onsdag 18 augusti 2010

En gång försökte jag snickra ..

.. ihop en grind för att överraska och glädja Maken.

Det skulle väl inte vara alltför svårt, tänkte jag. En enkel variant med nät som gjorde att hundarna stannade på den för övrigt inhägnade tomten, men som ändå tillät att vi kunde köra in med bilen?

Alltså .. en stoooor grind!!

Sagt och gjort, jag köpte virke, beslag, lås och spik .. gjorde en egen ritning och gick till verket. Det tog en hel dag ... men resultatet var enormt tillfredsställande. Det var en VACKER grind med exakta mått .. låset, beslagen och gångjärnen satt på plats och det enda som behövdes var två starka armar till för att få den på plats.

Gissa om jag var lycklig och förväntansfull när Maken ÄNTLIGEN kom hem efter jobbet. Han blev överraskad .. det blev han!!

Men han såg också lite tvivlande ut .. och när vi lyfte upp min skapelse från marken förstod jag också varför .. jag hade inte haft en aning om att jag borde ha satt reglar snett över för att få stadga utan hela bygget föll i bitar inför mina förvånade ögon??

Om man ska tänka positivt så fanns det i alla fall ett visst underhållningsvärde i mina ansträngningar .. Maken hade inte haft så roligt på länge och efter en längre tid så insåg jag också det roliga .. nästan.

Man ska aldrig ge sig på något man inte behärskar utan att ta reda på hur det fungerar, lärde jag mig då.

Det är ett minne som osökt kommer tillbaka när jag ser på den rödgröna budgeten som nu faller samman lika okontrollerat som min grind.

De har målat in sig i ett hörn tillsammans med den egenhändigt skapade myten om "PENSIONÄRSSKATTEN" .. det kommer att kosta MILJARDER tillsammans med alla andra löften som kommer att kosta MILJARDER och satsningar som kostar MILJARDER och som ska toppas med YTTERLIGARE 12 MILJARDER .. ovanpå de MILJARDER som redan utlovats i den lagda budgeten?

Utgiftssidan sväller okontrollerat medan intäktssidan börjar vittra sönder i kanterna .. fastighetsskatten slog orättfärdigt mot småhusägare i Stockholmsområdet så den måste tonas ner .. skattehöjningarna togs inte heller mot med jubelrop så där stoppas överraskningarna in i garderoben till EFTER valet och om de rödgröna inte är totalt förblindade av maktlystnad eller bara naivt idealistiska så ..

.. MÅSTE de bara inse vid det här laget att deras budget och ekonomiska vision är lika hållbar som min lika omsorgsfullt hopsnickrade grind!

5 kommentarer:

  1. Läs en svidande vidräkning med politikerna som sviker kvinnorna:

    www.korta.nu/jc

    Läs även denna polismans insändare:

    tinyurl.com/2v7outv

    SvaraRadera
  2. Oerhört imponerande att du ens kom på tanken att försöka snickra ihop den där grinden alldeles själv.
    Men när det gäller dig min kreativa vän borde jag ju inte bli förvånad. =)

    SvaraRadera
  3. Huvudet på spiken!

    SvaraRadera
  4. Nej, nu måste jag BESTÄMT protestera!!!!

    Så klart man ska snickra sig en grind om man känner för det, även om man inte kan! Skitsamma om den blir bränsle i kaminen. Du har ju lärt dig nåt, eller hur! Bästa anledningen som finns för att plocka fram verktygen!

    SvaraRadera
  5. Fast nu vet du ju hur det fungerar :) Det går inte att förutse allt, att göra något nytt är att ge sig in i det okända. Man ska visst göra saker som man inte vet tillräckligt mycket om, det är så man lär sig.
    Och tack för skrattet, din blogg är en njutning att läsa.

    SvaraRadera