lördag 7 augusti 2010

Vem ska betala??

När jag var väldigt ung var jag också så naiv att jag trodde statens tillgångar var oändliga. För mig var det då inte svårare än att .. vi betalar skatt och så får vi det vi behöver!!

I dag ser jag på det på ett annat sätt.

Statens kassakista är INTE bottenlös. Innehållet påverkas i allra högsta grad av omvärlden runt omkring oss, felslagna satsningar, bolagsvinster som uteblir eller förvandlas till förluster, skatteintäkter som blir mindre än förväntat och välfärdsutgifter som skenar iväg till oförutsedda höjder.

Men vi vill i alla fall ha det vi förväntar oss när vi betalar vår skatt .. trygghet!!

Hur ska det då gå till .. om pengarna inte räcker???

Ja, sett ur min synvinkel så finns det bara två val ..

.. antingen så måste VI .. skattebetalarna .. betala MER. Högre löneskatt, högre skatt på vår konsumtion .. livsmedel, bilar, kläder, teknik osv osv .. mer och fler skatter och avgifter på transporter, våra bostäder och myndigheternas tjänster.

Kort sagt VI måste fylla igen hålen i Statens Kassakista för att få ut det vi trodde vi redan hade betalat för!!

.. eller så tar staten ansvaret och säljer ut innehav i bolag som inte ger de intäkter som var förväntade eller som sysslar med verksamheter som inte är förenliga med landets målsättning. Dessutom kan staten .. precis som i vilken familj som helst .. se över VART pengarna tar vägen? Finns det verksamheter som kostar för mycket?? Finns det hål som det läcker ur?? Är administrations- och driftskostnaderna rimliga eller har det blivit för många som, med statens godkännande, lever gott på skattebetalarnas medel.

Kort sagt .. räcker pengarna om de används på rätt sätt??

7 kommentarer:

  1. Det är faktiskt samma saker som gäller fast i olika skalor när det gäller budget i familjen eller när det är ett lands finanser. Man tar bort det som inte är nödvändigt och är mer tärande än närande. Man försöker att täppa till där det läcker och låter bli att om möjligt gräva en ny grop för att fylla igen en annan. Alla tjänster måste ses över och man skall ifrågasätta alla nytillsättanden och konsultande. Sedan vore det bra om alla som kräver att Pappa Staten och Moder Svea skall ta hand om dem och allt som rör sig i samhället kunde titta lite grann på vad man som medborgare kan och bör göra för att det skall fungera. Vi är ju en del av samhället och Sverige. Någon måste betala för att vi skall klara oss som samhälle. Ibland så skulle man också stanna upp och fråga sig om kraven man har på samhället är realistiska och står i proposion till vad jag som individ krävs på av detta samhälle oavsett om det gäller tjänster, skatter eller avgifter.Viktigt är att verkligen känna efter och sedan stå för det när det gäller vad man som person är villig att bistå med för att ALLA i samhället får det bra. Det skall inte vara en tungans bekännelse eller en partipolitisk slogan det skall vara ärligt och uppriktigt. Det är svårt för när det gäller så är oftast ropen JAG JAG JAG.

    SvaraRadera
  2. Ja de räcker lätt om de används rätt. Enkelt svar väl? ;)

    Hörrudu anybody, om man skulle vilja blogga här istället för där du vet. Är det ett coolers ställe här då? :)

    R.

    SvaraRadera
  3. Svarar R och säger ja det är mycket bättre att blogga här än där.8-)

    SvaraRadera
  4. Man kan också se till att vi blir fler som arbetar och bidrar till produktionen och därmed tillväxten i landet, människor som betalar skatt. T.ex. genom invandring, nativitetsfrämjande politik, så många som möjligt i arbete som bidrar. Då växer så småningom tillväxten i landet och mer skatter kommer in till statskassan.

    SvaraRadera
  5. Nuvarande regering har lånat stora summor för att kunna sänka skatterna för de rikaste. Samtidigt vill man nu sälja ut guldäggs-hönan Vattenfall som drar in mängder med pengar till staten varje år. Med en sådan politik kommer det snart vara tomt i kassakistan och JA det finns stora hål som läcker! Bara vanlig plus- och minusmatematik som alla lärt sig i skolan (trodde jag iaf). Frågan är ju hur politiker räknar!?

    SvaraRadera
  6. Anonom, Granny o LabRat .. för min del tror jag att vårt nuvarande system skulle må bra av att ses över. Antalet riksdagsledamöter, byrådirektörer, administratörer, utredare, landshövdingar, pensionerade arbetsföra fd politiker, pappersbärare/vändare, landstingspolitiker och kommunalpolitiker, läkare som bara använder 50% av sin tid till patienter .. ja, listan kan göras hur lång som helst på människor som knappast skulle saknas om vi effektiviserade systemet.

    Om vi dessutom kunde få fler som arbetade och en bättre tillväxt så vore det verkligen grädden på moset!! ;-)

    SvaraRadera
  7. R. .... jag ska försöka ge ett så utförligt svar som jag kan. Om vi jämför HÄR och därduvet (DDV) så är det svårare att bli sedd här.

    DDV har ju nya och kommenterade inlägg ständigt rullande i högerkanten och det gör ju att det blir fler kommentarer MEN det är SAMMA läsare och SAMMA människor som läser och kommenterar varje dag, jag tror inte att det är så många som läser DDV utanför DDV faktiskt. Risken är ju överhängande att dialogen blir så inavlad att ingen utomstående begriper vad alla skriver om?

    Under ganska lång tid har ju också huvudintresset vilat på själva bloggen .. vem, vad och hur bloggarna skriver, menar, får skriva eller menar EGENTLIGEN??? Det PÅSTÅS saker .. fabriceras "anonyma" kommentarer, PÅSTÅS att bloggar stängs av eller tillhör någon annan .. och alldeles för många köper påståendena rätt av och går i taket och skapar önskad förvirring. Det är nästan lite hemskt att se nu när jag fått distans.

    Jag ångrar inte för ett ögonblick att jag bytte bloggportal, jag borde ha gjort det tidigare.

    HÄR känns friskare, sundare och lättare att andas och de kommentarer jag får handlar .. för det mesta .. om själva inlägget och inte om hur rutten eller korkad jag är som person. Sista halvåret på DDV hade jag ont i magen av obehag när jag loggade in och övervägde starkt att sluta blogga helt.

    Det jobbiga med att börja om var att ständigt knyta inläggen till tidningarnas nyheter för att flasha upp rubrikerna för att bli sedd .. men det tog inte så lång tid. Lite nytta hade jag ju av att jag kunde använda samma nick både i rubriken och som skribent.

    Men det är väl inget som hindrar att du har två bloggar?? Det har jag .. även om det knappast är troligt att jag återvänder till DDV.

    Är det något jag glömt???

    Fråga igen .. god vän är alltid välkommen. Kram :-)

    SvaraRadera