söndag 19 april 2015

Lägg ner försvaret ..

.. och satsa på kulturarbetarna i stället. I DN erbjuder 31 kulturarbetare och debattörer i dag sina tjänster och ett icke-våldsförsvar.

För att ge en bra bild av hur de ser på hur Sveriges försvarspolitik bedrivs i dag och för att visa hur vi vanliga dödliga förs bakom ljuset av makten och .. naturligtvis .. männen, får vi ett citat från "Shakespeares pjäs Othello [där det] finns en scen där Desdemona bedyrar för sin väninna Emilia att hon inte skulle kunna vara otrogen. ”Inte ens om bara himlen såg dig?” frågar Emilia. ”Särskilt inte då” säger Desdemona. ”Inte ens för all makt i världen?” ”Nej, inte ens för all makt i världen skulle jag göra orätt”, säger Desdemona. ”Men om du fick all makt i världen då skulle du ju bara kunna bestämma att fel är rätt. Så gör ju männen hela tiden.”

Våld löser aldrig några problem .. skriver våra 31 kulturarbetare och debattörer. Allt våld bör vara inrikes och riktat mot sverigedemokrater .. skriver de inte, men med tanke på hur debattörerna och kulturens företrädare agerat de senaste 8 åren, så är det väl underförstått.

Våld gör dessutom ont och förstör saker. Ungefär som poliser som inte heller är populära i kulturkretsar. Som SVT-medarbetarna brukar hävda .. ACAB (all cops are bastards). Så lägg ner polisen samtidigt med försvaret och låt godheten och kulturen blomstra.

För vad GÖR egentligen Försvarsmakten och ansvariga politiker?

Förstör, skövlar och begår brott mot urfolkens rättigheter.. särskilt i de delarna av landet som kulturarbetare och debattörer normalt sett inte är särskilt intresserade av.

Och varför gör försvarsmakten som de gör?

Jo, de .. "Resonerar enligt principen att ”det är kul när det händer något”. Om det sedan är en krigsövning eller melodifestivalen tycks spela mindre roll".

Försvaret eller melodifestivalen .. skit samma, okulturellt, meningslöst och eländigt. Ge pengarna till kulturen och riv alla gränser. Vi är alla samma folk! Typ?

Så ställs plötsligt en fråga angående huruvida Nato-styrkorna ska vara skattebefriade när de kommer hit?  .. Var det vad vi drömde om? Vad var det vi drömde om? Är det någon som minns det? .. och jag blir totalt svarslös. Handlar frågan om vad de kompetenta 31 drömde om eller om vad försvaret drömde om eller vad politikerna drömde om eller vad Desdemona drömde om .. eller kanske vad folket drömde om .. och i så fall NÄR, eftersom vi förmodas redan ha glömt det?

För min del drömde jag om demokrati och ALLA människors lika värde och samma rätt till en åsikt och om ett styre där de folkvalda representerar och respekterar folkets val .. även om det inte blev som de tänkt sig. Typ?

Jag har inte drömt om att Kulturen ska ansvara för Försvaret eller tvärtom .. om det var det som var frågan. Men med vilken rätt skulle jag uttala mig i frågor som jag helt saknar kompetens att uttala mig om? Däremot så kan jag fundera över varför så många andra anser sig kunna ha eller ta sig den rätten?

Våld löser aldrig några problem. Det är en av de eviga sanningar som konsten förmedlat i alla tider. De skjuts bara på framtiden. Komplexa frågor kräver komplexa svar och vi som skriver under denna artikel säger nej till ACE och nej till fortsatta militära övningar i Norrland. Vi säger nej till att Sverige ska bli värdland för Nato. För vi tror inte på militär upprustning .. så avslutas debattartikeln.

Nu väntar jag på försvarets replik gällande villkoren, resultaten och inställningen inom Kulturen.

För visst måste det väl ändå finnas 31 stycken självutnämnda experter inom försvaret som vet PRECIS hur kulturarbetet och konsten skulle fungera som bäst i den bästa av alla världar?




9 kommentarer:

  1. Lägg ned Försvaret och Polisen...Ja det blir väl inte så svårt,det finns ju varken försvar eller poliser värt namnet redan nu....Men när ni ändå håller på så lägg ner riksdan och politiken med...Politiker är väl det skrå vi minst behöver.
    Det är ju ändå MC-gäng,Islamister och vänsterextremister som styr vårt land idag.

    SvaraRadera
  2. Som varande en s k Kulturtant vill jag bara meddela att jag hemskt gärna vill ha ett försvar. Då menar jag inte installationer eller "I väntan på Godot " på samiska - jag vill ha bomber och granater, flyg och tanks. Så tänker jag.

    SvaraRadera
  3. Jag håller fullkomligt med granntanten. I en valsituation så kommer försvaret långt före alla kulturmanifestationer för min del. Även om en av mina största teaterupplevelse var just I väntan på Godot med riksteatern 1965.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var det föreställningen med Jan-Olof Strandberg och ? (hjärnsläpp men han spelade med i Delblancs tvserie och hade grop i hakan) Jag är förvirrad men du vet kanske vem jag tänker på.

      Radera
    2. Tor Isedal menade jag.

      Radera
    3. Jan-Olof Strandberg var det men den andre minns jag inte. Kan ha varit Ernst Hugo Järegård. Han hade väl också en grop i hakan?

      Radera
  4. Gumman Gummander19/4/15 20:48

    31 militärer som uttalar sig om kultur och konst. Det vore underbart! Och sicket liv det blivit på "kulturarbetarna".

    För egen del undrar jag om vi inte skulle ersätta försvaret med Gudrun Schyman. Har en gång mött henne på väg ut ur en hiss med fullastad kundvagn från ICA (trodde hon hörde hemma på Coop). Hon hade sedvanligt rödmålad trut och använde kundvagnen som en murbräcka. Det var en nära döden-upplevelse som hette duga. En sådan unnar jag Putin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha...31 militärer som uttalar sig om Svensk kulturpolitik och tycker till om Göran Greider det vore nåt :)

      Radera
  5. När man läser dagens nyhet om att försvaret inte får försvara oss då våld (t.ex. sjunkbomber mot kränkande ubåtar) med eventuell dödlig utgång skulle strida mot de mänskliga rättigheterna, ja då är det ju just ingen mening med att öda pengar på försvaret...
    Är inte helt säker på att jag kommer kunna behålla min mentala hälsa längre..

    SvaraRadera