torsdag 5 mars 2015

Om Jimmie Åkesson hade ..

... anställt en kvinna med utomeuropeisk bakgrund som
sekreterare och rådgivare i en central roll som draghjälp i valrörelsen .. under ett år fram till valet 2014 .. så hade väl en eller annan reagerat.

Inbillar jag mig?

Om media dessutom hade uppmärksammat att den utvalda kvinnan .. som t.ex var aktiv i föreningen Afrosvenskarna .. hade ombetts kontakta män av afrikanskt ursprung för reklamkampanjer, med det uttalade syftet att stärka partiets profil som ett öppet parti för alla med utländsk härkomst .. därför att partikollegorna inte själva hade några större nätverk av människor från olika etniciteter .. samt rekommenderats att framhäva sitt "mångkulturella utseende" i reklamkampanjer på internet, då hade det väl ändå tagit hus i helvete?

Hoppas jag.

Ordet rasism hade förmodligen nämnts .. tillsammans med ordet utnyttjande, allra minst?

Från vänstern har det ju till och med funnits exempel på att en del anser att alla utlandsfödda som "spelar vita" genom att sympatisera med borgerliga partier är att anses som "husnegrer"?

Ett ord som en borgerlig debattör aldrig i livet skulle komma på tanken att använda.

Om nu denna kvinna .. vars insatser som sekreterare och rådgivare uppskattas och prisas .. blir utan arbetsuppgifter när valet väl är över, så är det väl kanske så det går till för alla som satsar på att få utdelning på välgjort arbete .. men mindre vanligt är det nog att de som kompensation erbjuds en tjänst som nanny åt partiledarens barn?

Tror jag i alla fall?

Det är ju ändå en viss skillnad mellan att anställas som rådgivare och medarbetare, mot att erbjudas ett jobb som barnflicka?

Lönen till exempel? Men det beror kanske på ur vems ficka pengarna kommer?

För om det hade hänt mig så skulle jag ha frågat mig vem som skulle betala .. partiet, partiledaren eller skattebetalarna?

Men då .. och med all rätt .. blir kvinnan naturligtvis förbannad och partiet hittar plötsligt en annan tjänst .. som hon erbjuds .. och blir av med eftersom hon inte godkänns av dem som godkänner den här typen av anställningar.

Och sedan blir hon arbetslös, saknar a-kassa och får förlita sig till socialtjänsten för att kunna överleva.

Men varför har hon ingen a-kassa? ... skulle en vaken journalist naturligtvis fråga sig. Hur betalades hennes lön under valåret?

Svart?

Ett års arbete borde väl räcka för att få a-kassa? .. eller har jag fel? Jag har aldrig haft anledning att ta reda på det.

Självklart har kvinnan i fråga utnyttjats på grund av sin etnicitet .. självklart har hon blivit förnedrad, förödmjukad och diskriminerad med hänsyn till hudfärg, ursprung och könstillhörighet .. så hade i alla fall jag känt det om jag hade varit hon.

Och hade det här hänt i något annat parti än Miljöpartiet så hade det varit krigsrubriker på löpsedlarna, rasistkorten hade dalat som sotflagor och avgångskraven hade varit lika högljudda som hänvisningarna till hyckleri, dubbelmoral och förljugenhet.

Men nu är det ju Miljöpartiet det handlar om.

De Goda!

De som tagit sig rätten att avgöra vilka som ska godkännas eller fördömas.

Finns det något parti som är fullständigt vitt och fläckfritt när det gäller rasistiska tankar och beteenden så är det väl Miljöpartiet?


Så då blir det några försiktiga notiser och inget mer ... det hela var säkert hennes eget fel? Eller ett beklagligt missförstånd, eller nåt?


AB,

4 kommentarer:

  1. Inte utan att man blir lite illamående...

    SvaraRadera
  2. Och hur var det nu med Romsons båt.......

    SvaraRadera
  3. Och så räknar Rättviseförmedlingen män, kvinnor och utomeuropeiska namn i media.
    Man tar sig för pannan!

    SvaraRadera
  4. Jag har länge associerat "humor"-programmet tankesmedjan med ilska och slå ifrån radion med en ilsken smäll varje gång jag råka slå på det.

    Jag såg lite nyfiket fram emot att se om de slog om rodret vid maktskifte, men icke sa nicke, de är lika pro vänster som förr. Så att de hånar makten, om det är det de påstår, kan det glömma att de kan gömma sig bakom längre.

    SvaraRadera