onsdag 4 augusti 2010

Vad jag tycker om Allsång på Skansen??

Frågan ställs av Expressen och mitt svar blir .. om Allsång på Skansen tycker jag INTE.

Däremot så tror jag att jag rent fysiskt har varit närvarande vid vartenda program sedan tidernas begynnelse .. och även innan det. Åtminstone känns det så .. för Maken formligen ÄLSKAR alla program av den här typen .. allsång, frågesång, tävlingssång eller bara sång och musik i största allmänhet.

Så jag sitter där .. solidariskt .. och håller honom sällskap, medan jag läser en bok, handarbetar eller tecknar.

Men i år har jag brutit ett gammalt mönster .. jag har inte stått ut med alla lustifikationer, alla skojsiga skyltar eller utklädda människor som dykt upp i publiken .. det har stört och irriterat så till den milda grad att jag inte ens kunnat koncentrera mig på att INTE se programmet. Så jag har tagit mitt pick och pack och förlagt mina aktiviteter till en annan del av rummet.

I går började det i och för sig ganska lovande när Anders Lundin höll på att göra en praktvurpa på scenen precis när jag hällde upp kaffet .. men säg den lycka som är beständig, suck .. det misslyckades och så rullade det på med en konstlad "strandscen" och jag tog min kopp och gick.

Döm om min förvåning när Maken 10 minuter senare kastade in handduken och föreslog att vi skulle se något annat!!!!

Då har programmet verkligen tappat sin målgrupp, det måste jag nog konstatera.

Lotta på Liseberg i måndags var däremot kul, sett ur min synpunkt. Det var måttlöst spännande att se .. och höra .. hur hon tappade rösten stegvis genom programmet ända tills den helt försvann! Och det var också intressant och nästan rörande att se hur alla ställde upp och såg till att det fungerade ändå.

Sedan sjungs det mycket mer i det programmet, vilket bildar en bra och jämn ljudkuliss till det jag håller på med i soffan .. helt föredömligt!

Men VARFÖR sitter jag då här och skriver om något som intresserar mig sååå lite, kanske någon undrar??

Det är en alltigenom berättigad undring ... som kan besvaras med att här regnar det så in i baljan att det inte finns någonting alls att göra mer än trist städning, arbete eller andra nyttigheter. Det enda alternativet vore att göra som Katten ..

.. rulla ihop mig på en kudde och sova bort dagen. Med undantag för små, korta raider till kylskåpet för att samla energi till att sova lite till.

Jag tror jag gör det ....

6 kommentarer:

  1. Fruktansvärt,totalt fiasko,aldrig hört så mycke falsksång,lägg ner eller en ny ledare,Björn Skifs,inte Zelmerlöv..Lennart vid Skanssundet

    SvaraRadera
  2. Allsången på skansen har helt tappat bort det grundläggande konceptet att för en bred publik erbjuda trevlig underhållning med mycket allsång. Nu försöker man på ett konstlat sätt erbjuda lite av varje för olika målgrupper vilket i princip aldrig blir bra och därmed blir alla målgrupper missnöjda med programmet vilket bevisas genom alla undersökningar och att det blir allt färre som ser programmet..
    Producenten och programledaren bör bytas ut inför nästa säsong. Det måste till ledare som har en folklig förankring och som ser potentialen att ta tillbaka programmet till tidigare nivå.

    SvaraRadera
  3. Tycker Anders Lundin gör ett jättebra jobb, kvällstidningarna hetsar upp en trist stämning kring något där det är bättre att vara med tillsammans och ha trevligt med ett brett spektrum av inslag snarare än att kritisera och leta efter fel. Misstänker att dålig självkänsla ligger bakom. //R

    SvaraRadera
  4. Sådana här program får jag utslag,krupp och hörselgångsexem av. Så har det varit sedan Bialitt sändes på ångtvs tid.Huuuva!

    SvaraRadera
  5. Allsång på Skansen har urartat, är ett program för fjortisar!

    SvaraRadera
  6. Det ska vara Lasse Berghagen :)

    SvaraRadera