söndag 27 oktober 2013

Integrationspussel?


Tove Lifvendahl är politisk chefredaktör i SvD och skriver i dag en ledarkrönika med rubriken "Integration utan handbok". Avslutningsvis vänder hon sig till läsarna och sista meningen lyder .. "Så nu utmanar jag er, värderade läsare. Vad ska integration betyda i Sverige framgent? Och hur underlättar vi den? Emotser svar per mail."

Mailadressen är tove.lifvendahl@svd.se

Det här är en så svår fråga att det inte ens verkar finnas någon i beslutsställning som har en aning av ett svar, än mindre en handbok eller skuggan av en idé .. i varje fall inget som de vill delge sina uppdragsgivare. Gemensamt för våra beslutsfattare verkar i stället vara att det är fel på folket som inte öppnar sina dörrar för mindre lyckligt lottade bröder och systrar från andra länder.

Så när Tove Lifvendahl ber detta rasistiska, ogästvänliga och egoistiska folk om hjälp så känns det som att stå framför en riggad fallgrop. Vad jag än skriver kommer förmodligen att bevisa att våra makthavare har rätt .. jag och mina likar är hindret för en lyckad integration.

Men .. integration av vad?? Vad betyder egentligen ordet integration?

Enligt Wikipedia så är det .. "Sammanställning av sinsemellan olika delar till en komplexare helhet."

Och samtidigt som jag får upp det så får jag fram "Images for Integration" .. som föreställer pussel i olika former.



Integration är alltså ett stort och svårt pussel där vi är pusselbitarna, eller hur?

JAG är en av pusselbitarna .. den unga kvinnan med rötter i Turkiet, som jag regelbundet träffar är en annan och mina och hennes anhöriga är ytterligare några. Min bit av pusslet passar ihop med hennes på ena sidan och en annan del av mitt pussel passar ihop med en man som i sin tur passar ihop med en bit av en sverigedemokrat. En fd granne hade inte en enda bit som stämde överens med min pusselbit och en arbetskamrat skulle kunna passa om jag fick såga av det som jag tycker är felkonstruerat.

Problemet är bara att h*n hellre vill såga i MIN bit!

Det finns människor som inte ens verkar tillhöra samma pussel som jag .. eller så är det jag som hamnat i fel kartong eller försöker bygga ihop mig med fel bitar?

Det finns också de som utger sig för att ha svaret på hur pusslet är konstruerat, vad det föreställer och hur de olikfärgade bitarna ska passa ihop.. även om det betyder att bitarna måste målas eller formas om för att åstadkomma det förväntade resultatet.

När pusslet är färdigt ska det täcka hela landet, vilket är en omöjlighet, eftersom det tillkommer nya bitar hela tiden medan andra tappas bort eller helt försvinner. Det blir alltså aldrig färdigt .. och det är nog själva idén, vilket Tove Liljedahl också kommit fram till.

I ett landskapspussel finns många bitar i blått som föreställer luft och vatten, många bitar som bildar mark och träd i olika nyanser av grönt samt ett litet motiv av något slag .. en grupp människor, några fridfulla/gulliga djur eller något annat.

Motivbilden är lätt att bygga eftersom den består av bitar som synligt hör ihop .. på samma sätt som politiken och kultur- och åsiktseliten bildar en lättöverskådlig bild tillsammans med själva ramen som omger hela pusslet.

Det är resten som är lite knepigare.

Det är därför motivbilden .. eller ramen .. är så viktig. De är själva förutsättningarna för att kunna bygga samman omgivningen.

Det går liksom inte att ta en hög gröna bitar och förutsätta att de ska bilda ett träd tillsammans med en annan hög gröna bitar som redan ligger på platsen. Pussel fordrar både koncentration, arbete och fingertoppskänsla .. och en tydlig början.

Jag börjar misstänka att ramen och motivbilden i det svenska integrationspusslet tillhör ett annat pussel än den omgivande landskapsbilden. För vi som ska bilda landskapet har varken ram eller motiv att förhålla oss till när vi försöker foga samman vår bit av det stora integrationspusslet.

Så om jag skulle skicka ett mail till Tove Lifvendahl så skulle det enbart innehålla svar på vad integration INTE borde betyda i Sverige .. och att det inte behövs en handbok utan en ny ram och en ny motivbild

SvD, SvD, DN, DN, Expr., Expr.,
Migrationsverket
Ann Helena Rudberg

2 kommentarer:

  1. http://d22zlbw5ff7yk5.cloudfront.net/images/stash-3-50c2b7498f6ce.gif

    http://plusbits.mx/wp-content/uploads/2013/06/tumblr_m338pqlw9h1r4oc7so1_500.gif

    SvaraRadera
  2. Var en helgtur till min hembygd Stockholm och där var det sju år sen jag var sist.Det var en chock att se hur staden har förändrats.Lurad direkt av friåkartaxi trots medvetenhet om just det.Varning på tåg mot folk som ville `` hjälpa till med bagaget``Varning för att sätta bagage vid dörrar.Tiggare överallt,väskan på framsida,se dig över axeln, Neej fy f.n hur det har blivit.Aldrig mer vill jag besöka vår tidigare så fina huvudstad.

    SvaraRadera