liv än de hästgårdar som tydligen existerar nära den stadsmiljö som Vänsterpartiet och Miljöpartiet värnar om?

Genom att satsa på "stadsodling", energisnåla hyresrätter i "goda kollektivtrafiklägen"(?) och klimatsmarta städer, tänker Vänsterpartiet till och med bli grönare än Miljöpartiet.

Det ska väl inte bli så svårt .. bara jag ensam är grönare än Miljöpartiet .. om vi talar om miljön utanför tullarna i Stockholm!

Men den ska vi väl tala så lite som möjligt om antar jag?

SvD, SvD, SvD, SvD, DN, DN,

18 kommentarer:

  1. Den gula liknar Gulltörel.

    SvaraRadera
  2. @Ann Helan: Jag önskar att du kunde länka ditt inlägg till DN, eller varför inte skicka in det till dem som en replik. Underbart skrivet!

    SvaraRadera
  3. @Ann Helena

    Glasögon, när ska jag orka skaffa mig glasögon ;-)

    SvaraRadera
  4. http://4.bp.blogspot.com/_XcS77vahfIY/TCZzqfZ64AI/AAAAAAAAAwA/aa8xG50MC0U/s1600/2010-06-25+midsommarkrans+016.JPG

    SvaraRadera
  5. Hmm .. Ann Helena Rudbergs blogg ligger bland mina favoriter. Men jag är tveksam till om hon ens läser min blogg .. så eventuella önskemål får du nog ställa på hennes egen blogg .. ;-)

    SvaraRadera
  6. Maja: Jag vill ha en sådan krans. Kan du göra en åt mig? :-)

    SvaraRadera
  7. Any: Tänkte det men blev lite feg om ut i fall att hon redan länkat. Så jag hoppas på att hon läste här. Du pingar inte henne?

    Tack för upplysningen! :-)

    SvaraRadera
  8. Blåregn (Wisteria sinensis) är "en klängväxt som lämpar sig för pergola och spaljé m.m. Växer snabbt och kan bli 5-6 m. hög."

    http://blogg.hornsjonsplantskola.se/?p=132

    MVH, Johan

    SvaraRadera
  9. Johan .. då kanske det inte är blåregn som jag har?? Vad är det då??

    SvaraRadera
  10. Jag är ganska säker på att det är gurkört.

    SvaraRadera
  11. Mona .. GURKÖRT!!! Det låter inte riktigt lika vackert som blåregn .. men å andra sidan så var det en jädrans skillnad .. :-)

    Jag har uppenbarligen en vän som överskattat sitt blomsterkunnande .. för själv är jag den okunnigaste bland de okunniga :-D

    SvaraRadera
  12. Hästtunga (Pentaglottis sempervirens) växer energiskt som ett ogräs. Själva blomman är tyvärr lite suddig på din bild, så jag kan inte se, om det är Hästtunga.

    Här är ngr bilder

    http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4sttunga

    http://en.wikipedia.org/wiki/Pentaglottis_sempervirens

    SvaraRadera
  13. Gurkört tycker jag inte alls det ser ut som som. Jag har odlat det i kruka inomhus och det är jättevackra blå blommor, och goda :-)

    http://www.odla.nu/vaxtlexikon/gurkort

    SvaraRadera
  14. Johan .. om du klickar på bilden så blir den större och då kanske du ser vad det är?

    SvaraRadera
  15. Ett par förslag

    Uppländsk vallört/rysk Comfrey (Symphytum x uplandicum)

    http://www.onlineplantguide.com/Plant-Details/4384/

    Stor bild:

    http://riverford.files.wordpress.com/2012/05/photos-of-luscombe-and-yarner-007.jpg

    Oxtunga (Anchusa officinalis)

    Scrolla ner i kolumnen med bilder och klicka

    http://ograsradgivaren.slu.se/artbest/vag3/ogras.cfm?Ogras_id=121

    Stor bild:

    http://ograsradgivaren.slu.se/bilder/ogras/121_779_anchusa_officinalis_x_1.jpg

    SvaraRadera
  16. Johan .. Aha!! Det är helt klart Uppländsk Vallört!! Nu kan jag låtsas att jag har vetat det hela tiden!! :-)

    SvaraRadera
  17. Det här med blöjvägning alltså, folk fattar bara inte. Det är som att diskutera med förintelseförnekare. Gaaaahhh!

    SvaraRadera
  18. https://twitter.com/RebeccaWUvell/status/474969288517111809/photo/1

    på blomsort svarar jag "Triffider" De växer ändå ner i dräneringen=)

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Triffidernas_dag
    Kill it with fire!

    http://www.starburstmagazine.com/images/feb2012/day_of_the_triffids_news.jpg

    SvaraRadera