onsdag 4 augusti 2010

Jag förstår mig inte på ..

.. det där med Burka och Niqab? Jag kan inte relatera till det eftersom jag inte känner någon eller har träffat någon som har det. Visst möter jag ibland "dolda" kvinnor i affären .. men det är ju inte direkt en klädsel som uppmuntrar till kontakt.

Däremot så är jag flyktigt bekant med en ung kvinna som bär Hijab, vilket jag tycker är både vackert och klädsamt .. men det gör ju inte att jag förstår VARFÖR det är nödvändigt att bära den.

Men om jag bara går till mig själv så vet jag en sak. Om någon av min dotters dagisfröknar hade haft Burka eller Niqab så hade jag inte tyckt om det. Det skrevs mycket om det för en tid sedan och vad jag förstod så hade kvinnan i fråga inte sitt ansikte dolt i arbetet med barnen och de andra fröknarna utan bara när det uppenbarade sig en MAN.

DET skulle jag ha tyckt varit förfärligt, om min dotter fått se sin dagisfröken springa och "maskera" sig i ett tält bara för att pappa kom och hämtade. Inte så mycket för dagisfrökens klädsel som för de mans/pappa-fientliga signaler som beteendet signalerar. För om pappa som bör vara barnets tryggaste mansbild blir bemött som ett hot av den som han anförtrott sitt barn åt .. då känns det alldeles för motsägelsefullt för att det ska kännas bra.

Samma känsla får jag för lärare som vill undervisa i Burka och Niqab .. vi som är så noga med jämlikhet och jämställdhet när det gäller kvinnor, vill vi verkligen att våra barn ska undervisas av någon som särskiljer män och döljer sitt ansikte för dem .. hur kompetenta och pedagogiska de än är som lärare??

För mig handlar det här inte om förbud, islam, kvinnofientlig klädsel eller rasism eller kalla det vad ni vill ... jag vill bara att mitt barn ska växa upp i den fasta övertygelsen att det duger lika bra med mamma eller pappa, kvinna eller man .. både hemma, på dagis och skolan.

Men om jag rannsakar mig själv så måste jag också erkänna att jag inte skulle känna mig trygg med en läkare, tandläkare eller myndighetsperson som behandlade mig eller talade till mig dold bakom en heltäckande Burka eller Niqab .. men en arbetskamrat, försäljare eller en chef .. det tror jag inte skulle vara några problem ..

.. är jag rasistisk då, trångsynt eller ett offer för gamla nedärvda värderingar??

16 kommentarer:

  1. Jag har en svensk vän, som konverterat till Islam. Hon är född i Norrland och bor i Stockholm. En vanlig, trevlig och sympatisk tjej. Islam är ingen religion, som jag själv sympatiserar med.

    Dock anser jag att vi har religionsfrihet. Och så länge ingen kränker eller på annat sätt inkränktar i min eller andras tillvaro, får folk göra vad de vill, tycka och känna som de önskar.

    Jag har diskuterat hennes val att bära Hijab och sedan lämnat det till hennes liv. Hon har full frihet att bära detsamma på sin arbetsplats och ingen bryr sig.

    SvaraRadera
  2. Jag har svårt att tro att någon på fullt allvar kan störas av att någon bär Hijab???

    Men det är ju ganska stor skillnad på Burka eller Niqab där man inte kan se vem som döljs bakom det svarta tyget .. men det känns nästa fel att säga av någon anledning?

    SvaraRadera
  3. Jag håller med om att det är svårt att acceptera att människor döljer sig bakom Burka/Niqab. Jag skulle inte heller vilja att mina barns och barnbarns lärare bar den klädnaden. Man vill ju kunna se ansiktet på personer man har att göra med. Hijab är en helt annan sak för då är det ju bara håret som är dolt. Man ser ju fortfarande ögonen och munnen.

    Jag tycker inte att man ska känna att det är fel att uttrycka sina åsikter i de här frågorna. Vi har väl rätt att ha en åsikt om hur vårt samhälle ska se ut.

    SvaraRadera
  4. Många fördomar eller ibland okunskap är ju även sprungna ur en rädsla.
    Förstår dock vad du menar! Om det går för långt åt ett håll. Tidigare kunde folk ju nästan bli kallade för rasister om de hissade en svensk flagga. Jag kan även hålla med om, att förtroende för någon ges bäst genom att kunna se personens mimik.
    Å andra sidan kan ju en människa med Burka/Niqab nästan ge samma förtroende, som när vi sitter bakom våra skärmar och försöker övertyga varandra inom olika områden, utan att egentligen se varandra:-D

    SvaraRadera
  5. Det handlar om respekt o tolerans. Jag skulle kanske inte heller känna mig trygg med en läkare som bär burka. Men det är ju hennes val. Då skulle jag byta läkare o välja en annan. Vi lever ju i ett fritt land. Eller är det bara USA som numera är ett fritt land? Europa har fått för sig att "tvinga" folk till att agera enligt deras normer. Precis som man gör i länder som Iran. Det är farligt!

    SvaraRadera
  6. Vad som är intressant är att i Turkiet så är slöjan ansedd att vara en privatsak. Det är förbjudet att bära i offentliga sammanhang tex om man är lärare.

    Är de mindre toleranta i ett av isalmens hemländer än vad vi är, eller har vi svårt på att skilja äpplen från päron? Så vitt jag vet så är staten och kyrkan redan separerade i Sverige.

    SvaraRadera
  7. Du,,,Får jag sticka in med en grej som inte har ett dugg med ditt blogginlägg att göra?
    Jag har fullständigt snöat in på din goa katt som du hade tidigare som ditt "märke" eller vad jag ska kalla den.
    Vi surrade lite om att ha den som tatuering och det är precis det jag vill!!
    Mitt bi har gjort sitt och i morgon får jag hem en svart katt. Jag skulle så hemskt gärna vilja ha din lilla svarta klättrande katt som en tatuering men du måste ju säga att det är ok.
    Vad tycker du om det?

    SvaraRadera
  8. Jag vill se den som tar hand om mitt barn och likaså läkare,tandläkare vill jag kunna se. Hur många skulle vilja åka till en okänd adress med taxi om föraren bär burka? Jag vill inte och jag skulle välja bort de situationer där jag behandlas av någon som är "maskerad" det är min valfrihet men säkert är det någon som skriker att jag diskriminerar då (när jag utesluter dessa människor)jag inte vill bli behandlad av dem. Jag väljer bort dem för inte för att de är niqab eller burkabärare utan för de signaler de ger eller inte ger.Jag får svårt att se personen inuti burkan. Sedan undrar jag hur dessa kvinnor legitimerar sig? Har de burka på körkortet eller på ID-kortet. Kpommer vi att ha idrum på banker och andra instutitioner där kunden och en bankman förlåt bankkvinna går in och jämför burkabäraren mot idhandlingarna. Jag gör mig inte dum utan detta är en ärlig undran

    SvaraRadera
  9. Du gör dig inte dum "Granntanten" utan din fundering är helt relevant enligt mitt sätt att se det.
    Det är inte konstigt att inte vilja bli behandlad av en läkare, distriktssköterska, bankman eller vad du nu önskar som bär en heltäckande slöja.
    Det handlar inte om rasism, det handlar om vanlig känsla för andra människor.

    SvaraRadera
  10. Jag håller med Anonym ovan, som säger att det är ett fritt land. Och önskar vi inte åka taxi eller utföra bankärenden, med någon som bär Burka, som Granny med flera känner sig rädd inför, låt det vara fritt för er och individen att välja annan säljare av den tjänsten i sådant fall.

    Eller för all del vill människor inte utsätta sina barn för den hemska "tortyren", välj ett annat dagis eller anlita en dagmamma, för moderaterna är väl för fri företagsamhet?

    Det är mycket ovanligt att islamister bär Burka/Niqab och jag tror inte det kommer bli mindre vanligt, för att vi plötsligt ska bli ett förbudsland.

    Eller handlar det hela bara om att ni köper alliansens alla åsikter, som de själva tvingats ta för sina, för att hålla sig väl inom EU?

    Jag undrar bara av ren nyfikenhet.

    SvaraRadera
  11. Jag är INTE för förbud i någon form .. det löser sällan någonting utan skapar för det mesta nya problem.

    MEN .. vi måste ju tala om det som vi ser som oförklarligt och kanske också lite skrämmande .. annars lär vi oss ingenting och det skrämmande fortsätter att oroa i stället för att avdramatiseras.

    I vuxenlivet kan jag välja bort det jag inte vill ha .. när det gäller mitt barn måste jag välja i hennes ställe och då vill jag inte att hon ska få den uppfattningen att män är något skrämmande som kvinnor måste dölja sitt ansikte för, vilket Burka och Niqab signalerar sett ur vårt perspektiv. Det ser jag inte som "tortyr" utan som värderingar som hon ska växa upp med.

    Däremot ser jag Chador och Hijab som vilken annan klädsel som helst.

    Är det ett svar som du kan acceptera, Lotta??

    Jag vill också klargöra att mina åsikter, tankar och undringar helt är mina egna och att jag INTE varken är ansluten till någon form av "gruppering", för någon annans talan eller styrd av något parti eller allians!!!

    SvaraRadera
  12. Jag tycker gränsen går vid barnen. Barn ska inte behöva växa upp bland vuxna som döljer sina ansikten. Det skapar en konstig idé om att det i vuxenvärlden finns människor som vill/måste maskera sig för andra.

    V

    SvaraRadera
  13. Jag riktade mig inte endast till dig Any! Utan såg det istället mer som en öppen diskussion!? Jag kan ha misstolkat, då jag trodde blogg inlägg tilläts leda till en öppen debatt.

    Jag har många likartade politiska åsikter som dig. Dock ser jag det inte som fel om även annat kan yttras eller vinklas ur något annat perspektiv.

    Det var inte heller menat som personlig kritik mot dig eller någon annan, så jag förstår inte riktigt din ilska.

    Jag ser det bara som, mer utvecklande och lärorikt, om även oliktänkande åsikter kan och får dryftas.

    SvaraRadera
  14. Jag är inte "arg" .. eller känner mig personligt påhoppad?? Mitt svar var lika allmänt hållet som din kommentar .. bortsett från att du var den enda som ställde en öppen fråga.

    Men du lät onekligen lite anklagande och fördömande när du skrev om "tortyr" och "köpta alliansåsikter". Men om du tycker jag verkar för högljudd eller rabiat i mina kommentarssvar så ska jag ha det i åtanke till nästa gång .. för jag vill också ha en öppen diskussion och en öppen debatt.

    Men språket har olika valörer beroende på vem som använder det .. det du tolkar som upprördhet är mitt naturliga sätt att vara .. ;-)

    SvaraRadera
  15. Ann-Cathrin .. oj, inte kunde jag ana att min lilla katt skulle inspirera så många till en tatuering!

    Men nu är det så att jag gjort den i samma syfte själv och det skulle kännas jättemärkligt om ett större antal personer gjorde den FÖRE mig? Så kan du vänta så ska jag lägga ut den .. spegelvänd .. för allmännt bruk så fort jag hittat en bra tatuerare till mig själv.

    SvaraRadera
  16. Jag väntar så gärna så :-)
    Tack

    SvaraRadera