torsdag 26 augusti 2010

Vår Irländska Milly!!

Det är inte bara katter som dumpas, överges eller bara kastas bort som oönskade sopor .. det är ett öde som drabbar många andra djur som tanklösa människor skaffat sig för att köpa sig kärlek som ska vara blind, villkorslös, kravlös och inte innebära några skyldigheter.

När inte det förväntade resultatet kommer så är det djurets fel och det får plikta med livet eller kastas ut i en oviss tillvaro.

I början av året, när det var kallt, mörkt och snöigt var Milly en hund som drev omkring på gatorna på Irland, utan namn, utan hem .. önskad av ingen och helt hänvisad till sina egna överlevnadsinstinkter.

I mars fångades hon in .. rensades bort och var 5 dagar från döden. 5 dagar som en eventuell ägare hade på sig att identifiera sin hund och kräva den tillbaka.

Det var ingen som letade efter Milly .. men hon hade tur ändå. Hon blev en av de få hundarna som fick en andra chans och i och med det räddades också 6 andra liv .. eftersom hon visade sig vara högdräktig när hon kom till det hundstall som var första anhalten på väg till Sverige.

I slutet på juli landade hon på svensk mark och i går hamnade hon hemma hos oss.

Det har varit många som Milly har försökt att vara till lags och få stanna hos .. alla de som gjort allt för att rädda livet på en liten hund som ingen ville ha .. inget har varit beständigt och hon har fått anpassa sig .. igen och igen. Nu gör hon allt för att visa att hon är en hund värd att älska och behålla och jag har fått fyra extra ben som jag snubblar omkring med och inte riktigt vet hur jag ska hantera.

Det är också lite jobbigt att skriva eftersom jag försöker hantera tangentbordet med 10 fingrar och en nos?? Men kan hon vänja sig med mig och mina egenheter så ska väl jag kunna hantera en liten nos mellan a och g, eller hur??

Värre är att vi inte har något språk! Men hon är en smart hund .. DUKTIG!! är något som låter trevligt och NEEEEEJ är ett obehagligt ord .. det är väl bra efter mindre än ett halv dygn?

Border Collien tror att vi fått fullständigt hjärnsläpp!! Redan vid första anblicken av den ynkliga svart/vita olyckan som kastade sig mot henne som ett stort, magert, hårlöst X stående på högkant, gav hon mig en en blick som klart sa .. ÄR DU INTE RIKTIGT KLOK???

Nu inser hon att det nya "Störande Momentet" tydligen ska vara kvar här .. av någon outgrundligt anledning???

Hittekatten tror inte sina ögon!!

Och här har vi liiite problem som innehåller orden .. NEEEEJJJ!!!! ... SITT!!! ... STANNA!! .. och DUKTIG FLICKA.

NEJ, börjar vi fatta! DUKTIG, är helt begripligt och ... SITT tränar vi för fullt på ..

.. och Hittekatten sitter missnöjd ute på staketet och väntar på resultatet.

8 kommentarer:

  1. På din beskrivning låter det som en hund att älska. Grattis!

    Kusinen från landet

    SvaraRadera
  2. Vilken tur Milly hade som fick komma till dig!
    Det låter som början på en underbar vänskap.
    Grattis till den nya familjemedlemmen! =)))

    SvaraRadera
  3. Så det var en ny vovve i alla fall. Tycker jag borde få ett hedersomnämnande eftersom jag gissade rätt. I.o.f.s. inte så svårt att lista ut, men ändå...

    Grattis till ny vovven. Hon är jättesöt.

    :-)

    V

    SvaraRadera
  4. Härmed utdelas ett hedersomnämnande i Första och Största Ordningen till ... trumpetfanfarer och jubelrop!!!!!! ... Anonyme V!!!!

    SvaraRadera
  5. Tack.

    Nu rodnar jag lite.

    V

    SvaraRadera
  6. Men nu blev jag varm i hjärtat i dag åxå...ha det bra...hela flocken.

    Mig & Boris

    SvaraRadera
  7. Såg på nåt engelskt TV-program att bordercollies tydligen kräver väldigt mycket aktivitet vilket stadsmänniskor inte fattar. När man då stänger in dem i en lägenhet utan någon form av motion eller intelligenta utmaningar blir de helt knäppa.
    Vet inte om det är helt sant, men du verkar ju ha tid och plats att ha just en sån hund.

    Lite nyfiken, har du märkt av att hon skulle vara lite mer "krävande" på den punkten än andra hundraser?

    SvaraRadera
  8. Peter .. jajamensan!! Du har fattat det hela alldeles rätt!! Det här är min 7:e Border Collie så jag vet vad som krävs men det är INTE en hundras som finner sig i en stillasittande tillvaro.

    Livet ska LEVAS, UPPTÄCKAS, UTFORSKAS, UTMANAS .. dygnet runt .. i en BC-värld!! Det är inte så noga HUR .. huvudsaken är att man ALLTID är på hugget, engagerad, entusiastisk och känslomässigt involverad!!!

    Maken säger att Border Collie är en ras som passar mig perfekt .. vad han nu menar med det?? ;-)

    SvaraRadera