tisdag 16 april 2013

Att bli lurad och utnyttjad är inte direkt bra för självförtroendet.



Det finns nog inte mycket som är så förminskande som att upptäcka att någon som du trott på har haft en helt egen plan med det du uppfattade som vänskap.

Det har hänt mig en gång, och det kommer aldrig mer att ske. På sätt och vis har den upplevelsen gjort mig till en sämre människa eftersom jag inte längre tror på andra på samma självklara sätt som innan.

Men om jag någon gång missar att sträcka ut en hjälpande hand där jag borde ha gjort det spontant och genast, så är det för mig personligen ett billigt pris att betala för att slippa upptäcka att jag har trott på något som inte var sant, agerat därefter och på så sätt skadat andra i samma situation och dessutom fått bära en skuld och ansvaret för handlingar som jag inte själv utfört och åsikter som jag aldrig uttalat .. men påståtts ligga bakom? Samtidigt som jag jobbade häcken av mig för att hjälpa, stötta och trösta??

Det var nästan skrämmande att inse att den människa som jag tyckte så synd om och trodde så bergfast på .. var en helt annan människa tillsammans med andra?

Lurad, utnyttjad, dragen vid näsan, förd bakom ljuset, förledd, narrad, vilseledd, bedragen .. förminskad, förkrossad, bortgjord.

Det är inte någonting man tvättar av sig eller glömmer i första taget.

Det är känslor som vaknar vid liv när jag läser om hur det gick till när Omar Mustafa blev vald in i sossarnas finrum.

För om jag har fattat det hela rätt föreslogs hans namn bara timmarna innan beslut skulle fattas och kom som en fullständig överraskning för beslutsfattarna. Motiveringen var att han hade en bredd och egenskaper som fattades bland de övriga .. det vill säga, han var muslim och hade invandrarbakgrund?

Inte en person .. utan ett affischnamn i valrörelsen?

Individen Omar Mustafa hade förmodligen fått vänta ett antal år på utmärkelsen om han inte hade haft denna "bredd" .. men förmodligen presenterades det hela helt annorlunda inför honom själv av människor som han uppfattade som vänner?

Om han inte hade haft denna "bredd" så hade det nog inte varit så bråttom och alla hade kunnat få en uppfattning om vem Omar Mustafa var och vad han hade i bagaget och vetat vad de valde .. förutom "bredden".

Men när det visade sig att även muslimer med invandrarbakgrund är precis som alla andra människor, formade av sin uppväxt och sina erfarenheter, med samma rätt till egna åsikter och visioner som vilken "svenne" som helst och med ett spår av twitter, uttalanden och band till föreningar, familjer och vänner .....så verkar det ha kommit som en fullständig överraskning?

Jag tror att Omar Mustafa och jag har det gemensamt att vi mött människor som ville ha något av oss .. och fick det genom att låtsas vara någon helt annan medan vi var i rummet. Jag tror också att han var lika lite angelägen om att bli vald i egenskap av muslim som jag är av att bli vald för att jag är kvinna.

Men det är bara vad jag TROR.

Men jag VET att alla muslimer inte är en och samma person och att det är en avgrund mellan mig och till exempel, Maria Sveland.

Veronica Palm säger sig ha sett ”en flod av rasism och främlingsfientlighet” i samband med Omar Mustafas avgång ur partistyrelsen. Hon är chockad .. men det var en flod av hatiska och fientliga uttalanden i samband med att partiet signalerade att Juholt stod ensam i blåsvädret också, om jag inte minns fel?

Både Juholt och Mustafa får ansvara och betala priset för sina egna handlingar och uttalanden .. men det som chockar mig mest är uppgifterna om att Veronica Palm raderade sina twitter från islamistiska förbundets familjedagar, som hon tydligen hyllat på euforiskt sätt.

Är det sant det som sägs i kommentarerna till detta inlägg .. säger det saker om Veronica Palm som borde få Stefan Löfven att tänka sig för både en och två gånger innan han ger några löften om ministeruppdrag om sossarna händelsevis skulle vinna valet nästa år.

Jag håller med om att Omar Mustafa borde få en ursäkt, men kanske inte så mycket för att han blev av med sin plats som för sättet och grunderna han blev vald på.

För det finns ingenting som är så förminskande som att upptäcka att man har blivit utnyttjad av någon som man trodde var en vän.

AB, AB, AB, AB, AB, AB, AB, DN, DN, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, Expr.,

11 kommentarer:

  1. Bra poäng om drevet mot Juholt vs Mustafa. Den senare är en våg av rasism. Det ordet har verkligen blivit urvattnat ...

    Jag har dock storhakat upp mig på Mustafas ordval då han i skrivit det "muslimska civilsamhället". Varningspinglor gick av bara f-n. tydligare än så har det aldrig blivit sagt av en muslim att han verkligen existerar ett "vi och dom" i Sverige. Och inte en enda politiker verkar ha märkt det och få ledarskribenter....

    SvaraRadera
  2. "en muslim att han verkligen" skulle vara "en muslim att det verkligen"

    SvaraRadera
  3. Ursäkta mig för spammandet, jag får eftertankar hela tiden och borde inte vara så snabbt med Skicka-knappen.

    Mustafa anse dessutom tydligen att han representerar alla muslimerna, så 5-10% av dem som råkar vara medlemmar i Islamiska förbundet.

    SvaraRadera
  4. Men visst är det så synd om Victoria Palm som är så chockad över ``vågen av rasism``Ett försök att flytta fokus från sitt eget urusla jobb? Värre amatör får man leta efter.hur kan hon få vara kvar?

    SvaraRadera
  5. Anonym 20:13, 20:15, 20:17 .. det är inte bara du som reagerat på "det muslimska civilsamhället" ...

    http://meritwager.wordpress.com/2013/04/16/det-maste-bli-tydligt-vad-som-galler-i-landet-sverige-i-rosenbad-som-i-rosengard/

    Mona .. Veronica Palm är sossarnas "cover-girl" .. och då är det inte noga med vad hon säger.

    SvaraRadera
  6. Apropå "Det muslimska civilsamhället" så tycker jag att "Dissidenten Stenkvist" har intressanta reflektioner.

    http://stenkvist.wordpress.com/2013/04/14/sekt-och-sarintressen-blir-allt-viktigare-i-var-demokrati/

    och Göran Greider har alldeles rätt i det han skriver i Metro:

    http://www.metro.se/kolumner/mustafa-valdes-av-fel-anledningar/EVHmdo!irJbbUPIvSGV6/

    SvaraRadera
  7. Lisa .. tack för länkarna. Det är inte ofta jag håller med Göran Greider men här upptäcker jag till min förvåning att blodtrycket håller sig stabilt och att jag till och med nickar instämmande medan jag läser .. ;-)

    SvaraRadera
  8. Man mår illa när man hör VP, vilken falsk människa som lägger skulden på väljarma genom att påstå att allt detta handlar om rasism och islamafobi! Hade hon inte varit så maktkåt och totalt självupptagen hade hon insett att hon gjort bort sig och avgått.

    SvaraRadera
  9. När jag läser detta blir jag väldigt konfunderad:
    http://rodamalmo.blogspot.se/2013/04/islamist-som-slipper-undan.html

    Hade detta skrivits på en borgerlig blogg hade bloggaren ifråga fått frispel och börjat prata om brunskjortor och stöveltramp. Märkligt hur det kan skilja.

    SvaraRadera
  10. Lars Andersson18/4/13 07:47

    Själv är jag helt emot att muslimer skall ha något som helst politiskt inflytande i Sverige. Jag ser Islam som en ideologi som förtrycker människor. Islam och muslimer är en helt främmande religion och religiös grupp i Sverige och fanns inte i Sverige för 50-60 år sedan. Jag vill avvakta ett par hundra år innan politisk representation är tänkbar.

    Sverige är svenskarnas land och här skall vi bestämma i god demokratisk ordning, inga andra.

    Omar Mustafa blir bara invald för att han är muslim och ledare för en muslimsk grupp och (S) hoppades på honom som ett affischnamn för att locka muslimer att rösta på (S). Själv förstår jag inte hur muslimer kan ha rösträtt och medborgarskap i Sverige, de är flyktingar och skall ha TUT och sedan återvända, varför inte så har skett förstår jag inte.

    Jag vet inget land i Europa där troende och sekulära kristna lever i blomstrande harmoni med muslimer.

    SvaraRadera
  11. @ LA 7,47.
    De muslimer som fungerar väl och smälter in i sina samhällen, oavsett var, de märks inte. Du hör bara de ställen och de tillfällen då det blir problem.

    Problemen uppstår ofta då det ligger en allvarlig känsla av otrygghet i botten. Vilket slår hårdare på vissa individer än andra. Att då söka sig till sina "rötter" blir ganska naturligt. Och ibland lite olyckligt ifall det utnyttjas fult.

    Jag menar inte att läget är helt oproblematiskt. Men att problemframställningen är lätt inskränkt. Eller värre än så.

    Sven Svensson-Muschantz

    SvaraRadera