fredag 20 januari 2012

Håkan Juholt kommer att ..


.. sitta kvar som partiledare för Socialdemokraterna när dagen är slut, det är mitt tips just nu, även om jag inte skulle bli besviken om jag har fel.

Gissningsvis så kommer han att finta, ducka, hota, ställa ultimatum, tysta, tala, tala, tala och utnyttja sin maktposition till den grad att han förvirrar och skrämmer sk*ten ur alla närvarande .. som då lydigt viker ner sig och uttalar ett unisont förtroende för Ledaren.

Och så valsar partiet vidare i sin förödande dödsdans.

Säga vad man vill om Mona Sahlin .. och det har jag ju gjort vid flera tillfällen .. men hon satte aldrig sig själv före partiet. Möjligen var det den inställningen som fällde henne genom att hon, mot bättre vetande, släppte in Vänsterpartiet i den rödgröna framtidsplanen?

Men det ska hon hållas räkning för .. hon tog ansvar för sina egna handlingar och uttalanden, hon tog konsekvenserna av de fallande opinionssiffrorna och hon satte partiet och medlemmarna före sig själv.

Hon respekterade sitt parti och dess historia och hade aldrig låtit det utsättas för den förnedrande offentliga maktkamp som Håkan Juholt nu utsätter det för.

Håkan Juholt ligger som en våt filt över svensk politik. Det finns så många frågor som behöver lyftas och diskuteras .. för min del skulle jag gärna vilja att kommunernas hantering av skattemedel synades mer än de gör. Myndighetsutövarnas kompetens att avgöra de för medborgarna så livsviktiga frågorna inom välfärden, är också något som ingen talar om.

Och skulle, mot all förmodan, frågan komma upp .. så drunknar den i rubrikerna om sosseledarens senaste klavertramp.

Det är inte bara sossarna som blockeras av Håkan Juholts yviga och spontana maktspelande .. det är hela den politiska diskussionen.

Så när Håkan Juholt i eftermiddag eller kväll, kallar till pressträff/konferens och talar om sitt förtroende och om framtiden och om den politik som han är världsbäst på så är det möjligen en seger för honom, men en förlust för alla oss andra.

För även om Håkan Juholt och hans tappra krigare står ensamma kvar och de kompetenta medlemmarna och väljarna ger upp .. kommer Ledaren fortfarande att tala om sitt obrutna stöd och om sin politik för fattiga, sjuka och arbetslösa. Den politik som enbart existerar i vackra ordgirlanger, men inte finns dokumenterad eller beskriven på ett trovärdigt sätt någon annanstans.

Socialdemokratin handlar inte längre om någonting annat än Håkan Juholt .. han ÄR Socialdemokraterna .. och hur låga opinionssiffrorna än blir och hur långt från målet han än kommer .. så kommer Håkan Juholt att se sig som en segrare så länge han kan sitta kvar vid rodret.

När Håkan Juholt valdes till partiledare så klev han inte in i Socialdemokraternas innersta rum .. han tog i stället med sig sossarna ut i sin egen värld och den verklighet som enbart verkar handla om hans eget obrutna förtroende för sin egen förträfflighet.

Expr., Expr., DN, DN, DN, DN, DN, SvD, SvD, AB, AB, AB, AB, AB

9 kommentarer:

  1. Håkan Juholt skulle må bra av en medicinsk utredning och då menar jag på det mentala planet.
    Din analys är f ö kristallklar. Måtte det politiska Sverige och dess medborgare slippa denne verklighetsfrånvarande person för all framtid, men som du skriver, ynkryggarna i VU lägger sig säkert platt och trumpetar ut sitt förtroende för mytomanen mm, herr Juholt.

    SvaraRadera
  2. Att få fokus på hur myndighetsutövarna utövar sin myndighetsutövning är nog en utopi eller önskedröm. Lite höjda röster efter att uppdrag granskning gjort något avslöjande. Men sen händer inget mer. Deprimerande och frustrerande.

    SvaraRadera
  3. Mycket bra analys, mina norska vänner, som vet att jag är socialdemokrat, tittar storögt på mig och frågar vad det är vi har fått som partiledare. "Det är ju bara jag, jag, jag hele tiden, ett enda stor ego!"

    SvaraRadera
  4. Det blir nog snarare så att socialdemokraterna får lämna Håkan Juholt-partiet och 1) bilda ett nytt parti eller 2) söka sig till andra partier...

    För HJ släpper inte struptaget på partiet förrän han fått sitt.

    Hur konstigt det än kan låta!/G

    SvaraRadera
  5. Håkan som körde lastbil med släp då han var tre år, och kunde slå 15 hole in one då han spelade golf för första gången i sitt liv.
    Han lär också ha uppfunnit penicilinet, Eller?
    Det finns vissa likheter med hans kollega i Nordkorea.

    SvaraRadera
  6. nja det var snarare så att han trillade ner i reaktorbassängen som 13 åring då han kontrollerade sina beräkningar på hållfastheten och efter det så fick han ett lysande skimmer över sig vilket han också kan ge andra som kommer så nära att de kan vidröra honom. Magiskt skulle man kunna säga om fenomenet.

    Vi längtar efter nya bilder på ledaren till häst!

    SvaraRadera
  7. Ja, Any, Du har helt rätt! HJ är ett tjockt täcke över hela den politiska debatten. Han har de tvärsäkra svaren redan formulerade innan han hört hela frågeställningen. Jag tänker just nu på den aktuella Europakten. HJs synsätt (besserwisserns) är direkt skadligt för Sverige. Hela sosseriet är upptaget med att reda ut Juholtproblemet och den politiska debatten stryps./G (igen)

    SvaraRadera
  8. Any,

    Jag tror du har helt rätt, som vanligt måste jag skriva.

    Nu har jag också förstått varför jag inte gillar Juholt speciellt mycket, han är för lik mina egna sämsta sidor som jag kämpar emot.

    Skillnaden mellan Juholt och mig är att jag åtminstone vet om att jag är otroligt egenkär och självupptagen samt att det kan vara oerhört bra att ha självinsikt och besitta en gnutta prestigelöshet. :-)

    /Henrico

    SvaraRadera
  9. Kanske du har rätt i att han sitter kvar när denna dag är slut. Oavsett, beskyll inte bara media! Personligen brukar jag försöka ta avstånd till ett drev när jag ser det. När Mona föll tyckte jag situationen var barock och ställde mig till fullo på hennes sida. Denna gång såg jag något annat. Jag tyckte mig skönja en politiker som inte var ärlig och som dess utom i mitt tycke verkade brista i moral. Åtminstone inte besitta den moral jag gärna ser hos en partiledare och då speciellt en som representerar ett av Sveriges största partier och därmed är statsministerkandidat. Jag blev tidigt tveksam till om vi verkligen bevittnar ett sant drev eller om det döljer sig mer bakom det som händer. Kan det vara så att svensk socialdemokrati under nästan enpartistatsliknande former sakta har ändrat sin inre kultur till något som inte i allmänhet hör hemma i en sund demokrati? Kan det vara så att partiet utvecklats till att ha blivit något maktfullkomligt? Är det så att man generellt inte längre känner igen en moraldeflation och accepterar en politiker som inte helt talar sanning?

    Juholt påstår att media idkar drev, ljuger och beskyller våra journalister för mycket av uppkomna situationen. Kan detta verkligen vara sant? Kan det istellet möjligen vara så att journalister idag nagelfar makten på ett mer sofistikerat sätt än förr? Och vad händer egentligen med svensk media? Under Palmes tid minns jag att journalisthögskolan var i stort röd. Jag minns att man infört ett sofistikerat radio och tv monopol och lyckades med konststycket att övertala sitt folk det förträffliga i detta. Vidare tog flertalet av landets media långtgående ansvar för rikets säkerhet och ofta undlät publicera material som kunde fälla en dåvarande sittande regering. En regering som t.ex. införde en politiskt tillsatt domarkår...

    Kan det vara så att media börjar känna sig någorlunda fritt först nu? Kan det vara så att de känner en oförrätt som tar sig detta uttryck? Kan det vara så att vi håller på att bli mer demokratiserade? Personligen saluterar jag ett fritt media som nagelfar makten, om och om igen.

    SvaraRadera