måndag 30 juni 2014

Från min första fackföreningsavgift ..


... som jag mer eller mindre tvingades betala, har jag fått suga i mig att jag i och med det också bidragit till Socialdemokraternas valrörelse vart 4:e år.

När jag sedan insåg att facket delade ut attraktiva bostäder i innerstaden till släkt och vänner, trots att det handlade om gåvor i testamenten där givaren angett ett helt annat syfte, så mådde jag riktigt illa.

Resor, fester, förmåner och ryggklianden inom LO har vi med regelbundenhet fått ta del av och Wanja Lundby Wedins karriär inom både LO och SAP är väl inte heller en helt trevlig historia. Men hennes "finurliga" sätt att säkra makens pension var egentligen genialt .. sett ur hennes synpunkt men betalt av medlemmar med betydligt sämre villkor.

Senare i livet läste jag om turerna runt Anna Johansson-Visborg och hennes visioner om rätten till semesterboenden till ensamstående arbetarkvinnor .. läs gärna på, det är en förfärlig historia .. och då föll det sista unset av förtroende för LO.

Jag är svensk .. och jag bråkar inte så gärna med överheten. Det brukar inte vara så lyckat .. särskilt inte om det gäller pärmbärare med rötter i "arbetarrörelsen".

Men i år närmar jag mig en gräns. Jag VILL VERKLIGEN INTE vara med och betala för vänsterpropaganda i statstelevisionen!! Kan det sägas tydligare?

Att Aftonbladet sågar Göran Hägglund jäms med fotknölarna är väl deras jobb, antar jag. Men min övertygelse gör att jag gör vågen samtidigt som jämförelsen mellan Kd-ledarens kännbara engagemang och sosseledarens osäkra kryssande mellan otydligheterna utföll till den senares nackdel.

Men SVT- medarbetarnas uppdrag är att dölja de egna sympatierna och behandla alla lika .. även mig och min sosseröstande granne .. något som det inte märks särskilt mycket av.

Jag vill INTE längre betala tv-avgift som används till en röd valrörelse förd av SVT-medarbetare som inte har en susning om att de ihärdigt sågar på grenen de sitter på.

För hur ser det ut i alla andra länder med vänsterregeringar som äger media? Där bara EN åsikt, EN tidning och EN politisk åsikt är godkänd? Hur lönande och fritt är det att vara självständig journalist med ett brinnande engagemang i Ryssland eller Nordkorea?

Eller kulturpersonlighet med egna idéer?

Men å andra sida så har vi väl inte längre några sådana sällsyntheter? "Intervjuerna" .. eller kallas det samtal .. efter partiledarnas tal visar i alla fall inga tecken på självständigt, opartiskt tänkande.

Finns det verkligen inget parti som vill avskaffa SVT och tv-avgiften???

Expr., SvD, SvD,

8 kommentarer:

  1. Jag är _så_ nära att avanmäla mitt TV-innehav nu kan jag säga...

    SvaraRadera
  2. Du behöver trsöt.

    http://bittterpittten.blogspot.se/2014/06/bitterpitten-lever-lyxliv.html#comment-form

    kram å gonatt! imorrn ska jag använda mig av en småföretagares tjänster. En duktig fotvårdare

    http://www.fotenicentrum.com/

    SvaraRadera
  3. Tidigare så behövdes pengarna bättre till annat. Nu har man råd men avstår av ideologiska skäl.

    SvaraRadera
  4. Kanske är det inbillning. Eller kort minne. Men nog känns årets mediebevakning alldeles sanslöst verklighetsfrämmande, extrempartisk, direkt propagandistisk och desinformativ. Alla rekord i den vägen verkar flyga ut genom fönstren så det visslar om det. Framförallt public service men även annan media verkar fullständigt köra sitt eget interna sekt-race.

    Gäller inte bara rena politiska bevakningar utan även annat. Historia, social rapportering osv. Åsiktsfiltren är så hårt skruvade att det tidvis inte går att avkoda informationen för att verkligen försöka förstå vad som rapporteras.

    Visserligen har detta varit fallet väldigt länge. Men det känns som om tokerierna är uppskruvade flera kilo sedan något halvår ungefär. En lekstuga för extrema stollar med snäva åsikter och ännu snävare referenser.

    När man trodde att taket var nått, nu kan det inte bli mer styrt och riktat, då blir det ännu värre!

    Verkligen tur att man inte lyckades böt- och straffbelägga innehavet av all dator utrustning med internet möjlighet. Just tur, mer än något annat.

    Varje utlandsresa med en stunds tv-tittande på nyheterna där blir alltid en smärre chock. Så annorlunda! Så intressant! Nästan en känsla av objektivitet! Hade vi det så i sverige också förr i tiden eller är man mer ifrågasättande nu?

    Elisa

    SvaraRadera
  5. roligaste kommentaren;

    -"Uffe skriver:
    30 juni, 2014 kl. 20:24

    Jag undrar vad god retorik är värd i förlängningen? Om ord och tomma löften är framtidens melodi, är den tydligen värd mycket i journalisters ögon i varje fall.

    För när vi har nermonterat välfärdsstaten för att tillfredsställa en vit överklasselit med feminism för ögonen är det just tomma löften.

    När vi dessutom sitter och spelar bongotrumma på pringles-burkar och sjunger Kumba Ja för att protestera mot att Putins styrkor nu har intagit Stockholms norra förorter och hela norra delen av landet, då är det tomma löften.

    När varje svensk är tvungen att betala merparten av vad hon och han tjänar, så är det återigen tomma löften.

    Det är som det gamla ordspråket säger Gudrun, vägen till helvetet är kantad av goda intentioner.

    Något sådant påstående förstår dock vare sig hon eller journalisterna från Södermalm, de har ju trots allt sommarhus i Falsterbo dit de kan fly."

    På Susanna Varis eminenta post

    http://www.susannavaris.com/blogg/2014/06/schyman-en-briljant-retoriker/

    SvaraRadera
  6. Va?! Har Gudrun sommarhus i Falsterbo?! Tur att man bor i grannbyn då!

    SvaraRadera
  7. Sorry, Klickade fel,
    Det var jag som skrev om facket.

    SvaraRadera
  8. Jag är fackligt aktiv som skyddsombud på min arbetsplats. Ett val jag har gjort därför att jag anser att det är viktigt att engagera sig för att kunna förändra. Det är dock med stigande förskräckelse jag kan konstatera att en av de krafter som inte vill förändra är just facket. När jag är på kurs står alltid någon och mässar om vikten av att jag röstar på sossarna. Något annat skulle ju förändra för mycket för facket, då är det viktigare att jag slutar att tänka själv och blir ett röstboskap som alla andra. Det sitter också alltid en person som representerar sosseriet och tillägger hur viktigt det är att jag röstar på just dem därför att då kan de ändra på allt det vi anser är fel. Trots de fagra löftena vet jag att samma person satt i minst tio år i riksdagen och gjorde inget åt samma problem. Jag vet också att han förmodligen inte kommer att göra något i framtiden heller eftersom han inte anser att man ska förändra för mycket. När jag sedan som den laglydige medborgare jag är, betalar min licens för att få "oberoende television" får jag ensidig och politiskt färgad television. Jag får alltså inte tänka fritt, jag ska inte ifrågasätta och jag blir hjärntvättad genom min TV. Gissa vad detta liknar. Sovjet måste ha varit mer fritt än vad Sverige av idag är och detta tack vare krafter som vare sig litar på mig, tror på min förmåga att tänka och litar så lite på den sista punkten att man alltså måste "utbilda" folket att tänka "rätt". Skrämmande och skrämmande igen. Trots att jag alltså är facklig måste jag därför dra följande slutsats: Om inte facket och LO litar på sina medlemmar och tror på deras förmåga att tänka själva bör man kanske lägga ner sig själva. Om inte sossar och andra slutar att ljuga och dupera kanske det vore bättre att helt avskaffa sig själva. Och kan man inte låta bli försöken att dupera folk genom media så kanske vi inte ska ha en statsägd television. För vad än fack och sossar säger så det min rätt att få välja själv, punkt.

    Ps. Kul att du Maja tyckte min kommentar var rolig, för jo det är samma Uffe som skriver detta.

    SvaraRadera