söndag 22 februari 2015

Ett tredje ben .. eller kroppsspråk och signaler.

Kroppsspråk är en knepig grej. Du kan försöka vara hur övertygande som helst .. men vet du inte vad du talar om, tror du inte på det du säger eller på dig själv, så sviker kroppen och skickar ut signaler om att du är rädd, ljuger eller är en bluff.

När jag på kvällstid .. vilket sker alltmer sällan .. tvingas lämna en trygg plats för att gå till bilen som står parkerad på en plats som jag upplever som mindre trygg, är jag inte riktigt lika uppkäftig som i miljöer där jag känner mig mer hemma. Måste jag dessutom gå in i ett öde parkeringshus blir jag nästan skräckslagen, eftersom jag tillhör dem som lätt skulle kunna slå upp ett tält på kyrkogården och övernatta, men är absolut och till visshet övertygad om att det står en sinnessjuk knivmördare dold bakom varje pelare i ett parkeringsgarage.

Men det räcker bra med öde bakgator när mörkret faller på. Om jag sedan ser ett antal människor .. som jag upplever som obehagliga .. nalkas, så vill jag uppfattas antingen som fruktansvärt anonym och ointressant eller som trygg och självsäker ...

.. vilket ofta resulterar i att det växer ut ett tredje ben?

Jag blir så fokuserad på hur jag ska uppfattas att det känns som om jag inte kan gå naturligt .. vilket kan uppfattas som en signal om svaghet .. vilket i sin tur kan uppfattas som en invit .. slå ner mig, ta min handväska eller rent av bara slå ihjäl  mig, bara för att jag ser så onaturligt dum ut .. inbillar jag mig då, alltså.

I de lägena brukar jag dölja mitt tredje ben genom att begrunda innehållet i närmaste skyltfönster. I vår lilla stad, i anknytning till den stora parkeringsplatsen, kan jag välja mellan Konditoriet, Fotvård, Fonus och en stängd Tatueringslokal.

Men det är intressant med de signaler vi omedvetet sänder ut till varandra.

När det gäller ett land är det likadant. Vår nuvarande regering har precis samma problem med sitt tredje ben som jag får när ett skränande gäng närmar sig på en öde gata.

Den förra regeringen lyckades övertyga om att de hade landets finanser under full kontroll och under den perioden såg hushållen optimistiskt på framtiden till skillnad mot i dag då ingen egentligen vet mer om finansministern än att hon anser att "ladorna är tomma".

Vilket i sin tur gör att hushållen osäkert stapplar fram med ett tredje ben som gör sig påmint när det handlar om att spendera pengar på sådant som kan generera skatteintäkter .. vilket i sin tur inte medför några nya bidrag till den tomma ladan så att finansministern kan befria sig från sitt tredje ben som hindrar henne från att framstå som någon som har situationen under kontroll.

Vilket förmodligen är svårt även med två ben när Bostadsministern, som är så uppfylld av sin egen förträfflighet att han till och med tror på sina egna signaler om ett skattetryck riktat mot fastighetsägarna och skattebetalarna och ett modulbyggande på mark med tillfälliga bygglov, som det ska bli intressant att se vilka som överlever.

Utrikesministern tredje ben sitter som gjutet när hon deklarerar att ”Här är svenskar, för första gången, på allvar rädda. Rädda för Ryssland, och för vad de ska ta sig till" och att “Putin är förutsägbar och oberäknelig”. Till och med samarbetsregeringens samarbetspartis försvars- och säkerhetspolitiske talesperson, Annika Nordgren Christensen (MP) anser att  "Sverige blir en parodi" och att utrikesministern är förödande okunnig, dåligt påläst och skickar ut konstiga signaler.

Hela regeringen verkar vackla omkring på tre ben och skickar genom sin frånvaro eller sina tomma ord, signaler om osäkerhet, inkompetens och rädsla .. vilket inte direkt förmedlar den känsla av gemenskap, trygghet och solidaritet som de kräver av civilsamhället för att "vi" "gemensamt ska utveckla vårt land" .. oklart till vad eller vart?

Ett tredje ben är inte klädsamt på en kvinna som vandrar i nattens sena timme på stadens öde gator, men när trebeningarna utgör nästan en hel regering är det så löjeväckande, föga förtroendeingivande och förödande att svaret på Anna Dahlbergs fråga .. Hallå, har någon sett regeringen .. blir givet.

De försöker naturligtvis sända ut signaler om att de har läget Fullständigt under Kontroll genom att dölja det tredje ben som avslöjar att så inte är fallet. 




3 kommentarer:

  1. Halleluja, du har bäddat in dina klipp med något annat än Flash. :)))))))

    SvaraRadera
  2. hahaha .. det var i så fall helt omedvetet, om du menar något annat än länken under själva klippet .. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej du har på något sätt lagt in så att youtube-klippen kan spelas direkt i din blogg utan att ha Flash :D

      Radera