tisdag 31 augusti 2010

Jag ÖNSKAR att vi kunde leva i den bästa av världar ..

.. där ingen for illa, alla hade det bra och vi gemensamt värnade om det djur- och naturliv vi är så beroende av.

Jag gör det jag kan .. handlar ekologiskt, sparar och gnetar, försöker leva energisnålt och har en hyfsat låg konsumtion. Vi tillhör inte dem som flyger och far och den lediga tid vi har tillbringar vi helst hemma .. så vårt bidrag till luftföroreningarna är inte bland de högsta.

Men jag tror inte att det går att TVINGA fram en ny livsstil. Vi människor är för individualistiska, giriga och för näriga för det .. men vi är också fantastiskt anpassningsbara så om vi VILLE .. gemensamt .. så skulle vi kunna uträtta underverk.

Mona Sahlin talade i Expressens valstuga i dag. Hon sa att hon vill ha en vård där behovet och inte plånboken styrde.

Det är att göra det lätt för sig. Det är så mycket vi vill ha .. som vi verkligen tycker är nödvändigt för att få en välfärd värd namnet. Men det MÅSTE finansieras på något sätt .. människor arbetar inte gratis, bygger inte sjukhus gratis, skänker inte bort eller konstruerar dyra instrument eller komplicerad utrustning gratis .. det finns alltid en räkning att betala.

I min värld är det "plånboken" som står för begränsningarna i min önskelista, det är likadant i Mona Sahlins värld, och det vet hon. Varför vill hon annars undanta toppen av Sveriges näringsliv från planerna på "skatt på förmögna"?

För att täcka behoven inom välfärden så måste vi ha en "plånbok" som passar och med ett gränslöst EU-medlemskap så VET Mona Sahlin att det gäller att värna om lönsamheten för dem som ser till att det flyter in skattemedel till statskassan.

Och när Mona Sahlin säger .. "VI som har hög lön bör betala mer skatt" .. så tänker hon inte på att hennes höga lön OCH hennes skatt bara består av skatt som VI tidigare betalat in. Även om hon betalade 100% skatt så tillför hon inte statskassan ett öre .. hon minskar bara på utgifterna!!

Så visst är det plånboken som styr före behoven även i Mona Sahlins värld!

3 kommentarer:

  1. SOSSE kollektiv politiken vi sett i 58år av 70 var extremt “lyckad”

    svenskarna är numera kollektivt ganska fattiga.
    Unga är kollektivt ganska outbildade.
    Företagen flyr kollektivt landet.

    Kommuner och landsting misshandlar kollektivt välfärden

    Samt skatterna skall kollektivt betalas av dom få som arbetar fortfarande, istället för att kollektivt sitta hemma och känna efter hur sjuka dom är i 10-12 år


    personligen känner jag mig mera som en Individ bland många individer och inte en medlem i ett kollektiv

    SvaraRadera
  2. Hej där! Hur går det med den nya familjemedlemmen? Hoppas att hon funnit sig riktigt tillrätta nu. Och att Hittekatten accepterat tillökningen. =)
    Kram på dig min vän!

    SvaraRadera
  3. Benadom Flydde31/8/10 17:20

    Good point där Anybody! ang. Sahlins skatt.

    SvaraRadera