fredag 6 augusti 2010

Jag förstår mig inte på Miljöpartiet ..

.. och den rödgröna alliansen??? De säger att de vill avskaffa RUT-avdraget för att det mest "gynnar de RIKA", trots att det ger arbete till en stor grupp som tidigare arbetade svart eller var arbetslösa?

Städa bort er skit själva .. är budskapet!

De bortser från att det ger starthjälp till nyetablering av en tjänstesektor som vi är ovana vid och som förmodligen kommer att bli självbärande när 40-talisternas "köttberg" av pensionärer snart kommer att vara beroende av tjänsten för att kunna bo kvar i sina hem.

De bortser också helt från de skatteintäkter i form av löneskatt, arbetsgivaravgifter och moms som gör subventionen betydligt mindre än vad de anger i sina attacker MOT RUT-avdraget. De säger att de ska behålla ROT-avdraget ... och lägger till ett finstilt budskap som ingen läser .. och tänker avskaffa det EFTER valet?

Förmodligen är skälet det samma som med RUT .. det är de som HAR pengar som kan köpa tjänster .. den som inga pengar har får göra jobbet själv eller vara utan?

Då är det väl ändå väldigt märkligt att Miljöpartiet vill sänka tjänstemomsen till hälften??

Det minskar statens intäkter med 12,4 miljarder .. och ska skapa nya jobb framför allt i restaurangbranschen?

Restaurangbranschen???

En redan nu överetablerad bransch? En halverad tjänstemoms beräknas .. teoretiskt .. kunna skapa 15000 nya jobb. Men .. var ska kundunderlaget komma ifrån??

Vilka är det som går på krogen egentligen .. eller köper tjänster i största allmänhet??

Pensionärer? Långtidssjukskrivna?? Lågavlönade i offentlig sektor??? Arbetslösa??

Eller har Miljöpartiet bara hittat ett nytt sätt att "gynna de RIKA" med skattemedel .. i stället för det andra???


12,4 MILJARDER är mycket pengar .. och om vi nu ska städa själva så borde vi väl kunna laga maten själva också, eller tänker jag fel nu Maria Wetterstrand??

9 kommentarer:

  1. Jag får det heller inte att gå ihop! De "rika" har väl alltid råd att betala för städ- och annan hjälp, medan RUT-avdraget gör det möjligt även för dem som inte är fullt så rika. Hur kan det vara fel ens i röda ögon?

    Kusinen från landet

    SvaraRadera
  2. Jag får det heller inte gå ihop. Rödgröna politiken är så vansinnigt förvirrad!

    Tittar man på bygg jämfört med restaurang så är bygg självklart en vettigare bransch att satsa på - de bygger ju saker, håller hus i trim och sätter fart på både den ena och den andra andra branschen i nästa led (fler som renoverar badrummet leder till större marknad för kakel, till exempel).

    Restauranger finns det överallt och det verkar inte gå särskilt dåligt för dem, men restaurangbesök är fortfarande inte en investering utan bara lyxkonsumtion.

    Jag förstår inte varför rödgröna vill stimulera lyxkonsumtion och samtidigt fördyra nödvändiga hushållstjänster och byggtjänster.

    SvaraRadera
  3. Jag tror jag passar från debatten - den HÄR gången - mer än att bara lite lallande påpeka att det är hur lätt som helst att gilla rotande men inte rutande. (var på väg att slänga in nåt om rytande, men det blev bara för dåligt...)

    Men lika illa jag tycker om RUT, lika korkat skulle jag tycka att det var att minska samhällets plånbok genom att subventionera restauranger! Har dom SAGT det..?

    SvaraRadera
  4. Katedervarg .. jajamensan .. visst har de sagt det!

    En annan bransch som anses vara i stort behov av stöd är den lika överetablerade massan av frisörer???

    Läs själv i länken under "halverad tjänstemoms" .. och betänk att man behöver inte dra nytta av det hela för att få vara med och betala .. som du själv påpekade i fråga om RUT-avdraget.

    Personligen betalar jag hellre för att pensionärer och medelinkomsttagare ska kunna få billig städhjälp än för att fler ska få det billigare hos frissan eller på krogen.

    SvaraRadera
  5. Så fiffigt att subventionera restaurangbranschen så kraftigt - jag tror att det är för att få en snygg infasning till och för att i framtidens fattiga skall kunna gå ditt med socialens matlappar och få dagens måltid. En förfining av gamla tiders soppkök som Frälsis hade för de fattiga. Det blir inte så stigmatiserande att vara fattig om man får gå på fiina restaurangen och käka (även om det är på rekvisition). Oj nu var jaG IRONISK IGEN.

    SvaraRadera
  6. mmhhh! Jag med! Om det nu är dom två alternativen, utan tvekan!

    Läste att centern är ute med nya rut-idéer dom också... Löfteskarusellen är igång.

    SvaraRadera
  7. Ja RUT & ROT kan vara invecklat och svårt att förstå. Mer logiskt och enklare är det ju att få ihop och förstå en politik som driver folk till självmord! Eller?

    SvaraRadera
  8. I det här fallet håller jag med dig! Skrev ju tidigare och diskuterade skillnaden och nyttan av ROT respektive RUT i tidigare nedan inlägg:

    http://lottaonline.blogspot.com/2010_07_01_archive.html

    Kan även kommentera HumlanLabRat. Trots att jag faktiskt inte röstat på just Alliansen, så avskyr jag politiskpropaganda.
    Påståenden utan vetenskapliggrund, med syfte att påverka andra. Den av typen, att t ex en viss politik triggar folk till självmord, som t ex Aftonbladet blåst upp.
    Enligt min mening tar människor livet av sig av andra anledningar, än att de tvingas ompröva sin sjukskrivning. Det är ofta en psykologiskprocess, som pågår under flera år och behöver varken helt eller delvis baseras på ekonomiska aspekter. Jag har själv en släkting, som levde under Socialdemokraternas styre, som tog sitt liv. Var även det självmordet baserat på vald regering?

    Jag har nog blivit allergisk, mot politisktspel och medialryktesspridning. Likaså att en viss politisk grupp har vissa personliga egenskaper, baserat på en viss politisk- åsikt eller tillhörighet.
    Det här svart vita tänkandet, att människor är antingen goda eller onda köper jag inte. Förhoppningsvis inte så många andra heller!

    SvaraRadera
  9. Vad säger ni nu då när Alliansen kommer med samma förslag med sänkt tjänstemoms för restauranger? *Gapskrattar*

    SvaraRadera