måndag 30 januari 2012

"Underklass-Safari" ...??


När jag först hörde talas om "Överklass-Safarin" till Solsidan tyckte jag att det var ett roligt grepp .. en resa med humor.

När jag såg inslaget i nyheterna blev jag beklämd och lite illa berörd .. humorn lyste verkligen med sin frånvaro .. och jag fick tydligt och klart för mig varför jag aldrig känner mig hemma i vänsterkretsar trots att jag delar stora delar av ideologin.

Klasshat var ordet för dagen. En av deltagarna tillfrågades om han kände klasshat och svarade lite tvekande och frågande .. njaa, klasshat .. jag vet inte? .. men ändrade sig snabbt när han insåg att svaret var fel .. jodå, lite klasshat känner jag allt.

Där ligger tröskeln som jag aldrig kommer att passera in i vänstermänniskornas land .. hatet ligger i vägen. För att vara en god vänstermänniska måste du bygga upp ett glödgande hat mot dina mer lyckligt lottade medmänniskor.

Varför ska det vara nödvändigt med HAT för att föra ut ett budskap om solidaritet .. är de orden ens förenliga? Varför ska alla dras över en kam och solidariskt hatas och varför ska alla delas in i klasser? 

Förstärker inte det skillnaderna snarare än för människor samman.

Slynglarna på Solsidan flashade med sitt överflöd, kastade ägg och mynt och kände sig oerhört provocerade .. men hur skulle det ha sett ut om någon kommit på den "brighta" idén att anordna en "Underklass-Safari" till Rosengård till exempel? Hade någon blivit förvånad om det områdets slynglar kastat en eller annan sten?

Hade Aftonbladet haft med en reporter som kallat de boende ungdomarna för pöbelhop och kommenterat klädsel, utseende och beteende på samma sätt?

Det finns rötägg överallt och dumhet överallt .. både i och utanför bussar som åker på "Överklass-Safari". Det finns rädsla och avund på båda sidor om samma staket .. blir det mindre av den varan om vi matar på en brasa av HAT?

Vilka längtar efter att betala för att sätta sig på en buss för att uttrycka sitt HAT och sitt FÖRAKT på en "Medelklass-Safari" till de prydliga villaområdena i Stockholms eller Göteborgs lite dyrare och fridfulla förorter?

Och vad gör det för nytta? Var är vinsten .. politiskt eller mänskligt?

Jag hatar ingen. Visserligen finns det några jag tycker väldigt illa om .. men det beror på hur de beter sig eller behandlar andra snarare än på vad de äger. Kan man verkligen HATA människor man inte känner för att de har pengar? Och vad gör det i så fall för nytta?

I så fall borde vi hata våra politiker som anpassat sina löner och villkor till det näringsliv och de riskkapitalister som vi enligt vänsteranhängarna borde hata innerligt och gemensamt!

Vi borde i så fall verkligen HATA alla riksdagsledamöter som utnyttjar systemet och förverkligar sig själva livslångt efter avslutad gärning .. vem ordnar en rundtur så vi får se vad de sysselsätter sig med för att få dagarna att gå?

Vi borde kanske också hata 40-talisterna som har haft arbete hela livet och möjlighet till en god pension och vi borde väl i jämlikhetens namn också hata medelklassen som satsat på villa, volvo och vovve och grillar i den egna trädgården med släkt och vänner.

Men får du mer om du hatar och föraktar .. blir solidariteten starkare och viljan till att se alla som lika större, om du bygger ditt liv eller hela din politiska samhällsvision på hat?

Visa mig en enda människa som inte har drömmar om att få det bättre ställt, få mer och få det bättre. Visa mig en enda arbetande strävande människa som villigt sänker sin standard till den låga nivå som krävs för att vi alla ska leva på exakt samma villkor utan krav på motprestation.

Visa mig ett enda kärleksfullt land utan hat .. som fungerar demokratiskt och ekonomiskt, utan människor som vill satsa allt och all tid på att utbilda sig, klättra på karriärstegar, bygga företag, tjäna pengar, förbättra sina levnadsvillkor, söka strålkastarljuset eller makten eller flyga högt?

Är det verkligen inte möjligt att kämpa för solidaritet och jämlikhet utan hat?


Bloggat: Radikalen (tack Melmac), Mångmamma,


DN, DN,

29 kommentarer:

  1. Varför hata 40 talisterna? De flesta 60/70 talisterna har ärvt eller får ärva dem så en stor del rullas vidare till nästa generation oavsett.

    Synd att inte tvnyheterna bemödade sig om att berätta om de intervjuades bakgrund! åtminstone två av dem är AFA aktivister som ägnat sigt åt diverse våldsdåd.

    SvaraRadera
  2. Tack för ett lysande inlägg.
    Jag har bara läst om fenomenet på nättidningarnas sidor och trodde först att det var ett skämt.

    Samtidigt har jag läst en raljerande skildring av maktens toppar (Blått blod) som gav mig en dålig smak i munnen.
    Skadeglädje kan vara putslustigt för stunden men något långvarigare än så blir det inte.
    mest beskt.

    Det är som om det i alla lägen är ok att sparka uppåt och ömka nedåt.
    Vore det inte bättre att agera "hare" och dra med sig folk framåt istället?
    Eller är jag bara obotligt naiv?

    SvaraRadera
  3. Vad hjälper det en fattig att även en rik blir fattig? Denna svenska avundsjuka får mig att må illa.

    Jag bor själv i Vellinge kommun och det är inte ovanligt med hatiska kommentarer i kommentarsfälten i Sydsvenskan. Vad som tydligen inte går in i huvudet på dessa människor (eller så har man skygglappar på) är att de själva står för det som de påstår att de är emot. De är emot hat som de själva utövar, snacka om dubbelmoral i kubik!

    Bloggaren Radikalen har också tagit upp detta och hans analys är klockren: http://www.radikalen.com/03865/klasshat-ar-inte-battre-an-rasism/

    SvaraRadera
  4. Som bostadsbristen är i Stockholmsområdet borde något göras fortast möjligt. Undomarna som är tvungna att skuldsätta sig för att få en vettig bostad och därefter har knappt matpengar för dagen - det är inte rätt.

    SvaraRadera
  5. Det värsta var tydligen de som ärva sin förmögenhet. Jag som kämpar för att min familj ska ärva mig och bygga vidare på det. En förmögenhet byggs ofta på flera generationer. Äcklig avundsjuka.

    Men det som jag går igång på är när folk med förtoendeuppdrag har fingrarna i syltburken. Då främst sosseadeln.

    SvaraRadera
  6. Hade rikemännen kommit på bussresa till Rosengård så hade de blivit väl mottagna och bjudna på fika, det är jag övertygad om. Den som själv besökt så kallade getton vet att man blir mottagen med öppna armar och en hel del mat och fika.

    Hur gjorde rikemännen då? Jo de gastade, gapade, kastade ägg och betedde sig som huliganer. Varför var de inte smarta nog att möta bussresenärerna med öppna armar och bjuda dem på fika?

    Det är detta som är skillnaden på rikemän och fattighjon. Fattighjon är fattiga för att de aldrig skulle bete sig på det sätt man är tvungen till om man ska bli rik och sko sig på andra.

    SvaraRadera
  7. HumanLabRat .. jag förstår att det inte var meningen .. men nu var du faktiskt riktigt rolig!! :-)

    SvaraRadera
  8. Usch, vad trött jag blir! Är det egentligen någon idé att argumentera och försöka debattera och påverka seriöst i någon riktning överhuvudtaget när sådana här dumheter (läs klasshatsfjanterier) pågår? /G

    SvaraRadera
  9. HumanLabRat: Du hade stått först i ledet och ropat rasism om man hade haft "Rosengårdssafari" så snacka inte skit.

    Din medmänsklighet är genomrutten, fy fan!

    SvaraRadera
  10. Det är konstigt att alla männskors lika värde bara är intressant när det passar ens egen politiska agenda.

    SvaraRadera
  11. jag känner inte alls igen det du skriver om hat. Självklart finns det hatare bland alla politiska partier´och med sociala medier blir näthatet väldigt synligt. Under Juholtdrevet såg vi många exempel på allmännhatande papegojblogbare som endast uppmärksammade senaste nytt om Juholt på sina bloggar utan att tillföra någon egen vinkling. Jag upplever hatet stort bland högermänniskor.

    Överklassafari är jättekul, jag har själv åkt på en av resorna får några år sedan, detta i Göteborg. Perfekt weekend resa och väldigt humoristisk stämning i bussen.

    SvaraRadera
  12. "jag känner inte alls igen det du skriver om hat"
    "Jag upplever hatet stort bland högermänniskor."

    Nå, hur ska vi nu ha det? ;-)

    SvaraRadera
  13. Jag lägger mig aldrig i bloggar o annat men jag bara måste lämna en kommentar här. Lysande beskrivning jag håller helt med dig och du uttrycker dig på ett klart och tydligt sätt. Mycket bra skrivet!!

    SvaraRadera
  14. Underklassafari i Rosengård har ju iofs redan anordnats?

    SvaraRadera
  15. Hej Anybody!

    Jag förstår att detta med hat är en känslig fråga som kan vara avskräckande. Nu handlar ju inte begreppet klasshat främst om att man ska hata överklassen, utan att man känner en ilska mot klass-skillnader. Det är en stor skillnad mellan att hata människor, som du verkar ha uppfattat det som, och att hata ett system som bygger på att vissa människor har svårt att betala hyran månad efter månad medan andra gott skulle klara av att betala lite mer i skatt och ändå leva i överflöd. Inte sant?

    Till er som tar upp det här med avundsjuka. Har ni inte tänkt på att det inte bara är arbetarklass som är engagerade i dessa frågor. Man behöver inte vara arbetarklass eller fattig för att tycka att det rådande samhällssystemet är orättvis och att det är konstigt att klassklyftorna i detta moderna samhälle ökar snarare än minskar.

    SvaraRadera
  16. Anybody. Skulle jättegärna vilja att du faktiskt åkte på ett av dessa safarin och sedan skriva lite om det.

    Klassklyftor existerar i två rum: förmögenhet och attityd. Ju mer man "hatar" klasser, eller klasskilnader, så ökar attitydklassklyftorna. Ju mer de och oss attityd som existerar, ju svårare blir det för "de andra" att vilja hjälpa eller minska dessa klyftor.

    Människan har sedan urminnes tider velat ha ett de-och-oss samhälle, där linjer är dragna i sanden, och du måste välja en sida. Hata de andra, värna om oss.

    trist men sant.

    SvaraRadera
  17. Orättvist med rådande samhällssystem. Det skulle isåfall vara att de försöker tjäna, hushålla och förnuftigt bygga kapital får dela med sig. De flesta har chansen det är bara att kavla upp ärmarna och sätta igång.

    SvaraRadera
  18. Jag tycker inte det är en känslig fråga över huvud taget. Det finns otroligt många sk haters på nätet, speciellt på vänstersidan när det kommer till politiska diskussioner.

    Det har absolut inte något med att folk hatar systemet, de hatar alla som inte tycker som dem själva, punkt slut.

    Jag har sett många gånger att vänstermänniskor ifrågasätter andra människors människosyn, de kallar alla som inte tycker som dem för egoistiska, giriga, onda etc.

    Det lustiga är att de själva kallar städare/städerskor för pigor, de kallar folk som har tagit lån för att köpa hus för slavar, de kallar folk som inte tycker att det är speciellt kul att betala 70% i skatt för snåla och egoistiska, och givetvis osolidariska. Hur kunde jag glömma det.

    Jag har till och med en gång skrivit i en egen blogg att jag gillar välgörenhet och då fått kastat i ansikte att jag är en dålig och ond människa som minsan vill att andra skall behöva stå med mössan i hand.

    Jag har också skrivit att jag själv vill ta större ansvar för den gemensamma välfärden genom valfrihet, sänkta skatter, mer makt åt folket och mindre till politruker och då mordhotades jag av en galen person med hjärtan till vänster med gröna åsikter.

    Så ni som vill påskina att det handlar om att hata systemet, lägg ned, det handlar det inte alls om. Det handlar egentligen om att ert eget lag, de som ni håller på har förlorat några val och att folk i gemen har slutat lyssna på er.

    /Henrico

    SvaraRadera
  19. 3 riktigt dåliga argument:

    1) "tänk om man gjorde underklass-safarier - det skulle folk inte acceptera"

    Jo, det görs redan safarier till arbetar- och fattigområden. Dels finns det något som kallas "slum tourism" eller "slumming" och enligt wikipedia har det förekommit sedan 1800-talet, så sluta snacka skit.

    Allt åt Allas resa är ju dock inte främst en faktiskt turism/safari-verksamhet, utan man använder det för att belysa att de rikas områden är sjukt segregerade och har en speciell brottslighet kopplad till sig. Och DET är verkligen nått som görs mot arbetarområden i Sverige VARJE VECKA i media.

    2) "det är dåligt att prata om klass för då "delar man in folk i fack" och skapar splittring i samhället"

    Nej, det som delar in folk i olika fack är det samhällsystem vi har, det är bara att kolla på statistiken så ser man att det är en jävla skillnad på vilka förutsättningar man får om man råkar komma ur en arbetarlivmoder istället för ur en borgarlivmoder.
    Att hävda att man SKAPAR skillnaderna genom att peka på dem är ungefär som att säga att det är dumt att mekanikerna påpekar att bromsarna är paj under bilbesiktningen - det skulle bli mycket mindre problem ifall man bara låtsades som att det regnade istället!
    Skillnaderna är verkliga. De har verkliga effekter på våra liv varje dag. Det är bara om man pekar på dem som man har en chans att göra något åt det.

    3) "De som är rika har förtjänat det, dom har arbetat hårt, ni är bara avundsjuka, kavlar man upp armarna och lägg manken till så kan alla bli rika"

    För det första så har de flesta i överklassen de facto föräldrar som själva varit välbeställda, det finns det forskning som visar, ska man diskutera seriöst är det bra att utgå från verkligheten.
    Men självklart finns det en del undantag, folk som har "jobbat sig upp" och slitit hårt - det är ju dock INTE ett bevis för att folk blir rika bara de jobbar hårt - det är ett jävla skitsnack, det finns mängder med arbetare som sliter något helt enormt men ändå inte "kommer någonstans", i första hand för att de bara inte råkar ha samma tur som de som gör en klassresa haft, i endel fall säkert också för att de inte har samma förutsättningar rent personligt, man är t.ex. kanske inte lika hänsynslös mot andra människor som många av de som blir rika är.
    Ska man då ha tusentals gånger mindre resurser materiell för att man inte, som man är skapt som människa, är lika "bra"? Vad för samhällelig syn finns det isåfall på människovärdet? (Men ja, återigen, den viktigaste faktorn för vilken klass man tillhör är ju inte hur man är skapt, utan vad ens föräldrar tillhörde för klass).

    SvaraRadera
  20. Lysande skrivet, som vanligt.

    Det jag funderar över är, vad hände med "allas lika värde" eller varför inte "alla får vara med"?

    Det borde ju verkligen gälla ALLA, oavsett fattig eller rik. Eller handlar det om något så enkelt som vanlig svensk avundsjuka. Avundsjuka över att inte vara den som sitter där i den där flotta villan.

    För nog är det väl så att de flesta strävar efter att få det bättre. Om man då får det bättre, ska man då tacka nej bara för att inte hamna i "fel klass". Jag är så dum att jag knappt en fattar att man ska dela in människor i olika klasser.

    I min värld delar jag in människor i trevliga och otrevliga, eller bra och dåliga människor. Det är hur man beter sig som är viktigast för mig. Inte hur mycket pengar man har i plånboken.

    Jag har det inte så jäkla bra ställt. Det innebär inte att jag hatar någon som har det bättre. Jag missunnar inte ens någon att ha det bättre än vad jag har. Lite avundsjuka kanske jag kan känna. Så egoistisk är jag. Men mer än så är det inte.

    SvaraRadera
  21. ""Melmac sa...

    "jag känner inte alls igen det du skriver om hat"
    "Jag upplever hatet stort bland högermänniskor."

    Nå, hur ska vi nu ha det? ;-)"

    Frågan är hur Du skall ha det ?

    Jag syftar på att bloggskribenten påstår att det finns hat inom vänstern. Det är det påstådda hatet jag inte känner igen, förstod du verkligen inte det eller har du bara in läst vad någon av oss skrev ?

    SvaraRadera
  22. Melmac, för min del får man gärna ta överklassen på en buss så de får åka på underklass-safari. Det tror jag skulle vara nyttigt för dem. Det är väl iof redan gjort eftersom det är betydligt vanligare med studiebesök och liknande i förorter än vad det är i överklassområdena. Vad mig anbelangar får ni gärna komma på busstur här utanför mig och titta också, skulle inte bry mig det minsta om det.

    Skratta på du bara Anybody, något annat hade du inte att komma med. Har du varit i Rosengård så du kan uttala dig om vad som skulle hända om du och/eller en busslast kom dit? Du är väl inte så naiv att du tror att alla som bor där är kriminella och hatare?

    Vad gäller hat, ilska och att uppleva världens som hotfull så leder högerkramarna stort när det gäller sådana känslor. Det finns det numer forskning som visar:

    http://svt.se/2.108068/1.2690715/hoger_eller_vanster_-_kanslostyrt

    Dessutom stämmer det som skrivits ovan att odla ditt klasshat i detta sammanhang betyder att man ska hata klasskillnader och alltså inte att man ska hata människor i olika klasser. Bara för att förtydliga, men jag tror nog att de flesta begriper det. Men de riktiga hatarna måste ju ha något att hata och då är det bra att vrida till allting.

    SvaraRadera
  23. Ok, jag gör det enkelt. Hat mot orättvisorna, inte mot de "lyckligt lottade". Jag hatar orättvisorna oavsett om jag befinner mig på Östermalm eller i Rosengård (har bott på båda ställena).

    SvaraRadera
  24. Marcus: Du påstår att det inte finns hat inom vänstern, men hatet finns inom högern? Snacka om att ha skygglappar. Jag sticker i alla fall inte huvet i sanden utan ser att detta hat finns på båda sidor och det gör ingen glad. Jag tycker du borde se dig om du med.Det är alltid samma sak, alla andra är onda, vi är goda. Hade inte skadat med lite självkritik.

    HLR: Jag skiter också fullständigt om man kommer till mig och tittar, jag bor inte i en 5-10-miljoners villa och jag är ingen höginkomsttagare. Jag hade gärna bjudit in folk till mig för att de ska få se att jag också jobbar varje dag, springer med barnen till dagis, handlar mat och går på toa som alla andra i det här landet.

    Men vissa har svårt att förstå att bara för att man bor på ett ställe behöver man inte vara höginkomsttagare för det. Man kan vara väldigt duktig på att hushålla med pengar och satsa på rätt saker. Eller så kan man ha tur. Bara för det ska man inte bli kallad för girig, känslokall etc. Det säger mer om den som kallar folk för det, dvs. att man inte kan acceptera människors unika olikheter.

    Läs under "Upmärksammas i USA" så förstår nog du också att den "forskningen" behöver bli lite mer underbyggd innan man drar några slutsatser (48 pers testades). Dessutom är den gjord i USA där politikerklimatet är ett helt annat.

    Om det nu inte handlar om människorna utan om klasssamhälle, kan du då förklara varför vissa kommuner hatas bara för att det är just den kommunen? För mig är det inte en bit bättre än att hata människor bara för att de kommer från ett annat land. Det är exakt samma mekanismer.

    Vänd hatet till kärlek istället så hade man kommit mycket längre.

    Ett exemple på en lysande sak var när Vellinge kommun gnällde om flyktingarna. När bussen kom in till Malmö på morgonen så fanns det två motreaktioner. En banderoll över vägen där det stod "Vänd om rasister!" och den andra var ett par Malmöungdommar som stod vid busshållplatsen med ett plakat "Välkommen Vellingebor till Malmö" och så blev alla bjudna på kaffe och bulle. Vilken reaktion tror ni togs emot som positivt och gav folk en tankeställare? Vad diskuterades?

    Ska saker upp till ytan och diskuteras kan man inte själv spä på "Vi och dem", då bör man föregå med gott exempel.

    SvaraRadera
  25. Jag såg tv-inslaget. Och såg vilket hat de här bussresenärerna hade. De bekräftade själva att de hatade överklassen. Det kan inte vara bra att gå omkring med detta extrema hat och avundsjuka.

    Vilken sjuk värld de lever i. Att ärva tycker de är den största orättvisan som finns. Det bästa de här nollorna kan göra är att släppa hatet,kavla upp ärmarna och börja forma sin framtid.

    SvaraRadera
  26. Oj .. att mötas av ett kommentarfält som är så här välbesökt hör inte till vanligheten!

    Jag har gjort mitt bästa för att besvara alla genom ett nytt inlägg. Det går förmodligen att misstolka på alla upptänkliga sätt .. men jag har i alla fall försökt göra mitt bästa.

    Men när det gäller klasshat brukar det inte räcka till. Så det är en risk jag tar och är medveten om.

    SvaraRadera
  27. @"Erik"
    cit dig"det finns mängder med arbetare som sliter något helt enormt men ändå inte "kommer någonstans", i första hand för att de bara inte råkar ha samma tur som de som gör en klassresa haft, i endel fall säkert också för att de inte har samma förutsättningar rent personligt, man är t.ex. kanske inte lika hänsynslös mot andra människor som många av de som blir rika är."

    Av ditt långa inlägg är denna svada ovan helt tillräcklig där du blandar saker huller om buller. "Arbetaren som sliter något enormt utan att komma nånstans"--
    -- skulle kanske gjort det med mer kvar i plånboken.

    --"inte råkar ha samma tur som de som gör en klassresa haft"--
    --menar du att man kan,ska eller bör öht arbeta mot att folk har "tur"? VAD är "tur"? är det en "personlig förutsättning"? Hur kan man kämpa mot det då? och lixåm fördela "turen"?

    Sen har vi stycket där du skriver att många rika är rika pga hänsynslöshet. Det säger allt om attityd byggt på missriktad ilska mot ett mål så rörligt och brett att du blir skelögd.

    Hur mycket får man tjäna per månad?
    Hur mycket skatt ska man betala?
    var får man bo?
    Vad får man jobba med?

    ---enl din ideologi.

    SvaraRadera
  28. Melmac skrev: "Bara för det ska man inte bli kallad för girig, känslokall etc."

    Melmac, vem har kallat dig för girig och känslokall här? Inte ens de som åkte med på bussen kallade någon för det vad jag förstått. Däremot var det överklass-ungarna som skrek ut glåpord och kastade ägg. Jag undrar stilla vem/vilka som drivs av klasshat mest, rikemännen eller fattiglapparna? Sen finns det ju faktiskt girigt folk också, man får ha skygglapparna på för att tro något annat.

    Melmac skrev: "Man kan vara väldigt duktig på att hushålla med pengar och satsa på rätt saker."

    Så alla som inte är miljonärer är oekonomiska då och dåliga på att hushålla med pengar? Bara man är ekonomisk så blir man miljardär eller? Det finns fattiga också som är duktiga på att hushålla med pengar, sådana som klarar sig på mindre än existensminimum genom att skära ner på allt möjligt. Folk som är fattiga behöver inte vara några slarvpellar, de behöver inte ens hålla på med hasch (som ju bland annat Victoria Silvstedt tror att alla fattiga gör).

    SvaraRadera
  29. Det är bättre de ordnar en avundssjuk-tour till östermalm och spanar in Jonas Sjöstedt.

    SvaraRadera