söndag 29 augusti 2010

Jag mår illa!!

Vi lever i en värld där vi översköljs av reklam och reklamkampanjer. En del påverkar fast vi inte vill det, en del står vi likgiltiga och frågande inför och en del skapar till och med avsmak inför det som vi skulle bli entusiastiska över.

Just nu har Toyota en reklamkampanj i tv. Två män arbetar simultant och flyter genom dagens göromål i en elegant och välkoreograferad dans, ackompanjerade av en lätt igenkännbar musikslinga.

Jag älskar den reklamen!!

Den är genialisk, tycker i alla fall jag .. och så fort jag hör musikslingan tänker jag TOYOTA och rusar fram till tv-rutan för att, om möjligt, hinna se när de brer en smörgås, dricker kaffe och läser tidningen .. med fyra armar!!

Jag blir glad av den.

En annan annonskampanj är LO:s uppochnervända kampanj. Den ska tydligen ersättas av en rätvänd variant med LO:s egna guldägg, med texten MEGARÄTT och DUNDERBRA .. eller något liknande?

Den reklamen skjuter budbäraren rejält i foten, åtminstone när det gäller mig. Jag SKÄMS!! Vänder bort blicken och tänker negativa tankar .. den lockar definitivt inte fram någon leende utan är enbart pinsam och få LO att framså som ett förbund som gör skillnad på bra och dåliga medlemmar men utnyttjar deras medlemsavgifter till egna syften.

Och just nu tycker jag att den är representativ för hela valrörelsen .. det börjar kännas pinsamt med alla lögnaktiga påhopp och påståenden och alla löften som sammanlagt skulle fullständigt krossa Sveriges ekonomi och få oss att landa under Greklands nuvarande nivå.

Jag mår illa .. och särskilt illa mår jag när en oenighet förkläs till en enighet som nästan alla vet inte räcker längre än till den 20:e september.

7 kommentarer:

  1. Tjusigt är också när Tomas Bodström en timma efter Sahlins utfrågning berömmer henne på Facebook för att hon skött sig strålande - han har inte sett inslagen men "förlitar sig" på andra "seriösa" bedömmare som han läst (som tydligen publicerade sig medan utfrågningen skedde?)Han vet likaså att hon alltid sköter sig och är påläst!!!! Man blir spyfärdig samtidigt som man undrar vilka dessa publicister är.
    Har du sett att filmen producerad av SSU och LO har slutat att rulla? Den med killen som fått arbete som gigolo på äldreboendet och får nya tänder som bonus. Den är bara borta och den var säkert inte gratis att spela in.

    SvaraRadera
  2. Stackars alla människor som blir blåsta av vänstern så det stänker om det...

    SvaraRadera
  3. Stackars alla människor som blir blåsta av högern så det stänker om det...

    SvaraRadera
  4. Eller vad tycks om den vidriga reklamfilmen med pizzabagaren som nyser storsnoret ut på en pizza och tänker " äh, va fan" och serverar den ändå. Budskapet sägs vara att en av fyra ungdomar har dåliga odds och blir utan jobb.
    Budskapet enligt mig är att pizzabagare, läs svartskallar, är äckliga och går inte att lita på och ungdomar är dumma i huvudet som inte ser skillnad på snor och ost.

    Eller den filmen där vi bla får se en ung tjej som inte får operera. Dvs är du ung utbildad läkare får du inget jobb i allianses Sverige. Hur trovärdig är den reklamen?

    Tror de att vi svenskar är IDIOTER??

    SvaraRadera
  5. Du kanske skulle prova att tänka själv och inte bara förlita dig på uttalanden som du har hört politiker göra på den sida som du uppenbart håller på.
    Ett exempel på när kritiskt tänkande är nödvändigt är då alliansen hävdar att jobbskatteavdraget ger mer jobb.
    Var finns logiken i detta? Ges jobbskatteavdraget till arbetsgivaren? Nej så är det ju inte. På vilket sätt skulle jobbskatteavdrag skapa arbeten?!
    Det är två saker som inte har med varandra att göra. Det är som att säga att det kommer fler bananer i Sverige i år för jag badade igår.

    SvaraRadera
  6. Razmatazuz .. Jag tror inte att jobbskatteavdraget ger fler jobb .. och jag tror inte heller att det var avsikten heller??

    Men det gör det definitivt mer lönsamt att arbeta och om du inte är helt förblindad så måste du väl kunna erkänna att förra valet till största delen förlorades på att många ledsnat på det bidragsöverutnyttjade som vi alla VET finns .. och också själva ägnat oss åt.

    Nu säger jag INTE att svenska folket är FUSKARE . utan att vi succesivt har vant oss vid att utnyttja det sociala nätverket även utanför ramen för vad det ursprungligen var avsett för.

    SvaraRadera
  7. Jobbskatteavdrag har många ekonomer, både svenska och utländska, framhållit som ett av de mer effektiva sätt att öka arbetstillfällen. Ökade intäkter för löntagare leder till ökad konsumtion av både varor och tjänster, vilket i sin tur leder till fler i jobb. Det ökar drivkraften att gå upp i tid för de som tidigare nöjt sig med 75% för de tjänade för lite på att gå upp till 100%.
    Så visst leder jobbskatteavdraget till fler jobb, varför tror du annars regeringen är så angelägen att införa det? Och varför tror du att S köper dem?

    SvaraRadera