torsdag 5 augusti 2010

"VARFÖR ..

.. är språkets viktigaste ord" .. skrev jag i ett inlägg i går och jag får väl skylla mig själv eftersom jag bland annat tog upp en artikel av Nalim Pekul om de ökade våldtäktssiffrorna som ett av flera exempel. För kommentarerna kom till största delen att handla om en anklagelse mot en hel befolkningsgrupp som ansågs vara ansvarig .. och det är inte ett godtagbart svar på frågan VARFÖR??

För om vi påstår det .. då är vi också skyldiga att ställa oss frågan, hur VET vi det?? Finns det tillförlitliga FAKTA för det påståendet?? VARFÖR är så?? Har VI någon del i det?? Vad har VI gjort för fel och vad ska VI .. samhället .. göra för att få en förändring?

För som Katedervarg så riktigt påpekar i sina kommentarer .. statistik kan vinklas, bygger ofta på otillförlitliga underlag och tyvärr också ofta på kraftigt vinklade frågeställningar. Sett ur offrets synvikel så är nog inte frågan om gärningsmannens födelseplats, bostadsort, ålder eller andra särskiljande egenskaper den viktigaste .. utan svaret på frågan VARFÖR??

I mina ögon är våldtäkt ett hatbrott, där orsaken finns inom förövaren .. oavsett hur han ser ut .. frustration, ilska, vrede eller en känsla av underlägsenhet/tillkortakommande eller avvisande.

Jag tror inte att det går att lösa ett problem med en anklagelse .. särskilt inte om den baserar sig på något man TROR .. men genom att ställa frågan VARFÖR så kanske det genom insikt går att komma fram till åtgärder som på sikt skapar en lösning?

Men meningen med inlägget som spårade ur var att vi kanske lite oftare skulle ställa oss frågan VARFÖR ..

.. INNAN vi godkänner ett påstående eller en "nyhet" som en sanning ..

.. INNAN vi gör val som kan vara livsavgörande. INNAN vi tar ett sms-lån, lånar till en resa vi inte har råd med, flyttar ihop med någon som inte riktigt är den vi längtade efter eller försöker lappa ihop ett dödsdömt förhållande med ytterligare ett barn.

VARFÖR .. är alltid en fråga som är bäst att ställa INNAN vi företar oss något vi är osäkra på och VARFÖR är en fråga som fullständigt kan äta sönder oss om vi ställer oss den när det redan är för sent.

VARFÖR .. är något vi ständigt måste fråga i kontakten med myndigheter .. för konsekvenserna kan bli förödande om vi undertecknar eller godkänner något som någon annan anser vara bäst för oss .. utan att helt förstå konsekvenserna.

VARFÖR .. är också en viktig fråga så här i valtider. Finns det någon fråga som är SÅ viktig att du är villig att rösta på ett parti som representerar bara den och i så fall ...

.. VARFÖR???

2 kommentarer:

  1. Jag vet inte om jag SADE så, men det var precis det jag MENADE! :)

    Tack för att du förstår mig!

    Och du har så rätt, så rätt... Tycker jag.

    SvaraRadera
  2. I ditt förra inlägg var det ingen befolkningsgrupp som pekades ut däremot presenteras offentlig statistik från såväl Sverige som Norge.

    Men eftersom statistiken kan vara fel så ska vi bortse från gängse faktaunderlag och ställa oss frågan varför?

    Jag förstår inte vad du menar med detta i sammanhanget: "Sett ur offrets synvikel så är nog inte frågan om gärningsmannens födelseplats, bostadsort, ålder eller andra särskiljande egenskaper den viktigaste .. utan svaret på frågan VARFÖR??

    I mina ögon är våldtäkt ett hatbrott, där orsaken finns inom förövaren .. oavsett hur han ser ut .. frustration, ilska, vrede eller en känsla av underlägsenhet/tillkortakommande eller avvisande."

    Om det nu skulle va så att det är ngn form av habrott och det visar sig att hat finns i större utsträckning låt oss oss säga till vänster än till höger. Är det då inte vår skyldig att rikta insatser, vilka de än månne vara i den riktningen?

    Det om ngt är vi skyldiga framtida brottsoffer

    SvaraRadera