söndag 22 januari 2012

Sju sorters kakor?

Det står en doft av malkulor runt Socialdemokraterna .. men också av syrener från en gammal syrenberså.

Där sitter de .. samhällets stöttepelare. Halmhatt och kravatt. Höghalsad, anständig klänning med lagom spets i kanterna och trotjänarna serverar kaffe och sju sorters kakor.

Barnen leker stillsamt under övervakning av jungfrun och allmogen sköter sitt på behörigt avstånd .. så lyckliga och så nöjda med det liv som människorna i bersån vill ge dem.

Men inte ska väl JAG?

Och det trugas, lockas och pockas .. men en god uppfostran kräver sina offer.

Ta en kaka till?

Men nej, det är väl alldeles för mycket.

Och så går alla hem och hoppas på att bli bjudna igen och bli jämlika och kunna bjuda igen .. som tack för det goda uppförandet och den ödmjuka framtoningen.

Ta en kaka till?

Ja, kanske .. om jag får ta mig den friheten .. och bara för att ni ber så vackert!

Har man då spelat spelet rätt så väntar middag på Stadshotellet med levande musik och sju sorters rätter med sju varianter av viner, likörer och konjak till kaffet. Men äter du för lystet av sju sorters kakor utan att se värdfolkets menande blickar .. är du för evigt utestängd från de fina salongerna.

Vägen till makten och de fina salongerna var kantat med fallgropar och hemliga koder .. förr.

Men så är det som tur är inte längre?


5 kommentarer:

  1. Nu kommer ju Johultarn från Småland där ma har traditionen av taberas och det gjorde han verkligen på det social demokratiska smörgåsbordet. Det hela är som en grekisk tragedi där alla vet slutet men alla spelar sina roller i alla fall. Snabb process och "nästa gång" ska vi välja öppet , tjo pyttsan nästa gång kanske inte finns.

    SvaraRadera
  2. Det här trugandet är verkligen löjeväckande och komitragiskt. Det är slut nu. Det är över. Det finns inget kvar.

    SvaraRadera
  3. Jag är så trött.
    Jag är så in-i-hilavede (på skånska) trött på sossar. Sossar, sossar, sossar, överallt sossar. I Tv, i tidningar, på nätet - överallt! Har kommit fram till att jag lider av en svårartat diagnos bestående av 1 nypa Juholt-abstinens (vem av dessa gråsossar som nu bjuds kommer att kunna kläcka grodor som bara Juholt var mäktig till?) samt ett stort, dj*vla grävmaskins-spadtag (heter det så?) av gråhetsutmattning där talet om sosseledaravgångar egentligen varit närvarande hela tiden sedan valrörelsen sommaren 2010. Först Sahlin, sedan Juholt. För Juholts ständiga "cliff hangers" sedan han väl valdes har ju hållit avgångsdebatten kokande. Jag var redan på gränsen att bryta ihop av enformigheten som bestod i att välja mellan 10 exakt-lika-tråkiga-och-grå-sosse-möss. Detta torftiga nöje pinade tålamodet i 4(fyra) månader.
    Ska jag verkligen behöva genomlida den processen igen - med EXAKT SAMMA GRÅSOSSAR? Med EXAKT samma "nej-jag-vill-inte-fast-jag-vill" ledaregenskaper, med EXAKT samma sk "populäritets"-mätningar bland dessa kivande, gråa människor, med EXAKT samma soffprogram jag vaknar till varje grå morgon, ja - du har bilden klar framför dig antar jag...
    Är jag inte värd bättre underhållning? Kan inte Ulvskog bjuda upp genom att förneka krisen, Baylan gå på strippklubb, LWL trolla lite med pengahögarna, Österberg lattja med knivar på rör(l)igt mål, osv? Jaså, de har redan gjort det?
    Okej då, jag sätter mig på cirkusläktaren då, jag köper mina popcorn och buar på dessa sossegubbar och kvinns i tajta gråa stretchtrikåer några månader till. De balanserar på en slak lina högt där uppe och några kommer att falla. Tror banne mig jag ska rusa in i manegen och klippa sönder deras skyddsnät bara för att se om någon av dem klarar av en verklig smäll som vi vanliga är vana vid.
    GÄSP! Gud, vad trött jag är.
    Sossetrött. Trött....
    Any, kan jag ta en kaka till?

    SvaraRadera
  4. Peter Nicklassona .. du har alla symptom på ett sossemissbruk. Jag ser dem eftersom jag fallit för samma frestelser och hamnat i samma missbruk själv.

    Förhoppningsvis så kommer det att erbjudas avprogrammering i landstingens regi inom kort, eftersom beroende har en rekordartad spridning. Till och med den fd Ledaren insåg att "intresset för Socialdemokraterna var stort" .. dock missade han att det också var både sjukligt och ohälsosamt.

    Så .. ta en kaka till, du har visat prov på rätt uppfostran och kan gå långt om du satsar på rätt fot .. höger eller vänster? Vem vet, om olyckan är framme så kanske du rätt som det är blir sosse själv? ;-)

    SvaraRadera
  5. Heureka, nu jag har det - Verkställande Samlingspartiet!
    Det är ju ändå en toppstyrd demokrati vi lever och andas för.
    Perfekt, så får det bli.

    Ehhh... fast när jag ser förkortningen (VS) börjar jag tveka, lite guilt by association märkte jag ;)

    SvaraRadera