måndag 27 april 2015

Nu räcker det .. säger Annie Lööf,

.. och jag undrar vem hon vänder sig till?

Mig?

Sverigedemokraterna och deras väljare?

Det främlingsfientliga "Folket"?

Vilka är det som gör att samhällsklimatet blir allt hårdare? Vem eller vilka är det hon ser framför sig när hon talar om att vart tredje barn kränks på nätet? Vem eller vilka är det som irriterar sig på tiggare så till den milda grad att de säger sig vilja sparka i väg pappmuggen med skramlande mynt som står på trottoaren?

Vem eller vilka är det hon anklagar för att provoceras av den människa som sitter där, invirad i smutsiga filtar och ber om hjälp till ett bättre liv?

Annie Lööf skräms och förtvivlar över att .. de gånger jag får utstå som mest näthat, mest illvilliga och elaka kommentarer är när jag står upp för alla människors lika rätt och värde. Eller när jag presenterat förslag för hur integrationen ska förbättras och ser det som en tydlig signal om att vi är på väg åt fel håll? Förslag som lämpligt nog Någon Annan fått rätten att besluta över genom ett godkännande som Annie Lööf undertecknat?

Vilka "vi" är på väg åt fel håll .. och varför reagerar "vi" så negativt på Annie Lööfs förslag för hur integrationen ska förbättras? Det nämns inte i debattartikeln i Expressen.

Bara att Annie Lööf har fått nog av att hatet breder ut sig.

I vilken del av samhället breder det ut sig och var hämtar det sin näring? Här nere på min gräsrotsnivå .. långt, långt från den fina, goda värld där Annie Lööf kan sitta och författa debattartiklar om vår uselhet?

Det nämns inte i debattartikeln .. hatet finns plötsligt bara där och Annie Lööf har fått nog och kan inte tiga längre.

Det är genom att stå upp för varandra, inte acceptera våld, hot, kränkningar eller nedlåtande kommentarer - vare sig på nätet, vid köksbordet eller på skolgården - som jag tror vi kan mota hatet .. skriver Annie Lööf, anklagande och lite nedlåtande i riktning nedåt.

Jodå, det kan jag hålla med om .. men någonstans börjar det. Någonstans legitimeras hat, hot och våld .. och det är inte vid köksbordet eller på skolgården. Ett öppet dåligt debattklimat och en sorterande människosyn kommer för det mesta uppifrån.

Det är hög tid att vi slutar dela upp människor i grupper och i stället börja betrakta dem som enskilda människor .. skriver Annie Lööf. Men när politiker visar upp ett rent skolgårdsbeteende, mobbar och .. faktiskt .. hatar de demokratiskt valda representanterna för en miljon människor, känner de, som valt dem, sig hatade, förföljda och knappast sedda som enskilda människor.

Det är människor som förföljs, hatas och förtrycks. Av sina medmänniskor. Och det är inte genom att ställa grupper mot varandra vi kan åstadkomma förändring, mer tolerans och mindre extremism, utan genom att se varje människa för vem hen är .. skriver Annie Lööf så vackert .. samtidigt som hon mer eller mindre pekar ut en grupp samhällsmedborgare som ansvariga för att samhällsklimatet i Sverige på bara några år blivit mycket tuffare.

Men vilka är det som ska förändra sitt beteende?

Inte ett ord skriver Annie Lööf om det hat och det förakt som nästan dagligen finns att läsa på tidningarnas kultur-, debatt- och ledarsidor och lika ledigt glider hon förbi det hårt vinklade och tillrättalagda debattklimatet på Sveriges Radio och Television. Och ändå så är det just där som legitimeringen av hatet, hoten och föraktet sker och sedan sprids bland dem som känner sig utpekade som en grupp som politiker och journalister "har fått nog av".

Varför? .. det är en fråga som Annie Lööf inte ställer sig. Finns det en annan verklighet som jag inte ser .. är en annan fråga som hon inte ens tänkt. Har jag själv en del i det allt hårdare samhällsklimatet och kommer det jag ser som främlingsfientligheten från folket eller är det bara en reaktion på att "grupper ställs mot varandra" i den politiska debatten .. självrannsakan är inte något som verkar vara vanligt förekommande i Annie Lööfs värld.

Nu räcker det .. skriver Annie Lööf, och jag rekommenderar henne att dagligen följa #svpol där hatet flödar, grupper ställs mot varandra, toleransen är obefintlig och olika extremistgrupper har tolkningsföreträde i så gott som alla frågor.

Det är inte "folket" som njuter av och frossar i intolerans och kränkningar .. vi har egna liv och annat att sysselsätta oss med .. det är lätt att se om du bara anstränger dig aldrig så lite.

Det är inte "folket" du ska vända dig till när du fått nog, Annie Lööf. De som skapar det snåla, smala och åsiktsförtryckande samhället finns betydligt närmare dig än oss.

För det var väl mig och mina likar du vände dig till, eller hur?

Folket.

Väljarna.


Dumskallarna ...?



SvD, SvD,

11 kommentarer:

  1. Nu räcker det.....Jag har också fått nog....Av politiker.

    SvaraRadera
  2. Samma här, har fått nog av politikerna. Så det räcker nu.

    SvaraRadera
  3. Tack Anybody. I morse när jag läste Annie Lööfs, vad skall man kalla det? Primalskrik? Frustration över begågna dumheter?, tänkte jag börja gråta. Du satte ord på mina känslor. VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ DOM STYRANDE I SVERIGE IDAG? Det verkar ju som om hon själv TROR PÅ DET HON SKRIVER.

    SvaraRadera
  4. Nu när min frustration har lagt sig och jag har fått avreagera mig med din eminenta förmåga att sätta ord på mina känslor, så vill jag lämna in ett litet klagomål.

    Du skriver för sällan. Jag vill ha EN RAPPORT OM DJUREN (med bilder) och EN SKRIVNING om dagspolitiken VARJE DAG. Skojar bara. Två gånger om dagen menar jag.

    SvaraRadera
  5. Felet på de styrande? De är posörer. Fixerade vid att hitta populära poser i media.

    Politiskt hantverk vet de inte vad det är.

    V

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vaddå populära poser. Dom är ju IMPOPULÄRA hos 20% av svenska folket. Antagligen betydligt mer än 20%,

      Radera
    2. Ja, men hos media är de populära. Det var det jag menade.

      V

      Radera
  6. Till alla: FÅ INTE NOG. Rösta för förändring. Stå för vad du tycker i opinionsunderökningarna.

    SvaraRadera
  7. Så länge tredje statsmakten har övertaget och är de som dikterar svensk inrikes politik så kommer detta vansinne att fortgå.

    Det räcker nu! Inget jävla DÖ parti för min del!

    SvaraRadera
  8. Annie Lööf, tillsammans med övriga ungtuppar i centerpartiet (vem minns inte förslagen om t.ex. fri invandring, 40 miljoner nybyggare eller om mångifte), tillhör väl den skara som varit ivrigast på att måla in sig i ett hörn. Nu, när hon upptäcker att hon inte kan komma därifrån, börjar hon stänka färg på alla som inte ville följa med in i hörnet och som uttryckt sitt ogillande över eskapaderna.

    Som ett bortskämt barn som börjar grina och bete sig när det upptäcker att busfasonerna bemöttes med ogillande från vuxenvärlden.

    Var det någon som sa patetiskt?

    V

    SvaraRadera