söndag 14 oktober 2012

Pussel ..

Jag läste Johan Westerholms senaste inlägg och greps av längtan efter en annan tid. Ett annat liv .. som Johan uttrycker det.

En tid när det fanns utrymme för sällskapsspel, lugn, stillhet och samtal utan en tv som står på och pumpar ut meningslösheter. Helt vanliga möten med vänner som oplanerat tittar in för en kopp kaffe vid köksbordet och enkla nöjen som inte kostar .. men som ger en varm känsla av gemenskap.

Och plötsligt slår det mig! När slutade vi lägga pussel?

Förr .. för rätt länge sedan nu .. hade vi varje jul ett pussel som vi lade tillsammans. En bit då och då när vi råkade passera eller en stund av pusslande medan vi pratade om sån´t som kändes viktigt eller bara roligt.

Jag måste genast upp på vinden och leta. Eftersom jag aldrig slänger något så MÅSTE det bara finnas ett stort och svårpusslat pussel däruppe någonstans!

Förresten .. det var inte direkt i går som vi spelade kort heller. Kanasta, skitgubbe, vändåtta och mulle. DET vill jag göra igen .. nu får grannarna akta sig, för jag spelar inte ensam.

... och Yatzy-turneringarna som vi hade. Varför slutade vi med dem?? Var sjutton tog alla vägen? Alla som brukade sitta runt varandras köksbord och spela skjortan av varandra och dra osannolika historier??

Försvann de samtidigt som vi klev in i it-åldern?

Sitter de fastlåsta vid sina datorer eller telefoner och följer andras liv .. precis som jag?

7 kommentarer:

  1. Tina Häll14/10/12 20:49

    Åh vad jag känner igen mej! Men maken och jag löser korsord varje frukost....det är svårt att pussla när man har katt, men vår är ju i medelåldern så jag ska nog testa, men så gäller det att ha ett bord nånstans, man får inte vara för trångbodd!

    SvaraRadera
  2. Kusinen från landet14/10/12 23:03

    Någonstans försvann pusslandet och yatzy-spelet och Fia med knuff, det har du helt rätt i. Maken sågade själv pussel; vi har kvar ett par som han sågade till våra barn. Någonstans ska det också finnas ett par pussel som sågats av hans morfars bror. Milde himmel vad jag helt plötsligt saknar Fia och Monopol!

    SvaraRadera
  3. Monopol!!! Köpa hus och passera GÅ och inkassera 2000 kr!! JAAAAAAAAAAA .. jag vill spela Monopol och vinna genom att ta ockerhyror på Hamngatan!!

    SvaraRadera
  4. Vi spelar alltid Plump när vi är tillsammans med dottern och kära svärsonen. Då går det vilt till....:-) Men pusslandet var det länge sedan. Har visst ett osprättat i källaren.

    SvaraRadera
  5. sällskapslekar? =)
    "Halv åtta hos mig" är iaf helt ute har jag hört. För 2 år sen träffade jag svägerskans dotter på ICAMAXI/Solbacken å de skulle ha "halvsju hos dig" parmiddag!! som 17 åringar! =))

    I helgen har en jobbarkompis haft "en mordgåta" med 70 sidor manus-en massa rollkaraktärer/spelare och ca 4-5 timmars "speltid" under en trerätters middag. De två mordoffren återuppstår senare som detektiverna som löser mordgåtan. Hi hi!

    SvaraRadera
  6. På övre verandan på landet stod ständigt ett monopolspel upplagt där barnen med kusiner kivades om monopolpengarna en hel sommar. Slitna kortlekar minnar i dag om poker, whist (stavas det så) och bismark. Fiaspelet i sin kartong, Tjuv och polis i sin. Föräldrarna klistrade vid TVn på nedervåningen kollandes TV2 och programmet "Besök vid en rysk kolos. En svunnen tid, men gud så trevligt det var!

    SvaraRadera
  7. Anonym 09.22. Kolchos ska det så klart vara.

    SvaraRadera