tisdag 24 januari 2012

Morgan Johansson är villig ..


.. att axla den tunga partiledarmanteln, säger han.

Min första reaktion är att jag imponeras av hans mod, sedan tänker jag att det var nog ganska riskfritt att göra det uttalandet .. och så läser jag någonstans att den "blytunga" distriktsledaren, Heléne Fritzon backar upp honom och då känns det väldigt konstigt?

Över huvudtaget är det en märklig situation just nu?

Att en socialdemokrat verkligen vill bli partiledare i sitt eget parti, uppmärksammas med stora rubriker?

Att ett demokratiskt parti kanske kan komma på tanken att .. för första gången i partiets historia .. kanske låta medlemmarna delta i ett demokratiskt val av partiledare med flera valmöjligheter, diskuteras som om det vore något helt enastående? Tänk att få veta vilken politik de olika kandidaterna står för .. INNAN valet!!

En fullständig sensation?

Att en socialdemokratisk partisekreterare genomför sina pressträffar utan att begå några direkta misstag, får Britta Svensson på Expressen att bli alldeles lyrisk och andra att börja se Carin Jämtin som sossarnas nästa Frälsare?

Vi begär inte mycket från Socialdemokraterna just nu .. bara att de utför de uppgifter de uppbär lön för utan att slira alltför mycket på sanningen och utan att begå direkta faktafel.

Vi begär uppenbarligen inte mycket från media heller?

Om det dök upp en rymdfarkost med svensktalande aliens så skulle de förmodligen tro att befolkningen kallades för sossar och att vi alla virrade runt i ett totalt hjälplöst och ledarlöst tillstånd .. frysande och olidligt besvärade av nagelsvamp.

Kvällspressens förstasidor domineras av sossarna, nagelsvampsborttagning, en SMHI-prognos om rysskyla, Hobert & Endres närvaro på Guldbaggegalan trots skilsmässobråk samt de hetaste klänningarna på samma gala. Bortser vi från kultursidorna, serierna och tv-tablån så är innehållet inte mycket intressantare.

"Modellmammorna" har blivit knäckta, ex-president Clinton har en "pimpad" golfbil och kronprinsessan jobbar vidare mot mammas uttryckliga önskan.

Allt är tydligen väl i landet, inga större bekymmer syns vid horisonten .. bortsett från nagelsvampen och kylan .. och invånarna sitter som limmade vid den ultimata realitysåpan som utspelas live och dygnet runt. Men jag vill ändå avsluta med ett malajsiskt ordspråk till den som tror sig leva i den bästa av världar ..


"Tro inte att det inte finns några krokodiler för att vattnet är lugnt."



DN, DN, DN, Expr., AB

2 kommentarer:

  1. Jag har tydligen blivit så "politiserad" av det hela så jag inte ens kan läsa längre. Du skrev: "svensktalande aliens", jag läste "svensktalande allians". Jag ruskade på huvudet och undrade vad du menade? Tills jag såg vad det egentligen stod.....:-)

    SvaraRadera
  2. Följer, som Du så riktigt säger, dribblingarna inom sosseriet med en stor nyfikenhet på hur det skall gå ihop i slutänden och vilka slutsatser man skall dra av hela denna cirkus.

    Sedan är nagelsvamp också en plåga som det är svårt att bli av med såvida man inte vidtar idoga åtgärder och aldrig förtröttas...

    Så låt oss säga att just nu är det jämnställda plågor... (fniss). /G

    SvaraRadera