torsdag 12 mars 2015

En helt ny, spännande, skrämmande värld.


Det är inte bara Stefan Löfven och hans spretiga regering som har svårt att navigera i den nya verklighet de har hamnat i .. den Makalöse Maurice har också upptäckt att det finns en helt ny, spännande och skrämmande värld utanför staketet.

Trots att han helt saknar förutsättningar och erfarenhet, kastar han sig numera glatt ut i det okända, över och utanför grinden .. vilket gör att jag ständigt går omkring med en orosklump i magen där den får samsas med den orosklump som redan växer och hämtar näring ur den strida rapporteringen om regeringens lika okontrollerade hanterande av det okända och oväntade.

I och för sig har den Makalöse drygt 10 månaders erfarenhet som katt medan Stefan Löfven bara har drygt 5 månaders erfarenhet som statsminister .. men skillnaden är i alla fall påtaglig. Maurice är i de flesta fallen den borne ledaren och problemlösaren .. orädd, smidig och väl kvalificerad för sin uppgift, medan den rödgröna ledningen verkar ha lång väg kvar till smidighet, ledarskap och problemlösande.

Men det kommer säkert sen .. som Dottern sa när hon hade problem med att knyta skorna.

I går hade Maurice en fantastisk dag .. sett ur hans perspektiv. Han lyckades hälsa på hos grannen, upptäckte Andra Sidan vägen och hittade en Annan Katt.

Det där med världen på Andra Sidan fick mig att få skrämselhicka med tanke på trafiken och mötet med den Andra Katten fick mig att återuppväcka dolda talanger i trädklättring.

Det började med att den "hjälplöse kattungen" var helt borta? Ingenstans fanns han, fast jag letade och letade, ropade hans namn och kände mig som en idiot som gick vägen fram lockade med torrfoder i en skål. Rackarkotten var också besynnerligt ointresserad och satt som limmad med blicken mot staketet. Men hur jag än letade i den riktningen så fanns där ingen siames.

Någon timme senare gick jag ut igen och möttes av ett panikvrål. Ingen katt var synlig i vrålets riktning men efter ett tag upptäckte jag den Makalöse högt upp i ett träd tillsammans med en Annan Katt som placerat sig ännu högre. Ingen av dem kunde släppa den andre med blicken, ingen ville ge vika och ingen var intresserad av mina försök att bryta dödläget.

Tänk konstruktivt .. sa jag till Maurice. Jag står här och tar emot dig. Om du bara klättrar ner en liten, liten bit så kan du komma ur det här utan prestigeförlust.Konflikter med andra katter kanske är kul för stunden men kan kosta alldeles för mycket i förlängningen.

Men det enda som hände var att snillet kände sig uppbackad och försökte klättra upp för att tillintetgöra den Andra Katten som bemötte hans närmanden med ett våldsamt fräsande som framkallade ytterligare ett panikvrål och en reträtt till ursprungspositionen.

Suck! Var var konsekvensanalysen? Smidigheten och diplomatin? Hur tänker en katt som jagar upp en annan katt i ett träd som den själv inte kan komma ner från?

Egentligen borde han ha få lösa sitt eget problem .. mumlade jag för mig själv medan jag gick iväg för att hämta något att klättra på. Men för min egen skull är det lugnare om han befinner sig där jag kan kontrollera honom.

Och så fångades han nesligen och förpassades till sin egen sida av staketet .. något som han upplevde som en ren förolämpning och gjorde ogjort i samma ögonblick. Det vara bara turen som gjorde att jag fick tag i honom innan han återerövrat sin gamla plats.

Han fick vara inne tills Maken öppnade dörren och han försvann som en avlöning över grinden igen. Katten alltså .. inte Maken.

När det började skymma, började vi oroa oss igen. Vi ropade och under av alla under .. den Makalöse kom springande och hoppade över staketet .. med något oformligt i munnen?

Vad var det? Det var rödbrunare än en mus/sork/råtta?

En ekorrunge??? Åh NEJ!

Men det var också svart och vitt? En hackspett?? 

Men eftersom det var den Makalöse Maurice byte, så firade han triumfer i bortfintanden och människoförnedring, när vi försökte byta bytet mot kattmat eller ta det med våld.

Till slut vann i alla fall vi .. och bytet visade sig vara huvudet och halsen på en sedan länge avliden fasan.

Nu väntar vi bara på resten av fasanen. Eller på att den Andra Katten ska komma tillbaka med sin sambokatt, som vi vet är betydligt större .. vilket ändå är lättare att hantera än regeringens uppfattning och uppgifter om problemlösning som sköljer över oss nu för tiden.


DN, DN, DI, SvD,

7 kommentarer:

  1. Tänk om du kunde vara där som backup åt Löfven också som du är åt Maurice?! ;-)

    SvaraRadera
  2. "Trots att han helt saknar förutsättningar och erfarenhet, kastar han sig numera glatt ut i det okända, över och utanför grinden .. vilket gör att jag ständigt går omkring med en orosklump i magen…"

    Perfekt sammanfattning hur jag känner för vår regering.

    *otroligt orolig*

    PS Kan man som privatperson framställa en misstroendeförklaring för vår regering? Om ja så överväger jag starkt att göra en.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kära Hmm får jag vara med på den misstroendeförklaringen?

      Radera
    2. Om det går, så ställer jag självklart upp!

      Radera
    3. Så klart att ni får vara med. Jag blir t o m hedrad. Och att vi är fler kan bara vara bättre eller hur?

      Radera
  3. Fler tankar i frågan..

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/michael-winiarski-sverige-far-betala-priset-for-sin-hoga-svansforing/

    SvaraRadera
  4. OT: Såg en notis att Terry Pratchett avlidit. Beklagar.

    SvaraRadera