måndag 23 mars 2015

En sinnessjuk politik i en sinnessjuk tid?

"Om målet med samhällsutvecklingen skulle vara att vi alla skulle arbeta maximalt vore vi sinnessjuka. Målet är att frigöra människan till att skapa maximalt. Dansa. Måla. Sjunga. Ja, vad ni vill. Frihet". .. sa socialdemokraten Ernst Wigforss, som var finansminister 1925-1926 och 1936-1949.

Jag tror att jag skulle ha gillat Ernst Wigforss? Men sådana sossar görs inte längre. Framför allt så finns det inte tillstymmelsen till sådana finansministrar .. även om behovet är stort.

Det är lika troligt att stöta på en sådan sosse som att möta en dinosaurie i svampskogen och jag kan inte låta bli att fundera över vad Ernst Wigforss skulle ha tyckt om Stefan Löfven och Magdalena Andersson?

Skapa maximalt? Dansa? Måla? Sjunga? Skapa vad vi vill? Frihet? Jag kan nästan höra hur taxametern tickar när dagens finansminister uttalar de här orden .. för naturligtvis måste resultatet av så glädjefyllda aktiviteter beskattas åtminstone till hälften. För delad glädje är ju dubbel glädje och en halv inkomst är ändå mer än ingen inkomst .. fast lägre än ett glädjelöst bidrag.

Låter jag lätt förvirrad?

Det är i så fall inte en effekt av alla bedövningssprutor som min tandläkare använde på mig helt nyligen, utan helt normalt i ett samhälle som styrs av en regering som anser att alla problem automatiskt försvinner om alla arbetar maximalt, oavsett om de statligt fördelade arbetsuppgifterna är nödvändiga eller inte. Enligt Ernst Wigforss blir ju effekten av en sinnessjuk politik en sinnessjuk befolkning .. vilket gör att jag för närvarande passar perfekt i dagens politiska system .. om jag tolkar hans uttalande rätt?

Se bara på mediarapporteringen .. där arbetar alla maximalt för att sälja budskapet att felet med landet är att alla INTE arbetar maximalt.

Ernst Wigforss tanke .. "Att frigöra människan till att skapa maximalt" .. verkar vara fruktansvärt omodern, till skillnad från det fortfarande dagsaktuella Lenin-citatet .. Ideer är betydligt mer fördärvbringande än kanoner. Varför skulle vem som helst få köpa sig en tryckpress och sprida skadliga åsikter avsedda. att försätta regeringen i en svår situation?


SvD, SvDSvD, SR, SVT, Neo, DS,

1 kommentar:

  1. Kommentar från ledaridorna…

    Irene Jansson · Toppkommentator · Knut Hahn Gymnasieskolan
    Nu vill jag se alla er som tycker att massinvandring är så fantastiskt stå upp för era åsikter. Ni som bor i stora villor och lägenheter, som har ett fritidshus eller två, som åker på utlandssemester några gånger/år, och som har tillgång till bra vård, tandvård, bra skolor till era barn osv osv, jag vill se er ta ert ansvar nu. Öppna nu era hjärtan, era plånböcker och era hus och hem för de invandrare som nu kommer till Sverige.
    Jag själv, och många med mig kan tyvärr inte ställa upp längre, vi har alldeles för små inkomster. Endera har vi mycket låga pensioner, är lågavlönade, bor i 2-3rumslgh. (i bästa fall)
    eller är arbetslösa med Europas lägsta A-kassa. Vi bor ofta på små orter, i byar där ICA och COOP för länge sedan lagt ner verksamheten. Vi har inget Apotek, vi har ingen polisstation, i många fall inte heller tandläkare eller Vårdcentral. Skolorna är nedlagda för länge sen och om vi blir sjuka kommer ambulansen i bästa fall efter någon timme. Men en sak har vi gott om och det är invandrare. Jag vill verkligen att vi som bor så här fritt och bra nu äntligen får dela med oss av denna fantastiska verksamhet - det är ju inte på något vis rättvist att inte Äppelviken, Danderyd, Haninge, eller vad det nu kan vara - ska gå miste om denna fantastiska kulturberikande invasion av människor från tredjevärlden! Tänk bara på alla ensamma äldre som får besök av främmande, alla mobiltelefoner vi får ge bort, vi får dela med oss av de få smycken eller kontanter vi har, vi får vara glada över att vi får leva och dela med oss.
    Jag önskar verkligen alla politiker, mediamoguler och journalister detsamma!

    SvaraRadera