torsdag 16 oktober 2014

Grindsamhället, från engelskans gated community = är ett område som är avskilt från omvärlden med någon form av tillträdeskontroll för inpasserande.

För det mesta handlar det om en statsdel eller ett bostadsområde för välbeställda, som av ett eller annat skäl känner sig i behov av större säkerhetsarrangemang än vad andra behöver. 

Det behöver inte handla om klass .. ibland räcker det med att du känner dig gammal, ensam eller utlämnad. Men en sak är säker .. det kostar att välja ett skyddat äldreboende om du vill slippa samhällets omsorger i form av 16-17-åriga trainees som motvilligt tvingas in i din bostad tillsammans med den hemtjänstpersonal som du får betala dyrt för, även om de inte hinner med hälften av vad du förväntade dig. Men ett tryggt grindboende sparar å andra sidan in på de förluster du annars gör när försäkringen slutar gälla, eftersom du själv öppnar dörren för dem som plockar med sig det som känns frestande.

Men nu är lösningen här .. Europas första Grindstad - Gated Capital? ... den undersköna staden vid vattnet .. Stockholm i vårt hjärta där vi sakta kan gå genom staden när alla in och utfartsvägar slutligen är stängda, tillproppade av övergivna fordon där förarna slutligen gett upp eller gett upp andan under försöket att ta sig ut ... eller in.

Bort med Förbifarten, Stäng Bromma, Begränsa trafiken på Arlanda av miljö- och utrymmesskäl. De som trots det försöker ta sig till Arlanda måste verkligen planera väl med tanke på storstadens omöjliga trafiksituation .. de som kommer hit kommer säkert att förvånas över hur lång tid det tar att färdas den garanterade 20 minuters resvägen till centrum.

Sett från min sida av landet så kan resan mellan Västertorp och Skanstull ta ca 1,5 timme .. och då reser jag ALDRIG under rusningstid.

Åk kommunalt, ekar landets miljöpartister .. och det skulle jag gärna göra. Om jag inte hade en tid att passa. Men jag känner ingen som känner någon större tillit när det gäller rälsbunden pendeltrafik. Pendeln brukar för det mesta slå alldeles fel i förhållande till hur du tänkt dig resan.

Men nu verkar det stunda gyllene tider. Som Grindstad kommer huvudstaden att slippa onödiga och ovälkomna besökare från vildmarken utanför tullarna. Landets absoluta elit alla kategorier kan äntligen få leva sina liv utan störande påverkan från verkligheten .. är det så det är tänkt??


Ingen kommer in .. och ingen kommer ut. Grönsaker kan med fördel odlas giftfritt på balkongerna, spriten kan brännas i badrummet och kråkor var en delikatess under krigsåren har jag hört .. sammantaget blir det förmodligen LCHF om det placeras allmänna mjölkkor i stadens parker. 

Det är inte utan att jag börjar tycka att det känns som en tilltalande idé.



DN, DN, DN, Expr.,



1 kommentar:

  1. Hade jag varit konspiratoriskt lagd så hade jag trott att detta utspel från S var ett sätt att tvinga Alliansen till samarbete, för inte kan de väl låta allt gå åt pipan bara för att…?

    SvaraRadera