fredag 13 augusti 2010

Ytterligare en sosse utan parti.

Med anledning av att tidningen utpekade honom som en av de "kändisar" som skulle få äran att "hylla" socialdemokraterna i TV, skriver Jonas Gardell ett inlägg på Expressens Kultursida.

Han skriver som alltid bra och uttrycker dessutom samma besvikelse som jag känner, när jag ser på resterna av det forna Socialdemokratiska Partiet.

För även om jag röstar på Alliansen så betyder inte det att jag köper hela paketet. Det finns en viss trygghet i att det finns en stark och trovärdig opposition också .. oavsett vilken sk "sida" som "vinner".

Jonas Gardell är inte ensam om att våndas över vad som hänt inom "hans" parti .. överallt där jag stöter på människor som tidigare varit sossar av födsel och ohejdad vana hör jag samma besvikelse över den uteblivna förnyelsen, de gamla redan förbrukade politikerna, Vänsterns oväntat starka inflytande, Miljöpartiets nästan militanta, svindyra kravlista och den röriga, obegripliga oenigheten i den rödgröna alliansen.

Det går inte ihop .. varken ekonomiskt eller ideologiskt och de socialdemokratiska väljarna trevar i fullständigt mörker.

Inte ljusnar det märkbart när jag läser att Mona Sahlin vill skapa ytterligare en post till sig själv om hon blir statsminister. Jämsides med det krävande(?) arbetet som hon tydligen ska sköta med ena handen .. så vill hon också bli "Innovationsminister" med ett eget kansli.

Förmodligen har hon blivit inspirerad av Thomas Bodström som anser att det är fullt möjligt att sköta Justitieministerposten på distans samtidigt som han arbetar som advokat och författare och sitter i diverse styrelser??

Bilden av det socialdemokratiska Sverige blir mer och mer likt Kalle Ankas Ankeborg!!

5 kommentarer:

  1. Anybody skrev:
    "Bilden av det socialdemokratiska Sverige blir mer och mer likt Kalle Ankas Ankeborg!!"

    Vänta du Anybody till Alliansen regerat ett tag till och dessutom tillsammans med SD, då kommer du få se på ett riktigt Ankeborg, fast den mindre muntra varianten! Man måste tänka längre än näsan räcker, kortsiktigt tänkande för stora problem med sig på lång sikt.

    Och att du inte är sosse är tydligt när man läser dina inlägg. Tror du jag är sosse?

    SvaraRadera
  2. LabRat jag tror inte att du läst Kalle Anka och det du pratar om långsiktighet som skall visa vad Alliansen går för förstår jag inte alls om man tittar på socialdemokraternas låååånga regeringstid och vilken nedgång det blivit för dem. Var har du fått ifrån att Alliansen tänker regera tillsammans med SD? Det har alla partier tagit avstånd från. Dock kan INGET parti neka SD att vara med i riksdagen om de väljs in där. Det är svenska folket som väljer sina politiska företrädare men det är inte samma sak som att regera tillsammans som du skriver. Det är demokratiska val i Sverige men det är upp till partierna om de väljer att att samregera vilket Alliansen sagt nej till.För övrigt tycker jag att ingen skall behöva utsättas för att bli något personliga hatobjekt på grund av var och ens politiska hemvist eller bloggande.

    SvaraRadera
  3. granntanten:
    Vem har blivit hatobjekt här menar du? Så om man inte tycker som du och Anybody så är ni utsatta för terror eller vad? (Liknar ju lite Alliansens och Radetzskis syn där strejkrätten är att ses som terrorism!)

    Jag har i alla fall inte utsett någon till att vara hatobjekt, är verkligen inte den typen. Däremot om ni vill hata mig för att jag säger obekväma sanningar, så varsågod!

    Blir SD vågmästare kommer Alliansen ta dem under sina vingar, ska vi slå vad? Om du behagar läsa min blogg finns mängder med länkar och förklaringar till hur jag tänker, ingenting som jag kan redogöra utförligt i ett inlägg här!

    Långsiktighet ja, det är det som gäller, men föga representeras av Alliansen. Det finns andra länder som för en liknande politik som dem och där kan man se vilka resultat det ger, man kan också ta reda på vilka bakomliggande teorier som finns bakom deras politik och vad dessa teorier strävar efter. Även sådant går jag in på i mina inlägg på bloggen.

    Har jag läst Kalle Anka? Ja för längesen. Skulle Kalle Anka vara viktig läsning? Själv ägnar jag hellre tid åt lite tyngre litteratur med färre bilder!

    Det är ju tråkigt att ni visar tendenser till lättstötthet! Mitt inlägg ovan är föga något exempel på hat mot varesig dig eller Anybody! *suck* Är det kanske så att det jag skrev var så känsligt att ni nu känner er tvingade att få mig att framstå som något annat än vad jag är? Tror ni på allvar att jag bryr mig? Alla kan läsa själva och ha en åsikt, de behöver inte hjälp av er för att tolka text!

    SvaraRadera
  4. Håhåjajaja ... LabRat och Granny ...Dra INTE in mig i några hatobjektsdiskussioner, tack!!

    Jag sitter nöjd och känner mig varken stött, känslig, påhoppad eller förföljd .. så får alla andra så hjärtans gärna tycka vad de vill. :-)

    SvaraRadera
  5. Nej Any, drar inte in dig i sådan debatt men tyckte bara att inlägget var så intensivt tryck mot alla Alliansanslutna och att man i stridens hetta glömmer bort att vi alla är unika individer oavsett politisk hemvist. LabRats sida har jag varit på flera gänger och ärligt talat förstår jag inte länkningarna alla gånger fast jag försökt.

    SvaraRadera