onsdag 1 april 2015

Jag är totalt värdelös på att spela Monopol.


Sällskapsspel i all ära men Monopol är bland det mest ångestfyllda jag vet. Av någon outgrundlig anledning så har jag en otrolig tur varje gång som det läggs upp på bordet .. men aldrig annars?

Det börjar alltid så bra .. alla jublar eller förtvivlar allt eftersom gatorna fördelas mellan spelarna .. och så får jag de gula överklassgatorna, vilket betyder att jag får ta ut DUBBEL hyra och kan köpa fler gator och bygga fler hotell och får mer pengar!

Och så fortsätter det. Ju mer pengar jag kasserar in desto mindre har mina medspelare .. och jag skäms och försöker fuska eller göra lönande överenskommelser för att det hela ska blir lite mer rättvist.

Så om jag får välja så spelar jag hellre kort .. eller Yatzy.

Men .. nu har jag insett att det råder en stor brist på ett sällskapsspel som speglar dagens svenska politiska landskap. Ett spel för åtta spelare .. var och en representerande ett riksdagsparti .. där alla spelar om riksdagsplatser, satsar budgetförslag vilka slumpvis kan vinna eller förlora om inte alla tvingas stå över varje kast .. eller nåt. Och så dyker SVT, LO, Migrationsverket, media, självutnämnda politiska "experter" och twitterdrev osv upp tillsammans med feministiska dikeskörningar, debattartiklar från AB, attacker från Researchgruppen eller genusfällor som gör att du förlorar de väljarröster som står på spel i stället för pengar.

Ja, jag har bara lite lösa tankar än så länge .. men tänk bara att dra ett kort som säger .. du har kränkt Saudiarabien och får stå över alla kast tills du får upp ett ödmjukt ursäktsbrev som du måste dölja för de övriga medspelarna. Om det upptäcks förlorar du 10% av dina väljare.

Eller .. dina åsikter har placerat dig på samma ruta som en sverigedemokrat så spelet är över för din del.

Eller .. du har skrivit under en decemberöverenskommelse och får ge alla dina väljare till S och Mp .. samt alla dina riksdagsmandat till Vänsterpartiet.

Eller .. du har utlöst ett nyval och måste stå över till höstbudgeten eller avstå från X riksdagsledamöter.

Eller .. du har bett alla dra åt helvete och får backa 12 steg om du hamnar på en budgetfråga.

Eller .. dina vallöften/budgetlöften är falska .. låna ett lämpligt antal miljarder i banken med alla dina väljare som säkerhet.

Eller .. du saknar miljarder,tusentals utlovade sjuksköterskor, bostäder och lärare och har glömt försvarskostnaderna. Avsluta spelet och utlys nyval eller försök lura någon annan att byta parti med dig.

Eller .. ??

Ja, är det några som har några idéer? Eller finns det rent av någon som kan konstruera hela spelet .. för något roligt har vi väl förtjänat som belöning för att vi förlorade valet.

I så fall lägger jag här och nu en beställning på exemplar nummer ETT.

5 kommentarer:

  1. Det spelet kan bli hur roligt som helst. Till dess man bryter upp från spelbordet, minns att det är verkligheten det speglar, och bryter ihop.

    Spelet påminner lite om Svenska MAD-spelet. Ett spel där det går ut på att få slut på pengarna. Ett spel där man kan få stå upp och kackla som en höna när man dragit fel kort. Ett spel som, vid närmare eftertanke, vore väl anpassat för våra kära politiker.

    SvaraRadera
  2. "dina åsikter har placerat dig på samma ruta som en sverigedemokrat så spelet är över för din del"
    --
    Det var i princip Göran Greiders utspel mot Widar Andersson i nyheterna ikväll. Oj vad arg jag blev! sen skrev han på twitter

    Göran Greider ‏@GreiderDD 30 minutes ago
    Hårda tag i Aktuellt i debatt med Widar A om danska (S)-flörten med Danskt Folkeparti, Jag sjöng med änglarna, Widar med djävlarna.

    12:42 PM - 1 Apr 2015 · Details

    SvaraRadera
  3. "En partikamrat avslöjas som rasist.Backa 3 steg eller kom ut som homosexuell och feminist, eller byt parti."

    " Ditt parti är omodernt och tappar väljare.Byt ut partiledaren mot en ung kvinna och skaffa en ny partilogga. Eller stå över 3 kast."

    "Du har lurat i väljarna att ladorna är fulla och att partivännerna är nyktra" slå ett extra slag.

    SvaraRadera
  4. Kikar in för att önska dig en Glad påsk!
    Hoppas du får en skön påsk helg.
    Kram =)

    SvaraRadera
  5. Önskar också er alla en Glad Påsk!

    SvaraRadera