fredag 13 januari 2012

Kul att du ringde, men ..


.. jag har inte tid just nu. Jag vet inte, men kan ta reda på det. Jag gjorde fel, förlåt. Nej jag kan/vill inte. Nej, jag tycker du har fel! Åh, en sån bra idé, men läget är helt fel för mig just nu/men den är ju helt ogenomförbar.  Kan vi göra det en annan gång? Det är inte värt besväret, ärligt talat. Jag har inte råd, annars skulle jag gärna ..

Det är något tryggt med ärliga människor som säger vad de menar, tycker jag. Även om det inte är precis det jag vill höra. Ibland kan det till och med vara så att en besvikelse kan vara det som hindrar mig från att begå en ödesdiger dumhet eller början på något mycket bättre

För när jag tänker en tanke, eller uttalar en mening blir resultatet som när en vattendroppe träffar vattenytan. Det får konsekvenser utanför min kontroll.

Är jag ensam och tänker eller talar med mig själv så spelar det ingen roll. I och med att jag formulerar en mening, oavsett om det sker i tanken eller högt så innebär det ju att jag gör någon form av ställningstagande, val eller vägval, eller hur?

Är jag i sällskap med andra så påverkar mina vägval eller ställningstaganden de närvarande på ett eller annat sätt .. även om det bara innebär att de skrattar åt min dumhet. Det påverkar i alla händelser deras syn på mig om inget annat.

Det finns människor som blixtsnabbt inser konsekvenserna av sina tankar, ord eller val .. ibland innan de ens formulerat dem för sig själva. De har förmågan att se helheten i stället för bara den lilla del som berör deras egen person, vinning eller framtid.

Sådana människor är bra ledare och de kan också kosta på sig att vara ärliga, eftersom de kan se vinsten i att säga .. jag vet inte .. jag har inte helheten .. jag kan inte uttala mig i den frågan än. Det är en bra idé, men läget är helt fel just nu. Jag ser behovet, men vi har inte råd.  Förmodligen har de räknat med att få frågan och övervägt konsekvenserna av ett spontant svar innan den ställdes.

Så om jag skulle söka en ledare så följer jag hellre den som säger .. det kommer att bli skitjobbigt, jag är osäker på resultatet, men jag vet att det blir värre om vi inte försöker därför att .. än den som säger .. det kommer att bli fantastiskt bra, jag vet inte hur eller varför, men jag LOVAR!

Men det är ju jag det .. och förmodligen är vägen roligare att vandra med en gemytlig, glädjespridare som inte har en aning om vart h*n är på väg och låter en underordnad ta smällen när vägvalet visade sig vara helt fel.

AB, Expr., Expr., DN, DN, DN, SvD, SvD

4 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med dig. Som vanligt....:-)

    Jag har funderat en del över Jonas Sjöstedt som LOVADE att Vänsterpartiet skulle sitta i regeringsställning efter nästa val. Så nu har jag undrat över om han då menar att han kan tänka sig att ingå i Alliansen?

    SvaraRadera
  2. Juholt har nu visat sig vara dels en spegelmänniska och värsta sortens ynkrygg som inte ens vågar stå för sina ord heller.

    Hur fan kunde de bälja en sådan person?

    Dessutom har han en taskig kvinnosyn och är extremt självgod.

    /Henrico

    SvaraRadera
  3. Du bara måste läsa den socialdemokratiska chefsredaktören P Swedenmarks memoarer:

    http://www.peterswedenmark.se/

    Jag skiter fullständigt i om du ger mig credit eller låtsas som att du gjorde upptäckten själv.

    Men läs och begrunda. Här har du allt svart på vitt.

    En sosses bekännelser skulle jag vilja kalla verket. Och det är skrivet med finess, som sig bör av en chefsredaktör.

    V

    PS. Hoppas allt är bra med dig Swedenmark, om du nu råkar läsa detta.

    SvaraRadera
  4. Tänk om alla insåg att vi skapar med våra tankar och ord.
    Då skulle världen se helt annorlunda ut.

    Ha en skön helg min kloka vän! =)

    SvaraRadera