torsdag 16 april 2015

Snuslukts-förbud ..

.. kommer inom kort att införas för landstingsanställda i Uppland. Eftersom det handlar om ett rödgrönt beslut som media verkar ha gått igång på, så kanske vi snart kan förvänta oss en allmän SNUSK-lag som förbjuder alla offentligt anställda att lukta på ett sätt som kan upplevas som störande.

För min del besväras jag inte av att en busschaufför luktar snus. Det är sällan jag åker buss och om jag gör det så blir jag aldrig så intim med chauffören att jag kan ta del av hans andedräkt.

Men i Uppland verkar det vara ett stort problem?

I vården verkar det också vara ett stort problem .. och där kommer vi ju tveklöst lite närmare varandra rent fysisk. Inte nog med att den anställda vårdpersonalen ibland luktar snus på ett besvärande sätt .. även patienterna kan avge en besvärande snus- eller tobakslukt vid behandlingstillfället.

Vilket då snart kommer att vara förbjudet.

Antagligen kommer det att innebära att akutpatienter får "luktsaneras" utanför akutintaget i avvaktan på godkännande av den särskilda odörinspektören. En ny tjänst som tvingar ner arbetslösheten i landet?

Men på tal om odörer, lukter och dofter .. hur gör vi med dem som har en personlig och påträngande dålig andedräkt som kan vara störande i landstingssammanhang. Vitlökskonsumenterna? För att inte tala om alla som överkonsumerar skönhetsprodukter .. var och en med sin egen personliga doftmarkering .. hudkräm, schampo, smink, deodorant, spray och parfym, så till den milda grad att en svag snuslukt är som en behaglig, mild sommarfläkt?

Så ska den ena lukten förbjudas så är det inte för mycket begärt att ALL besvärande lukt hamnar inom samma straffsats .. vilken det nu blir? Som Sören Bergqvist(V) säger .. det är ett rimligt och mänskligt krav från både anställda och andra människor ...

Egentligen så borde ALL landstingspersonal luktsaneras innan de påbörjar sin arbetsdag och ALLA patienter och passagerare få gå igenom en särskilt anpassad "luktbåge", i stil med den som finns vid incheckning på flyget, för att garantera absolut luktlöshet.

Luktar du så får du gå .. typ?


Oavsett om det gäller till jobbet eller till en annan dimension "ovan där" lukten har mindre betydelse.

Jag tycker att det är ett rimligt och mänskligt krav från både anställda och andra människor att man ska slippa rök- och snuslukt. Vi har även ett parfymförbud och måste tänka på att vissa kan reagera på starka dofter, säger det knallröda landstingsrådet SörenBergqvist (V). Och visst är det väl så .. andra människor kan lukta besvärande mycket ibland.

Svett, till exempel. Tänk på alla träningsfreaks som joggar förbi dig på trottoaren .. spridande en opassande och störande lukt!

Förbjud! Utöka SNUSK-förbudet till att gälla även dem.

På frågan om snusluktsförbudet (SNUSK) även gäller landstingets politiker så svarar Sören Bergqvist(V), att de som är förtroendevalda inte kan betraktas som anställda när de sitter i fullmäktige. Vilket jag tolkar som att förtroendevalda politiker kan lukta hur illa som helst.

Men varför begränsa sig till lukt?

En del människor ser faktiskt rent av störande ovårdade ut. FUL-lagen .. lagen om förbjudet utseende .. är ju en perfekt kompletteringslag till SNUSK-lagen.

För handen på hjärtat .. visst ser vi väl hellre en snygg och vältrimmad man som styr bussen än en otränad, allmänt osympatisk typ. Övrig landstingspersonal borde väl också ses över så att patienterna inte får obehag av missklädsamma frisyrer eller ovårdade mustascher?

Kontrollapparaten kan ju bli hur stor som helst, vilket i sin tur styr arbetslöshetssiffrorna i rätt riktning.

De folkvalda politikerna får förstås se ut och lukta hur som helst i fortsättningen också.


13 kommentarer:

  1. Jag har inte hunnit tänka lika långt som du Anybody, kom bara till svettlukt. Ser fram mot hur man ska tackla det där med kontrollen och hur man sen ska gå vidare med förbudsfloran.

    SvaraRadera
  2. Hurra! Äntligen en liten favör för oss gräsrotspolitiker som glimmar till i mörkret! Jag sitter i så väl kommunfullmäktige som landstingsfullmäktige(som ersättare visserligen) och har lagt ner en förmögenhet på saneringsartiklar av olika slag, men nu sparar jag in på det från och med idag. Nu slutar jag med att tvätta fötterna och det som finns längre upp mellan dessa, deodoranten försvinner och hårtvätt till jul och midsommar. Kanske kan jag använda den gamla skidoverallen vintertid och den gamla onepice sommartid som ämbetsdräkt matchande gummistövlar året om kompletterar klädseln. Tror jag skall börja snusa också - har någon tips på märke där (gärna riktigt rinnigt)? Ärendeshandlingarna bär jag med mig i en plastkasse från ICA. Så poppis jag kommer att bli!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du slipper tvätta kläderna också! ;-)

      Radera
  3. Kanske man får åka gratis på bussen om man pussar chauffören? En receptsamling kanske ges ut på "godkänd" mat för landstingsanställda och landstingsboende? Odörinspektörerna borde naturligtvis bestå av en hundförare med godkänd odörhund? (kanske ett jobb för oss??) Fast då blir det väl problem med "våt hund-lukt" vid regnväder?!? Omöjligt.
    Välkommen till Absurdistan!!
    Näe, intelligenstest på blivande politiket, tack!!!!

    SvaraRadera
  4. Jag jobbar på landstinget i Dalarna. Där har vi parallellt med metallbågen nu även en luktbåge.
    Där fick jag nedslag på att mina kalsonger luktade illa ,så nu har jag slutat med både byxor och kalsonger . Ganska populärt bland tanterna faktiskt,bara några under 40 som rynkar på näsan.

    SvaraRadera
  5. Alltså hmm, jag är faktisk då för ett förbud. Och precis som nämns så är parfymer rendan förbjuda inom tex vården.

    Jag drar också en linje mellan saker som man inte kan hjälpa på samma sätt som tex kroppsodörer, men även där tycker jag att man bör kunna säga till, och mellan saker som lätt kan undvikas som tex parfym.

    Många som jag känner som jobbar inom vården äter inte vitlök dagen innan de ska jobba. De håller det till sina ledig dagar när de har minst en dag mellan ättilfället och jobbdag.

    Och att ligga illamående på ett sjukhus och sedan få odören av snus i ansiktet är inte kul. Snus luktar förbaskat äckligt. Ruttet rent av.


    Men…

    …det borde verkligen finnas en bättre avskildnad på vem som kan få stinka och inte. För ärligt hur en busschaufför lukta påverkar mig inte på samma sätt som den som ska luta sig över mig i en sägn som tex en sjuksköterska kommer att göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag korrigerar mig lite efter att ha funderat en stund.

      Inget förbud, blir ju lite tramsigt. Borde räcka med att gå ut med riktlinjer för alla som jobbar på sjukhus och liknade vårdställen, att snus kan uppfats som illamåendeframkallande och bör såldes undvikas att ha inne under arbetstiden. Snusa på rasten (tänk på var ni slänger prillan) och ta en minst sedan ;-)

      Radera
    2. Jag är inte heller särskilt road av att få någon annans illaluktande andedräkt mitt i ansiktet .. speciellt inte i en vårdsituation. Men det har heller aldrig hänt.

      Med några få undantag så har människor så pass gott omdöme att ett förbud är en helt onödig åtgärd. Dessutom så finns det regler för de allra värsta syndarna .. parfym- och nikotinmissbrukarna.

      Förbud har en konstig förmåga att yngla av sig och begränsa människors förmåga att tänka själva.

      Radera
    3. * he he

      Ta en mint, skulle det stå ;-)

      Håller med om förbud.. men har tyvärr råkat ut för många med dåligt omdöme. Tycker det finns för många som tänker; Men det är ju bara jag och bara lite grann. Framförallt dem med parfym, men det är ju tack o lov förbjudet.

      Radera
  6. Efter Tintin-gate har jag undrat varför ingen har kommit på idén att flytta över Mumintrollen på bibliotekens vuxenavdelning. Böcker om små troll som så fullständigt ignorerar vår moderna värdegrund att mamman håller koll på hushållet medan pappan är iväg och hembränner kan ju inte accepteras.

    Och nu är det väl dags, när Snusmumriken förbjuds.

    SvaraRadera
  7. Och vad gör vi då med gaser i magen? Bara undrar.

    Skämt åsido. Vi i SD beskylls ofta för våra tillkortakommanden avseende folk och folk. Här ligger vi dock i lä:

    http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/namndeman-ville-ha-dodsstraff-for-vissa-raser-rattegang-avbrots

    Nu vill jag ha en reporter som sticker micken under AKB:s stora käft och pressar henne på vad f-n moderaterna har för människosyn.

    Lugn alla borgarbrackor och DÖ-entusiaster. Lär aldrig hända.

    V

    SvaraRadera
  8. Och läs gärna detta också.

    http://www.uvell.se/2015/04/15/vinsthatare-%C2%A0-26503712

    Vem var det som sa att han kräks?

    V

    SvaraRadera
  9. Det är ingen som tänkt på oss snabbköpskassörskor. Tänk hur mycket lukter som vi utsätts för. Men det är klart, som snabbköpskassörska är man ju privatanställd. Det smäller ju inte lika högt som anställd av landstinget.

    SvaraRadera