torsdag 10 februari 2011

Förlåt en enkel fråga ..

.. men nu när jag läser att Skolinspektionen önskar bättre verktyg och mer resurser för att kontrollera kvaliteten på landets friskolor så kan jag inte låta bli att återvända till det jag tänkte när samma fråga var uppe gällande alla privata vårdinrättningar .. som också visade sig ha allvarliga brister.

Vi har ett oändligt antal politiker här i landet, både på kommunal- och riksnivå. Allesammans brinner uppenbarligen av längtan efter att få vistas "ute i verkligheten" på betald arbetstid för att uppnå nya höjder av förståelse för det "folk" de representerar. Dessutom verkar de också omåttligt intresserade av styrelseuppdrag i olika företag?

Alla privata företag inom skola, vård och omsorg drivs i bolagsformer som styrs av .. en styrelse. Och nu börjar ni väl ana hur jag tänker??

Om nu tillstånden för privata verksamheter inom dessa områden var knutna till en villkorad styrelseplats för någon av våra folkvalda .. slog man inte då två flugor i en smäll??

En kontrollerande politiker med rapportskyldighet som dessutom får glädjen av att sitta i en styrelse mitt ute i den verklighet som verkar så attraktiv för just politiker??

Eller .. har jag fel i tänket här någonstans??


SvD, SvD, DN, Expr., AB, Expr.

1 kommentar:

  1. Herr Nilsson11/2/11 21:01

    En mycket bra iakttagelse. Gratulerar till ditt skarpsinne

    SvaraRadera