tisdag 21 april 2015

Jag får vingslag!!

De senaste åren har jag allt oftare ställt mig frågan .. hur upplever egentligen våra folkvalda de väljare som de representerar?

Hur tror de vi tänker?

Vad tror de vi vill?

Och framför allt .. hur ser de på oss i relation till sig själva?

Vid ett tillfälle, när jag måste ha haft oceaner med tid i förhållande till i dag, så roade jag mig med att googla på politiker helt förutsättningslöst för att bilda mig en uppfattning om deras kompetens och kunnande. Det var inte en särskilt upplyftande sysselsättning så jag lade ner hela projektet.

Men när jag ser på våra folkvalda i relation till mig själv så är det inte direkt knäckande för självförtroendet.

I dag hittade jag en liten film på Ingångsvärdens fakebook, där ett av våra regeringspartier försöker kommunicera med sina väljare. Jag vet inte om åldern är extremt låg inom just detta parti .. men tilltalet verkar vara anpassat till kommande väljare.


Eller?

Är det så här den rödgröna regeringen upplever sina väljares fattningsförmågor? Eller handlar det bara om att vi lever i totalt skilda världar?

Det förklarar i så fall en hel del. Hur våra riksdagspartier ser på väljarna i relation till sig själva, till exempel. Och eftersom de som pytsar ut lämpliga nyheter, debattartiklar och krönikor stöder Mamma Mu-partiet upp till 80% så ger det också en vink om varför de flesta tidningar slåss mot vikande läsarsiffror och hur media ser på det de kallar "folket".

Mamma Mu på sängkanten så kanske vi somnar och inte ställer så jobbiga frågor? Med tanke på senaste Sifo-mätningen verkar det vara exakt vad många längtar efter.

Men för att underlätta kommunikationen med våra folkvalda har jag börjat samla på citat från den som har mest vana med att kommunicera med Mamma Mu .. Kråkan ...

Ryck mej i fjädern

Jag får vingslag.

Hör du illa, din gamla kossa

Ibland kan man inte säga det som är sant förrns det gått en stund.

Det gör inget om man böjer en spik eller två, det blir ju en koja ändå.

Jag är ju nästan död - då måste det väl bli wienerbröd.


Man vet ju aldrig när det kan behövas.




2 kommentarer:

  1. Näää, det är inte sant!!? När jag läste fakebook'en imorse trodde jag de hade skapat en faketube men så väl var det alltså inte... Vad jag är mest rädd för är att filmsnutten faktiskt speglar intelligensnivån hos miljöpartister och inte deras syn på väljare, de antar helt enkelt att vi är lika korkade som dom själva??!! Vilket då skulle förklara alla underligheter de lyckats med i regeringsställning. Suck!

    SvaraRadera
  2. Läser och försöker skriva nåt lustigt men det går ju inte. Hur göra parodi på nåt som är parodi?

    SvaraRadera