måndag 16 mars 2015

Allmänna opinionen är ingenting annat än det folk tror att andra tror ....


 .. sa Alfred Austin, någon gång mellan 1835 och 1913. Sigmund Graff var väl liiite mer samtida när han, någon gång mellan 1898 och 1979 fällde det bevingade uttrycket .. Opinionen liknar ett slottsspöke. Ingen har sett den, men alla låter sig terroriseras av det.

Båda hade väl rätt var och en på sitt sätt, men den som hade mest rätt sett med dagens ögon var Thomas Carlyle, (1795 - 1881), som inte hade en aning om att han beskrev 2015-års ständigt återkommande opinionsundersökningar när han myntade uttrycket .. Opinionen är den största lögnen i världen.

Varje vecka är det något opinionsundersökningsföretag som ringer till mig och minst en gång om året får jag en jättebibba med frågor från SCB som ska ligga till grund för intressant forskning om mina vanor eller åsikter.

Jag svar aldrig.

När det gäller SCB, som garanterar full anonymitet, så får jag nya frågeformulär och påminnelser ända tills jag återsänder det första. Anonymiteten är tydligen fullgod för det är aldrig någon som återkommer och påpekar att jag inte har fyllt i de uppgifter som efterfrågas.

Att svara på frågor om mina personliga åsikter, val eller min politiska uppfattning i brännbara frågor känns fruktansvärt obehagligt i dag, utan att ha ett fullständigt facit över vad Alla Andra tycker och tänker. Dvs de som har makt att peka finger i min riktning och säga att jag har FEL.

För hur svarar man egentligen på frågor om, till exempel feminism och kvinnokraft, när en av de mest högljudda "godkända" rösterna tillhör en medelålders, bitter och manshatande .. enligt egen uppgift .. hemmafru, som varken satsar på utbildning, jobb eller ens körkort?

Fler hemmamän?? Är det det det rätta jämställdhetssvaret??? Eller är det en invit till alla som VET och vill tala om hur förtryckt jag egentligen är?

Men om någon spikade upp mig mot väggen och, med hot om dödsstraff, krävde svar på tre alternativ så skulle jag svara på det mesigaste som brukar ligga i mitten och hoppas på att klara mig undan Jan Helin, Thomas Mattsson, Robert Aschberg och Researchgruppen.

Just nu är detta den fråga som jag plågar både kända och okända människor med .. kan du tänka dig att svara ärligt på frågor om t.ex feminism, invandring, religion eller dina politiska åsikter?

De flesta betraktar mig som en fullständig idiot när de svarar att .. det skulle aldrig falla mig in. Antingen så har de mitt telefonnummer eller så står det någon där och smygfilmar .. tror du jag är dum, eller?

Sett ur den synvinkeln så ligger vi bättre till än Nordkorea. En opinionsundersökning där skulle ha besvarats direkt .. här törs vi fortfarande tala om att vi inte törs svara ärligt.

Så när DN nu tar fram en ny policy och satsar på trovärdighet när det gäller publicering av svenska folkets åsikter så tror jag att det är fullständigt förgäves. Naturligtvis kommer vi i fortsättningen också att få statistik som stöder de åsikter som SVT och kvällsjournalistiken slår fast är de enda anständiga och moraliskt oantastliga.

Svaret på det mesiga alternativet i mitten kommer alltid att vara störst, även om frågan är .. vill du ha evigt liv .. eller .. ofattbar rikedom?

Själv tycker jag naturligtvis att alla ska vara jämlika, tjäna lika mycket, avstå från lika mycket, ha samma jobb, samma lön, kanske inte samma bostad men absolut en rättvis och likvärdig. Rättvisa är jätteviktigt och alla ska dömas till samma straff och få samma bidrag utom de som av en eller annan anledning ses som mer hjälpbehövande som då måste ha mer i solidaritetens namn.


Jag är så in i baljan mitt i åsiktskorridoren att jag nästan inte syns, där jag tar mig fram som en skugga under andras fötter .. särskilt om det kommer någon med en opinionsundersökning. Men mitt i min egen verklighet så kan jag tala fritt med människorna runt omkring mig.

Vi tycker inte alltid lika.

Men en sak är vi fullständigt överens om .. tro eller svara aldrig ärligt på en opinionsundersökning.


DN,

6 kommentarer:

  1. Det var längesedan man tordes svara ärligt på frågor utan att svara lite luddigt eller överdrivet så att det kan tolkas som ironi.
    Men frågan är om vi törs rösta ärligt längre ? Har dom gömda kameror i röstbåset ? eller DNA-testar dom salivet när vi slickat igen kuvertet ?

    SvaraRadera
  2. Rösta ärligt!!? Är du inte riktigt klok? Jag börjar mer och mer inse fördelarna med burka .. eller niqab. Jag tror jag ska sy en snygg till nästa val .. om det inte är islamofobiskt, förstås? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Any: Det är både fobiskt men framförallt så är det Cultural appropriatio ;-)

      Radera
  3. Kan du sy en blommig burka i rosa åt mig? Oj då nu tänkte jag inte riktigt klart - jag skulle peka ut mig själv efter som jag skulle sticka ut så in i bängen eftersom röstningsburkan bör finnas i 50 shades of grey för att man inte skall sticka ut. God men strandad idë som vanligt från mig.

    SvaraRadera
  4. Om man med obändig kraft är för allt gott och emot allt ont så kan man känna sig säker.

    SvaraRadera
  5. Anonym 17:08 .. vilken eller vems definition av gott och ont är det moraliskt och ideologiskt rätt att vara för, med obändig kraft?

    SvaraRadera