måndag 16 januari 2012

Värdet i att vara socialdemokrat har ..


.. devalverats ytterligare och verkar nu befinna sig i samma fria fall som euron, vilket gör att Socialdemokraterna åtminstone inom ett område ligger i fas med samtiden?

Den Store Ledaren själv påstår sig ha uppstått likt fågel Fenix ur askan .. solbränd, utvilad, förberedd, påläst, uppgraderad och i alla stycken en bättre människa än vad han var för drygt en månad sedan. Det var inte illa jobbat, faktiskt!

Men medan Håkan Juholt befann sig under Mexicos brännande sol för att bli uppdaterad, säkerhetskopierad, felsökt och få nya drivrutiner, inklusive effektiva antivirus- och säkerhetsprogram .. infann sig ett behagligt lugn bland hans medarbetare som .. efter att ha placerat allt ansvar för den taffliga budgethanteringen hos Tommy Waidelich ..  nu förmodligen kläckt det ägg som ska levereras på onsdag.

DÅ ska vi få se resultatet! Då ska det nysmorda munlädret formulera den politiska inriktning som låg och väntade vid återuppståndelsen av den Nye Håkan Juholt .. och vi ska bländas och förföras av hans lysande retorik, nu när pusselbitarna äntligen samlats ihop och ligger i något så när i ordning.

Om jag var någon ur Ledarens närmaste stab skulle jag vara otroligt nervös i dag. För nu får inget gå fel .. nu måste i alla fall de kvarvarande partimedlemmarna övertygas om partiledarens storhet och kompetens. För i kulissen står en välkomnande Jonas Sjöstedt och väntar och på s-bloggar förbereder man sig genom att ila till Vänsterns försvar ..”Nu slutar vi låta högern extremförklara V” .. och genom att byta ut ”Vi socialdemokrater” till ”Vi i oppositionen”

Reträtten är alltså förberedd för partiets vänstersida och de som kallas högersossar befinner sig redan ute i kylan. Det blåser kallt i det socialdemokratiska rummet.

”Jag står stark och det går inte att få mig bortlyft” .. säger Håkan Juholt och planerar en jakt på förrädarna som ska kartläggas och synliggöras via sociala medier .. och därefter placeras på den svarta lista som omöjliggör en vidare karriär.

Jag både gratulerar och beklagar den stackare som ska tvingas ta sig igenom den sörja som finns inom de egna leden .. själv har jag bara skummat på ytan och det räckte mer än väl.

Men när kartläggningen är klar hoppas jag att den publiceras så att jag och alla andra får se vilka som vi fortfarande kan hoppas på.

För kunde Sverigedemokraterna, Ny Demokrati och Feministiskt Initiativ bilda egna partier trots att de inte hade särskilt mycket att erbjuda .. så borde grädden av socialdemokraterna .. de få som ännu har väljarnas förtroende och som ändå har åtskilligt av politiskt kunnande att erbjuda, kunna åstadkomma det alternativ inom svensk politik som jag inbillar mig att de flesta längtar efter.

Det kanske också finns en hel del missnöjda, kvävda och nedtystade partimedlemmar med arbetslivserfarenhet inom allianspartierna också, som skulle välkomna ett nytt parti att verka inom?

Eller så har jag totalt fel?

Kanske är alla så rädda om det lilla de har, de kommunala uppdrag de lever på och de förmåner som syns vid horisonten .. att de inte törs röra sig ur fläcken? 

DN, DN, DNSvDSvD, SvD, Expr., AB, AB, AB,

6 kommentarer:

  1. Du har sällan fel, och har det inte den här gången heller. Allt har sin gräns och när den gränsen är passerad närmar man sig the point of no return.
    Jag tror att alla vi som har en politisk övertyhelse måste ta ansvar för den nu. För när man känner avsmak för sitt eget parti då är det dags att ta sina värderingar och gå. Det finns dessutom ett ofantligt stort antal som skulle kunna göra något tillsammans med gemensamma värderingar och starta ngt nytt. Jag har kastat tärningen och nu hoppas jag att andra vågar följa.

    SvaraRadera
  2. Amatörpsykologens kommentar;

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Projektion_(psykologi)

    SvaraRadera
  3. Juholt v.1.2 Beta, blir endast skarp version om alla buggar är tillrättade.

    Nä, allvarligt talat, en Time-Out är väl bra men då måste man leverera efteråt och det är det som nu återstår. SKa bli spännande att se.

    (Jag kan inte låta bli att tänka på filmen "Strul" när jag läste din blog. När de står och provfilmar och han inte får sjunga färdigt "Gulefjun" så vrålar han
    "- Blir de nåen andre värs då?". Det är precis det jag undrar nu)

    SvaraRadera
  4. Men vad är det du antyder? tror du inte att Håkan ÄR en ny Håkan?
    För egen del är jag helt övertygad - NU VÄNDER DET!

    SvaraRadera
  5. @Giannai: Det där var väl på gränsen va?

    SvaraRadera
  6. alltså, nu är HAN tillbaka. Ha ha ha. Och lögnerna fortsätter, grodorna bara sprutar ur hans mun.

    Vad är det för fel på karln.

    Dessutom, jag hävdar med en dåres envishet att Mona Sahlin hade varit Sveriges första kvinnliga statsminister om S inte lierat sig med Lars Ohlys parti.

    Dessvärre verkar det som att de som "tvingade" henna att samarbeta med Ohly inte tar sitt ansvar för de vill vrida det där partiet än mer till vänster.

    Jag bara undrar när dessa sossar skall vakna och ta sitt ansvar för förfallet som vi alla kan se?

    Personligen tror jag inte det kommer att hända för de är själva sinnesbilden för "någonannanismen" och personligt ansvar tror jag de inte har en aning om vad det är.

    Sorgligt faktiskt.

    /Henrico

    SvaraRadera