tisdag 16 oktober 2012

Det gick bra att sälja lösnummer där ..


.. Sverigedemokraterna stod med sotsvarta rubriker på förstasidorna, eller hur Karin Pettersson?

Under hela valrörelsen 2010 gav Aftonbladet och Socialdemokraterna en ovärderlig mediabelysning åt Sverigedemokraterna. Det var skrämselpropaganda från dag ett och varje valtal, varje debattartikel hade inslag av varningar för de rasistiska och främlingsfientliga svenskarna som övervägde att rösta på SD.

Det var negativ publicitet .. som övertygade många att samhället fruktade partiet och att en maktposition fanns inom räckhåll. Vågmästarrollen var uträknad och publicerad redan långt innan valrörelsen tog sin början.

Sverigedemokraternas väljare anade makt och att partiet hade tillräckligt med muskler för att tjäna deras ändamål .. vilket kanske inte var avsikten men blev resultatet.

Jag tyckte det var vansinne då, att det var som en gratisbiljett rakt in i riksdagen .. och jag fick rätt. Där är det sedan för sent. Det går inte att förbjuda ett parti, som blivit valt i ett demokratiskt val, inte heller kan någon förbjuda dem att föra fram sina frågor. Det går inte heller att låtsas som om de inte finns .. det skulle ju vara som att låtsas som om nästan 10% av väljarkåren inte heller fanns eller hade några rättigheter.

Upplever så många människor att de varken blir sedda eller hörda, så är det dessutom politikernas förbaskade skyldighet att lyssna på dem och bevisa att de kan skapa tillräckligt med förtroende, trygghet och sammanhållning så att det inte finns utrymme för enfråge- och missnöjespartier.

Karin Pettersson klagar högljutt på SVT och glömmer sin egen tidnings del i Sverigedemokraternas framgångar. Men då, när AB sålde lösnummer på att skrämmas med den makt SD skulle få om de kom in i riksdagen var det ingen som tänkte på att den "förenklingen" faktiskt skulle bilda vågen som de kunde surfa in på.

Ni kan lita helt på Aftonbladet .. säger chefredaktören Jan Helin. Finns det en bra och publicerbar story kommer vi att vilja ha den. Det är liksom så vi försörjer oss. Och vet ni vad – det är inte ett hot mot demokratin. Tvärtom.

Jag är inte så säker på att han har rätt där.

Nu säljer Aftonbladet lösnummer på att anklaga andra för att sätta strålkastarljuset på samma parti som Aftonbladet själva oavbrutet belyste en hel valrörelse? 

Karin Pettersson skriver .. Medier verkar inte i ett tomrum. Ledande publicister kan aldrig gömma sig bakom någon annan när de ska motivera sin journalistik. Det finns bara medvetna val, av vinklar och grepp som just den redaktionen och dess chefer tycker är viktiga och relevanta.

Jag hade ingen som helst delaktighet i spridningen av SD:s budskap eller i att de kom in i riksdagen .. kan Karin Pettersson och hennes chefredaktör ärligt och uppriktigt säga det samma?

Expr., AB, SR, SvD,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar