söndag 15 januari 2012

I vanliga fall är jag inte ..


.. särskilt intresserad av lyrik och läser inte ofta dikter, men för några år sedan hittade jag en dikt som gick rakt in i mitt hjärta. Den är tagen ur Lars Ahlins ” Din livsfrukt” och eftersom jag helt tappat lusten att skriva, men ändå vill fylla utrymmet med någonting i väntan på att den ska återkomma så ger jag den .. (igen, kanske/förmodligen?) .. till er som eventuellt tittar in och undrar.


Ta livet lätt, skratta och ha det lustigt!
Det är bara dumma människor som surar och plågar sig.
Att ta livet på allvar är att misskänna sin obetydliga roll i världen.
Begriper du inte att livet är kortvarigt,
det går undan som en dans, ett huj och så är det slut.

De flesta blir snopna på ålderns dar när de märker hur fåfängt det var att de bråkade så mycket, grät och slet i håret.

Man ska leva som när man åker skridskor på glatt is – elegant,
i full balans, med glidande långa skär, snabbt, i vintersol
och med frisk vind svepande runt huvudet.


Jag har de här orden på väggen i mitt arbetsrum och ser dem varje dag. Det är nog få ord som fått så stor betydelse för mig och jag försöker leva på samma livsbejakande sätt .. även om jag tar felskär, snubblar och ramlar ibland. Jag har aldrig varit något vidare på skridskoåkning, tyvärr.



(.. och ett av felskären är uppenbarligen att jag inte uppmärksammade och informerade alla om att jag inte själv upptäckte bloggaren ”Fnordspotting” som jag hänvisade till i ett inlägg, utan fick tipset av Visionären som kommenterar i min blogg då och då. Äras den som äras bör och ”credit” till tipsaren som tog illa upp när jag ”låtsades ha gjort upptäckten själv”. Det var helt oavsiktligt och beror inte på hybris, högfärd eller självgodhet, hade du haft en blogg så hade jag givetvis länkat dit. Det är inte lätt att navigera mellan alla ställen med tunn is.)

3 kommentarer:

  1. Se där, fick jag mig ett skridskoskär.

    Rakt över nosen.

    ;-)

    Antagligen har du rätt, det var småaktigt av mig att påpeka ditt lilla felskär.

    Ska försökra bättra mig på den punkten och tar till mig din dikt. Jag vill naturligtvis lika lite som ngn annan bli snopen på ålderns dar.

    Men jag tänker inte påkläda mig fy-skäms-mössan för att du tappade lusten att skriva, om det var det du menade med det finstilta. Emellertid var du lite oklar där så jag reserverar mig för att jag kanske missförstod.

    Läste du Swedenmarks berättelser förresten? Enligt min mening ligger i dessa berättelser en stor del av svaret på gåtan om varför det gick som det gick med det en gång så stora och statsbärande socialdemokratiska partiet.

    V

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastisk dikt. Det är så det ska vara. Jag tror jag varit rätt bra på att ta vara tillfällena i livet och att leva här och nu. Det är helt klart sonen (han som inte är som alla andra) som har lärt mig det.

    Fast jag är urkass på skridskor, så visst har det blivit många felskär. Men jag ångrar ingenting utan ser det som erfarenheter som man blir klokare på. Eller rättare sagt ångrar jag om jag varit ofrivilligt elak mot någon. Men felskär som enbart drabbat mig själv, står jag för.

    Krångligt det här med att göra sig förstådd i skrift.....:-)

    SvaraRadera
  3. Visionären .. Nej, hela inlägget handlade inte om dig. ;-)

    Att skrivlusten är borta beror nog mer på att det är fullt med blötsnö på min privata skridskobana just nu.

    Och jag har bara ögnat igenom länken du gav mig, mer tid har jag inte haft. Men jag ska ta mig tid så småningom.

    Cicki .. Visst är det en fantastisk dikt! Jag blir glad av den eftersom den uttrycker livsglädje och hopp .. åtminstone upplever jag den så.

    Och felskär? Ja, övning ger färdighet säger de som vet, och en vacker dag kanske jag överraskar mig själv med en fullständigt perfekt piruett .. eller dubbel axel?

    Vad det nu är för något?? :-)

    SvaraRadera