torsdag 5 augusti 2010

Maskrosfjunen flyger för vinden ..

.. sommaren går mot höst och det börjar dra ihop sig till val.

I Maria Wetterstrands egen hemkommun Botkyrka hoppar 26 personer av från Miljöpartiet och bildar eget .. "Gröna för Alliansen" .. och enligt avhopparna är missnöjet lika stort i de övriga lokalavdelningarna i partiet.

Jag har all förståelse för deras handlande .. för även om jag inte är miljöpartist .. eller någon annan -ist eller -at .. så var det partiet öppet och intressant för mig fram till den dagen då den rödgröna alliansen bildades.

Nu känner jag inte igen Miljöpartiet .. och ska jag vara ärlig så känner jag inte igen Socialdemokraterna heller. Däremot så känner jag igen Vänsterpartiet och kan inte för mitt liv begripa hur ett så litet parti har kunnat styra de andra två så kraftigt till vänster??

På mitt köksbord ligger sedan en tid tillbaka ett anteckningsblock där jag antecknar alla konstigheter, motsägelsefulla påståenden och ohållbara vallöften .. jag är uppe i tre hela sidor.

"Katedervarg" skrev ett läsvärt inlägg om genusfeminism för några dagar sedan och trots att han brinner för vänsteralternativet i höstens val, så hoppas jag han förlåter om jag lånar en mening ur hans kommentarssvar för att beskriva vad jag känner när jag läser mina anteckningar. Parentesen med utelämnade ord handlar om skillnaden mellan genusforskning och annan forskning som antas vara opartisk.

"Till skillnad från .. (.......) .. så sitter de verkligen och sållar bland teorier och fakta för att hitta det som passar i sina modeller" ...

.. så ser jag på vänsteralternativet i årets val, det är så teoretiskt, orealistiskt och overkligt att det nästan inte finns på riktigt!!

Och tro mig eller ej .. jag saknar verkligen en stark och trovärdig opposition och en trovärdig vänsterpolitik.

Det som förut var partier som stred för en ideologi med verklighetsanknytning, ekonomisk förankring och ett ärligt engagemang .. är numera en grupp människor som bländats och förblindats av möjligheten att få bli ..

.. SVERIGES FÖRSTA KVINNLIGA STATSMINISTER .. de FÖRSTA MILJÖPARTISTISKA MINISTRARNA och den som förde in vänsterpolitiken i REGERINGEN och fick en MINISTERPOST.

Jag förstår att det känns stort!!

Att det är lockande att få hamna i historieböckerna!!

Men jag vill banne mig inte betala priset i form av ofrihet, beroende och sämre ekonomi .. och det vill tydligen inte heller miljöpartisterna i Botkyrka.

9 kommentarer:

  1. Tro mig!

    Detta är början på raset för MP i valrörelsen.

    Upp som en sol.

    Ned som en pannkaka.

    Det var samma med MP vid säldöden. Men då kom raset först efter valet.

    Nu kommer det före.

    Visionären

    SvaraRadera
  2. Bara änu en av Alliansens alla propaganda-aktioner!

    SvaraRadera
  3. Här dök snabbt upp en till förnekare. Heter du Anders kanske, labrat?

    V

    SvaraRadera
  4. Till Anonym 06.57:
    Förnekare? Förnekare till vad? Har du ens läst hela artikeln? Ardavast Reshdouni har kläckt främlingsfientliga uttalanden, vilket inte accepteras inom Mp. Att påstå att Mp skulle vilja samarbeta med Alliansen är rent löjeväckande eftersom Alliansens miljöpolitik är den sämsta, om den ens existerar! Tror man på sån propaganda är man ordentligt ingrodd och lättlurad! Märk väl att Ardavast Reshdouni faktiskt är värvad av M och går M:s ärenden när han uttalar sig i tidningen!
    Nej jag heter inte Anders, gör du? Vad jag vet brukar inte kvinnor bli döpta till namnet Anders!

    SvaraRadera
  5. Stämmer det som står i aftonbladet så är Miljöpartiet tacksamma för avhoppen!

    ""Niklas Gladh, gruppledare för Miljöpartiet i Botkyrka, tillbakavisar kritiken från Ardavast Reshdouni och menar att det ligger andra skäl bakom avhoppet.
    – När vi fattade beslut om vår kommunlista här i Botkyrka fick inte Ardavast förnyat förtroende att stå på listan inför höstens val, säger han.
    Skälet till det är enligt Niklas Gladh att Ardavast Reshdouni uttryckt islamfientliga åsikter på ett sätt som upprört många medlemmar.
    – Han har bland annat sagt att vi svenskar är alldeles för blåögda och inte ser den islamifiering som sker i Sverige. Det är något som många blivit upprörda över. "

    SvaraRadera
  6. Du är himla mycket förlåten! För visst kan man väl säga samma sak om politikerna, och det åt alla håll.

    Därför har jag aldrig blandat mig i politiken, mer än som lite gnäll och debatt vid cafébord, pubbord och köksbord. Jag passar egentligen inte in nånstans. Ofta har jag hårdare diskussioner med vänsterfolk än högerfolk... Knasar på högersidan får man ju ta, men när sjukan säger sig stå på MIN sida är det inte lika lattjo...

    Men du fick en del intressanta svar, faktiskt. Visst verkar det finnas mer under ytan här än vad media försöker få fram..? Till med på SR:s hemsida förenklas det.

    SvaraRadera
  7. Ta en titt paa Aktiv Demokrati allihop! ;-)

    SvaraRadera
  8. Hej! Den killen som "hoppar" av är likt den moderaten i riksdagen som "hoppade av" den moderata gruppen i riksdagen = samma skäl är att personerna ifråga inte får förnyat förtroende högt på listan och istället går ut och skapar lite populistisk propaganda. Saken är enkel - Alliansen består av en hård konservatismkärna som gör allt för att vinna makten. De senaste fyra åren har varken jobben synts till eller ambitionen för miljö och klimat. De försöker hela tiden "gå i opposition" - bra - då ser det svenska folket vad de vill ha //bara makt. Miljöpartiet de Gröna går däremot till val på att Modernisera Sverige och jag kan lova dig att det sker på ett bättre sätt i det rödgröna lägret med v och S än Alliansen som så sent som 17 juni sa ja till ny kärnkraft - helt oacceptabelt för människor som vill modernisera, men Alliansen vill ju skapa en konservartistisk borgen. Läs mer om MP på hemsidan och det rödgröna så får du info om allt som har blivit så himla fel och riskerar att bli ännu värre med 4 år till av konservartistiskt styre.

    SvaraRadera
  9. ALLT är Ardavast fel och vad som är fel på de andra 25 är det ingen som redovisar .. men det är nog Ardavast fel det också?? Men alla verkar tycka att det är skönt att vara av med dem???

    Det verkar vara hårt att vara Miljöpartist!!

    SvaraRadera